Finska karosser, del 5

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 april 2010, 17:23:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Enna har skickat två bilder till och bifogar följande text.

Nu har vi två foton av bussar. Juha har fått dem av sin kompis som fyllde 90 år i januari. Han har över 60 års arbetskarriär i busstrafiken både som chaufför och trafikchef.

TIE-10 nr 10 Scania BF110 Autokori (Turku), Airisto. Tillverkad i Åbo. Årsmodell 1971. Bilden är tagen i slutet av 70-talet framför Vainios garage.
Bussen ägs av Vainion Liikenne, Salo som är Juhas arbetsgivare.

Bilden av Kutter 9 är vi särskilt intresserade av. Det är troligtvis frågan om överlämnande av bussen till bussbolaget någon gång i slutet av 70-talet. Vad har hänt med bussen? Är det Scania BR86-chassi som det är frågan om? Det finns tre vindrutetorkare, vilket betyder att bussen är tillverkad i början av Kutter 9-serien?

Vi önskar er en glad Första Maj som här kallas även Vappu/ Vappen.

MVH Juha och Anne

Jag vidarebefordrar frågorna om den andra bussen. Som en ledtråd kan nämnas att bussen hamnade i Sverige.

S Svensson

Mats K kan kanske också kan kommentera detta. Men denna Kutter har jag sett mycket. Det är en BR86 vad jag kan komma ihåg. När företaget köpte den kommer jag inte ihåg. Däremot har jag minnen från slutet hos företaget.
Bussen körde före bussen jag åkte med. Det kom svart rök ut från avgasröret och det kom puffar. Något var fel på motorn.
Lars köpte sedan en Setra.
Före ovan hade Lars en buss som tidigare ägts av "Buss-Ola" i Hjo.(därav färgsättning som likar Hjoföretaget)

Lars Johanssons Buss&Taxi AB vet jag inte om det finns kvar. Lars gick ur tiden ca 1994 om jag minns rätt. Företaget var kvar en tid med Setra och sedan utan Setra men med enbart färdtjänstbussar.Tror att namnet ändrades till LJ Buss&taxi AB efter en tid. Företaget höll till i Gunnarsjö. Detta ligger i Varbergs kommun,Hallands landsting men Marks Härad och Västergötlands landskap.
mvh SSn  

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:04:32 AM
Mats K kan kanske också kan kommentera detta. Men denna Kutter har jag sett mycket. Det är en BR86 vad jag kan komma ihåg. När företaget köpte den kommer jag inte ihåg. Däremot har jag minnen från slutet hos företaget.
Bussen körde före bussen jag åkte med. Det kom svart rök ut från avgasröret och det kom puffar. Något var fel på motorn.
Lars köpte sedan en Setra.
Före ovan hade Lars en buss som tidigare ägts av "Buss-Ola" i Hjo.(därav färgsättning som likar Hjoföretaget)

Lars Johanssons Buss&Taxi AB vet jag inte om det finns kvar. Lars gick ur tiden ca 1994 om jag minns rätt. Företaget var kvar en tid med Setra och sedan utan Setra men med enbart färdtjänstbussar.Tror att namnet ändrades till LJ Buss&taxi AB efter en tid. Företaget höll till i Gunnarsjö. Detta ligger i Varbergs kommun,Hallands landsting men Marks Härad och Västergötlands landskap.
mvh SSn  

Jo, det är rätt. Det var inga svårigheter att spåra bussen i Svensk Busshistoria (var annars?) och då framkom följande: DJU642 Scania BR86S 1977 chassinr 1800014. Lars Johansson Taxi & Buss eller LJ Buss & Taxi finns inte kvar enligt bolagsregistret.

När det gäller färgsättningen tror jag du förväxlat Hjo-företagen. Denna färgsättning hade Jansson Buss i Hjo, närmare bestämt i Gate cirka 10 km söder om Hjo centrum. Gunnar Jansson sålde sitt bussbolag i slutet av 1980-talet och bildade i stället Svenska EA-Bussar tillsammans med Lennart Jaktlund på Leja Touring. Förra året sålde han detta till Karlssongruppen i Vetlanda. EA står alltså för Ernst Auwärter. Jansson Buss blev inte så gammalt med den nye ägaren.

S Svensson

Det är ingen förväxling. Föregångaren hade samma färg som ovan och den köptes från Buss-ola som ägdes av Jansson. Alltså innan han sålde bolaget till en fd chef för LB Partille.
Det företag som kallas Buss Ola var ett företag åt gången men egentligen två eller tre olika aktiebolag.
Jag bläddrade i anteckningar men hittar ej första Kuttern hos Lars Johansson.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 10:13:50 AM
Det är ingen förväxling. Föregångaren hade samma färg som ovan och den köptes från Buss-ola som ägdes av Jansson. Alltså innan han sålde bolaget till en fd chef för LB Partille.
Det företag som kallas Buss Ola var ett företag åt gången men egentligen två eller tre olika aktiebolag.

Den första Kuttern var en Scania B80/Kutter 8 år 1973 med reg.nr EWY165. Den köptes i slutet av 1972 och såldes 1977 till Buss-Ola när den nya Kuttern kom.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 10:13:50 AM

Buss-Ola startade 1975 med en begagnad Mercedes LPO913. Hans bussar var gula och blå under 1970- och 80-talen och kanske in på 1990-talet också. Jag var och hälsade på hos honom på i mitten på 1980-talet. Då var han sin egen och berättade lite om företaget. Att Jansson i Gate skulle ha ägt Buss-Ola hade jag ingen aning om. När skulle det ha varit i så fall?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 maj 2010, 09:01:58 AM
Buss-Ola startade 1975 med en begagnad Mercedes LPO913. Hans bussar var gula och blå under 1970- och 80-talen och kanske in på 1990-talet också. Jag var och hälsade på hos honom på i mitten på 1980-talet. Då var han sin egen och berättade lite om företaget. Att Jansson i Gate skulle ha ägt Buss-Ola hade jag ingen aning om. När skulle det ha vatrit i så fall?

Jag känner inte heller till att Buss-Ola skulle ha haft någon annan ägare under 1900-talet åtminstone. Företaget drevs också hela tiden då som enskild firma, vilket styrker ägarbilden. I en enskild firma byter man inte ägare hur som helst. En sådan får också bara ha en ägare i taget.

Jag kan i dag hitta en buss som står registrerad på Buss-Ola. Den brukar stå vid en tomt i närheten av Skagersvik. Buss-Olas garage fanns utmed vägen mellan Hjo och Karlsborg och man kan än i dag se att antal bussar i "lite småfix för den händige-skick" utanför. Jag har dock aldrig sett någon i den tillhöriga villan så att jag kunnat göra närmare undersökningar. Jag går inte in på en privat tomt utan tillstånd.

Någon gång i slutet av 1980-talet satsade Buss-Ola hört på skolkörningar och skaffade en mängd begagnade bussar från olika delar av landet, bland annat Dalarna. Dessa fick behålla sin ursprungslackering men det fanns också en och annan buss i gult och blått. Han började också köra Ronden för Länstrafiken Skaraborg i en länslackad buss.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2010, 09:11:17 AM
Jag känner inte heller till att Buss-Ola skulle ha haft någon annan ägare under 1900-talet åtminstone. Företaget drevs också hela tiden då som enskild firma, vilket styrker ägarbilden. I en enskild firma byter man inte ägare hur som helst. En sådan får också bara ha en ägare i taget.

Jag kan i dag hitta en buss som står registrerad på Buss-Ola. Den brukar stå vid en tomt i närheten av Skagersvik. Buss-Olas garage fanns utmed vägen mellan Hjo och Karlsborg och man kan än i dag se att antal bussar i "lite småfix för den händige-skick" utanför. Jag har dock aldrig sett någon i den tillhöriga villan så att jag kunnat göra närmare undersökningar. Jag går inte in på en privat tomt utan tillstånd.

Någon gång i slutet av 1980-talet satsade Buss-Ola hört på skolkörningar och skaffade en mängd begagnade bussar från olika delar av landet, bland annat Dalarna. Dessa fick behålla sin ursprungslackering men det fanns också en och annan buss i gult och blått. Han började också köra Ronden för Länstrafiken Skaraborg i en länslackad buss.

Du menar att jag blandat ihop företagen!! I vilket fall var föregångare  till Kuttern på bild en annan Kutter. Efterföljaren En Setra.
Har även i dag frågat några personer efter bussarna utan resultat. Bilden på Kutter vill jag minnas var hämtat ifrån ett häfte utdelad vid en bussvisning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 01 maj 2010, 23:30:26 PM
Du menar att jag blandat ihop företagen!! I vilket fall var föregångare  till Kuttern på bild en annan Kutter. Efterföljaren En Setra.
Har även i dag frågat några personer efter bussarna utan resultat. Bilden på Kutter vill jag minnas var hämtat ifrån ett häfte utdelad vid en bussvisning.

Ja, jag menar att designen på Lars Johanssons buss är densamma som Jansson Buss i Hjo, inte Buss-Ola. Beträffande bilden i inlägget framgår dess bakgrund och det är ingen reklambild. Men det kan naturligtvis varit så att bilden också har använts i sådana sammanhang eller att fotografen tagit den vid samma tillfällle som bilden i häftet.

Enna

:) Om Kutter9-bilden: Den här bilden har vi faktist som foto, som vi skannade in. Vi känner inte till, om bilden har använts även som reklambild. Ägaren av bilden (90-årigen) är som bäst i Island och vi kan inte kolla saken.
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Enna skrivet 02 maj 2010, 20:13:12 PM
:) Om Kutter9-bilden: Den här bilden har vi faktist som foto, som vi skannade in. Vi känner inte till, om bilden har använts även som reklambild. Ägaren av bilden (90-årigen) är som bäst i Island och vi kan inte kolla saken.

En 90-åring som är på Island nu. Det är krut i de gamla finska bussgubbarna!!  :)

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2010, 09:11:17 AM

Har du någon koll på vilka Dalavagnar det var som han köpte?

Greger Larsson

Citat från: j-a skrivet 02 maj 2010, 22:41:54 PM
Har du någon koll på vilka Dalavagnar det var som han köpte?

Svarar i Staffans ställe:

1997 köptes KNJ754, LSG474, AFR149 och LWG031
1999 köptes MZD805
Samtliga har tillhört Erlandssons även om tre av dem var överförda till Esse Trafik

j-a

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2010, 22:54:00 PM

1999 köptes MZD805
Samtliga har tillhört Erlandssons även om tre av dem var överförda till Esse Trafik
Ojdå,bara kändisar  :)
85 KNJ 754   Volvo ajokki
47 LSG 474   Scania ajokki
41 AFR 149   Volvo Wiima
44 LWG 031  Volvo Wiima
53 MZD 805  Setra
3 st av dom 41,44,47 hade vi i Malung/Vansbro

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2010, 22:54:00 PM

1999 köptes MZD805

Jag tackar för att du svarade i mitt ställe. Jag har nämligen ingen fullständig förteckning över vad Buss-Ola köpte.
Om inte alla så stod i varje flertalet av de här bussarna uppställda vid bensinmacken i centrala Väring på vägen mellan Töreboda och Skövde.