SSU-ledningen valkampanjar i olaglig buss och bryter mot miljölagar

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 april 2010, 09:12:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.busstidningen.se/2010/04/28/ssu-ledningen-valkampanjar-i-olaglig-buss-och-bryter-mot-miljolagar/

Bussen är BUS 918, en mindre EOS van Hool som köptes begagnad från Belgien förra året. Den står registrerad på S.Ö. Bil & Buss i Sollentuna. Jag tycker att det största ansvaret för bristerna åvilar bussbolaget och inte SSU. Fast man kan ju tycka att SSU borde ha anlitat ett bussbolag som är medlem i BR, vilket ändå är en viss garanti för klara papper.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Miljözoner och även längdkrav är ju saker som allmänheten har dålig koll på, och detta gäller uppenbarligen även politiker. Men förare och bussbolag bör ju ha koll på det, med tanke på bötesnivån. Beklagligt och pinsamt för inblandade parter att sådana misstag inte bara görs, utan även skrivs om, men förhoppningsvis leder dessa skriverier till att liknande framtida misstag minskar rejält. Undrar vad som sägs inne på kontoren hos Miljöpartiet och Grön ungdom sedan de läst denna artikel? 8)

Ulf Berlin

Ett "snap-shot"av bussen tagen för några veckor sedan:/Ulf


Dson

Varför skulle, säg Jytte, ha bättre koll på miljözonerna än "vanliga dödliga"? Såvitt jag vet får man lära sig om miljözonerna först när man börjar ta körkort för tyngre fordon, och det har vad jag vet ingen i förbundsledningen gjort.

Förbannat tråkigt, tycker jag, att sådana här misstag görs. Speciellt med tanke på att ett ungdomsförbund får skit för något man egentligen inte kunnat rå för.

Däremot, tycker jag att förbundsledningen borde ha kontrollerat uppgifterna, om det verkat misstänkt.

Men som sagt, förhoppningsvis gör man inte om misstaget igen. I alla fall inte SSU. Och i alla fall inte under denna valrörelsen! ;D


Blue

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 09:12:02 AM
http://www.busstidningen.se/2010/04/28/ssu-ledningen-valkampanjar-i-olaglig-buss-och-bryter-mot-miljolagar/

Bussen är BUS 918, en mindre EOS van Hool som köptes begagnad från Belgien förra året. Den står registrerad på S.Ö. Bil & Buss i Sollentuna. Jag tycker att det största ansvaret för bristerna åvilar bussbolaget och inte SSU. Fast man kan ju tycka att SSU borde ha anlitat ett bussbolag som är medlem i BR, vilket ändå är en viss garanti för klara papper.




Varför skulle bussbolag som är med i BR automatiskt vara mer seriösa än dom som inte är det.
Vi är inte med och kommer inte gå med heller, betyder det att vi inte ska fortsätta med vå verksamhet för att vi inte är seriösa.

På den gamla goda tiden så kämpade BR med näbbar och klor för att vi inte skulle få något tillstånd då det redan fanns tillräckligt med bussbolag i området, när regeringsrätten hade sagt sitt och tillståndet hade kommit så ville BR att vi skulle gå med...

Inte en chans att jag kommer lägga en enda krona åt ett hållet.


Vi nämnde miljözonen för en kund för ett tag sedan när han undrade varför vi var nästan dubbelt så dyra som en annan åkare.
Svaret blev: -Det är inte mitt problem, det får bussbolaget ta ansvar för.

Det är nästan så att man hoppas att dom ska bli stoppade, få vänta på ersättningsbuss och missa vad dom nu skulle göra i Göteborg!


Peace out!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat från: Dson skrivet 29 april 2010, 19:36:47 PM
Varför skulle, säg Jytte, ha bättre koll på miljözonerna än "vanliga dödliga"? Såvitt jag vet får man lära sig om miljözonerna först när man börjar ta körkort för tyngre fordon, och det har vad jag vet ingen i förbundsledningen gjort.

Jag menade mera att det inte är fordonsbranschen som själva konstruerat och infört miljözonerna, utan att detta skett politiskt.
Miljövänliga drivkällor är ju på högsta mode idag, speciellt från de gröna på vänstersidan, så även om ett ungdomsförbund inte kan miljözonsreglerna är det ju ändå lite märkligt att man väljer att hyra in en gammal dieselbuss.

TageK

Hej!

Det finns en websida som är värd att besöka:

www.yrkestrafiken.se

Där kan man läsa vad både förare, beställare och säljare har för regler att rätta sig efter, kolla in den!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 29 april 2010, 20:53:46 PM
Varför skulle bussbolag som är med i BR automatiskt vara mer seriösa än dom som inte är det.
Vi är inte med och kommer inte gå med heller, betyder det att vi inte ska fortsätta med vå verksamhet för att vi inte är seriösa.


Att ett företag är med i en branschorganisation är en garant för att de följer lagar och förordningar. Det betyder dock inte att företag som inte är med automatiskt skulle vara oseriösa. Läs inte ut något mellan raderna som jag inte skrivit.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Blue

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 21:46:53 PM
Att ett företag är med i en branschorganisation är en garant för att de följer lagar och förordningar. Det betyder dock inte att företag som inte är med automatiskt skulle vara oseriösa. Läs inte ut något mellan raderna som jag inte skrivit.

Ber om ursäkt.
Blir lite upprörd när BR nämns!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

frigge

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 21:46:53 PM
Att ett företag är med i en branschorganisation är en garant för att de följer lagar och förordningar. Det betyder dock inte att företag som inte är med automatiskt skulle vara oseriösa. Läs inte ut något mellan raderna som jag inte skrivit.



Oj. Det är inte ofta jag har en annan åsikt än dig Staffan. Men BR-medlemmar kör dagligen i storstäderna med bussar som är ungefär lika miljözonsgodkända som en T-ford.. och kör- och vilotider bryts det mot även hos BR-anslutna. Transfer i stan  ett par timmar, följt av en sväng till Rotterdam och sedan ett heldagsprogram i holland har jag sett "kollegor" i BR-anslutna företag göra på resor som vi haft full bemanning och antagligen dubbla priset på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 april 2010, 00:00:53 AM

Transportköparen har skyldighet enligt lag att efterhöra om åkaren har trafiktillstånd, däremot INTE om bussen är besiktigad, i trafik, skattad osv, detta är helt åkarens eget ansvar.

Detsamma gäller miljözonsbestämmelserna, det är åkarens ansvar att tillhandahålla ett lämpligt fordon.

Jo, fast nog är det ändå konstigt att SSU inte försäkrar sig om att sådant är i ordning innan de ger sig ut. Något förbud att göra det finns ju knappast. En politisk organisation måste ju tänka på att de har ögonen på sig mycket mer än ett företag. Men som jag skrev redan i mitt första inlägg så är huvudansvaret förstås bussbolagets.

Sedan får jag ta tillbaka lite om det jag skrev om att BR är en garant för att allt är i sin ordning. Det finns i varje fall inget som jag kan hitta på deras hemsida att det skulle vara så. Jag vet att det har varit på tal precis som det i många andra branscher är en garanti för att man följer lagar och avtal samt t ex ARN:s beslut om man är medlem i en branschorganisation. Men det gäller alltså inte BR.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Blue skrivet 29 april 2010, 22:07:34 PM
Ber om ursäkt.
Blir lite upprörd när BR nämns!

Ungefär som jag när någon nämner Så eller fackföreningen då :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 maj 2010, 23:15:32 PM
Visst borde man som "offentlig person" sopa extra noga framför dörren, men det tillhör ju numera inte ovanligheterna att statliga/kommunala institutioner och företag nyttjar svartåkare både för gods o persontransporter av ren lättja och okunnighet.
Dessutom finns det en del åkare som blir riktigt förnärmade när man som köpare ställer frågan om tillstånd och andra förutsättningar.

Jovisst, men då är det ju bara att vända sig till någon annan. SSU inledde för övrigt samarbete med det här bussbolaget redan förra sommaren och borde ha haft gott om tid att kolla upp det. Eftersom det dessutom rör sig om en specialstrajpad buss (som strajpas av SSU-arna själva) så är det ju ett betydligt närmare samarbete än en beställning av en transfer mellan Södertälje Syd och Bommersvik.

Det är mot den bakgrunden som jag beklagar att BR tydligen inte ta något ansvar för att deras medlemmar är seriösa. Taxiföretagen har ju infört något som kallas "Schysst taxi" och bilverkstäderna har gröna punkten ("kontrollerad bilverkstad"). Borde ju finnas något om "Okej Buss" också som skulle innebära att bussen är skattad och försäkringen betald, att den har rätt att gå i miljözoner om det finns med i beställningen och att kör- och vilotidsregler följs. Visst, det finns ISO-certifierade företag där sådant här kontrolleras men de är inte särskilt många. Och många bussbolag får avstå från ISO-certifiering dels av kostnadsskäl men också därför att det ställer stora krav på hur administrationen skall skötas med högre kostnader för denna.

Jag går inte på historien om att en bussägare omedvetet glömmer att ställa på en buss. Gör han det har han dåliga rutiner.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)