Bussar i Göteborg i december 1988, del 7

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 april 2010, 17:28:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ytterligare några GDG-bussar i skiftande färgsättningar.










1896





Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 29 april 2010, 17:59:58 PM



Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.

Högfors utanför Kopparberg alltså. Inte Maud Olofssons Högfors även om det säkert finns de som anser att de haft oegentligheter för sig där också.

j-a

Vanhoolen i bakgrunden på bilden med 1863,kan det vara våran (Malungs)2178 som är på besök i Göteborg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 29 april 2010, 19:48:15 PM
Vanhoolen i bakgrunden på bilden med 1863,kan det vara våran (Malungs)2178 som är på besök i Göteborg?

Är det inte 2384, som syns på den nedersta bilden?

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 19:53:16 PM
Är det inte 2384, som syns på den nedersta bilden?

Nä det är en med äldre lacken med enkla ränder som 2178 hade,var nog den enda 21xx vagnen som aldrig fick dubbla ränder

Fredrik Mattsson

Citat från: 1896 skrivet 29 april 2010, 17:59:58 PM



Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.

nää, den är avreggad 2010-04-21 ;) känner igen registrerings numret, se om jag hittar bilden, tagen lääänge sedan...

S Svensson

1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?

Jag åkte hem med tåget klockan 15.15 så bilden bör vara tagen senast 14.45. Jag brukade alltid ta god tid på mig till tåget för att hinna köpa en tidning och se om det var några bekanta som jobbade i restaurangvagnen.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?
Det är vanhoolen i bakgrunde på bilden med 1863 jag menar som skulle va 2178,Nja jag kan inte tänka mig att 1568 skulle ha gått på någon förstärkning så långt,men möjligen 2485,2486 men de var ju lika som 2575-77 förutom att dom hade fasta säten och linjevagnslacken

lycbr

Har kört de flesta av dessa GDG-bussarna som var i Kungälv.
1793 var en dröm att köra, go i koppling o växellåda.
1863 var så där, första Alpusen med mycket elektronik som krånglade, gillade aldrig utväxlingen på 18-vagnarna 2-3:an var lägre växlade än 16-17 vagnarna.
1876 den första med G7-lådan och en provbuss för Volvo sades det kändes lite starkare än systervagnarna 1875 o 1877.
1888 hård o knölig i koppling o växellåda, 1889 som var precis likadan var mycket goare att köra.


1896

Hade inte en av expresserna 2775-77 G7 låda ?

1896:s växellåda var inte heller populär bland förarna, men jag och 1896, vi kom bra överens.... 8)

Mikael T Nilsson

Tack för detta härliga bildsvep på GDG-bussar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

Citat från: 1896 skrivet 01 maj 2010, 09:07:02 AM
Hade inte en av expresserna 2775-77 G7 låda ?

1896:s växellåda var inte heller populär bland förarna, men jag och 1896, vi kom bra överens.... 8)
Jo både 2775,2776 hade G7 låda,var nog även någon sorts provmotor i 2776,den var starkare än övriga och jag vet det hände nåt med motorn i Sälen en gång å då blev det bärgning direkt till Karlstad eftersom inget fick göras åt den,vad det var för motor vet jag inte,kan ha varit någon föregångare till B12 ?? kanske är någon här som vet ?

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?
Bakändan på en GDG vh med 2384 i förgrunden bör vara en vH-linjevagn från Vänersborg, Jag har inte nåt minne av att det skulle ha kommit några dalmasförare ner till oss på tisdagar, torsdagar och lördagar vid den tiden för contbussavgångar