Vilka busslinjer saknar ni från förr?

Startat av at1981, 28 april 2010, 12:33:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Det har ju under årens lopp runt om i Sverige tillkommit nya busslinjer samtidigt som andra linjenummer har lagts ned eller fått förändrar körsträcka
eller så har gamla linjenummer återanvänts på helt andra sträckningar.

Exempel:
SL:s linje 402 har haft två olika sträckningar, den ena Slussen - Fläktfabriken och den andra (nuvarande) Slussen - Kvarnholmen.
SL:s linje 492 har haft flera olika slutdestinationer än vad den har i nutid.

Vilka nedlagda linjer / delvis nedlagda körsträckor saknar ni från förr i vårt avlånga land?
Exempel på svar är t.ex. att man saknar Linje 402 Slussen - Fläktfabriken, Linje 401 på turer som gick via Hästhagen, Linje 492 från Saltarö till Slussen via Bullandö, att man kan sakna linje 476 mellan V. Orminge och Gullmarsplan, Linje 790 mellan Slussen och Sergels torg eller UL:s linje 832 då den gick Östhammar - Gävle.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Andreas

52:an i Sthlms innerstad önskar jag kunde komma tillbaka, helst till dess hela forna sträckning. Visst, den gick inte alltid som den skulle, men den var en alldeles perfekt och underbar linje att resa med. 59:an kan man dock göra sig av med, åtminstone längs Sveavägen...

Bingoberra

Linje 10 i Jönköping är saknad, nu finns ju ingen buss alls på varken Skänkeberg eller Grästorp.

riiga

Jag saknar linje 510 som gick Linköping-Finspång. Den gick på nästintill perfekta tider när man skulle in till skolan eller hem. Även 511:an (Linköping-Söderköping) hade varit trevlig. Som det är nu måste man ta tåget till Norrköping och åka buss därifrån.

Jona

Citat från: Bingoberra skrivet 28 april 2010, 18:55:39 PM
Linje 10 i Jönköping är saknad, nu finns ju ingen buss alls på varken Skänkeberg eller Grästorp.

Jag gick in på JLT hemsida och letade åt en linjekarta för Jönköping. Skänkeberg verkar ändå ha buss om man tar en promenad till t.ex Dalvik och linje 2 eller till linje 11 hållplats på Sveahäll. Men linje 19 som på 2 kartor på hemsidan ska gå till Grästorp finns inte med i listan över linjer när man vill ladda ner tidtabellen på samma hemsida.

Varför finns den på kartan på hemsidan men inte med som en tabell? Är den indragen och nerlagd?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Mr G

Jag saknar linje 65 Brunkebergstorg - Långbro, linje 64 Skanstull - Långsjöplan - Kungsholmsgatan och linje 66 Brunkebergstorg - Långsjö

De linjerna gjorde kollektivtrafiken bekväm och attraktiv i Älvsjöområdet.

Klart att folk köpte bilar i massor när de här linjerna gjordes om till matarbussar till tunnelbanan.
吉先生

Bingoberra

Citat från: Jona skrivet 28 april 2010, 23:41:38 PM
Jag gick in på JLT hemsida och letade åt en linjekarta för Jönköping. Skänkeberg verkar ändå ha buss om man tar en promenad till t.ex Dalvik och linje 2 eller till linje 11 hållplats på Sveahäll. Men linje 19 som på 2 kartor på hemsidan ska gå till Grästorp finns inte med i listan över linjer när man vill ladda ner tidtabellen på samma hemsida.

Varför finns den på kartan på hemsidan men inte med som en tabell? Är den indragen och nerlagd?

/Jona

Linje 19 drogs in sommaren 2009.

Men visst, det är inte alltför långt att gå till Sveahälls vändplan eller Dalvik.
Problemet med linje 2 (och 11) är att bussarna nuförtiden ofta är överfulla, eftersom att det från hösten 2008 nästan uteslutande körs kortbussar på ovan nämnda linje. Detta i kombination med passagerartillströmning från gamla linje 10 gör att bussarna blir just det - överfulla.

Vad jag hört skall dock linje 18 börja köras upp till Skänkeberg till hösten. Även ledbussarna kommer vad jag hört att göra comeback på linje 2 samtidigt.

Hans Fredriksson

Det talas om linje 10 i Jönköping. På min tid på JKT var linje 10 om jag inte minns fel Öxnehaga-Huskvarna centrum.  På ett arbetspass hann man med 18 st svängar upp och ned för backarna. I huskvarna fanns även linje 11 och 12.
När tacka vet jag bussen till Vistakulle ;D

Bussgubben

Linje 592 och 593 i gbg! Var mycket roligare att köra dessa linjer jämfört med nattrafiken man har idag!

Tommy E

SL:s linje 316 har jag en hel del barndomsminnen från, så den skulle det vara kul att se igen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

AO

Ted Selander

Citat från: Andy91 skrivet 28 april 2010, 16:17:13 PM
52:an i Sthlms innerstad önskar jag kunde komma tillbaka, helst till dess hela forna sträckning. Visst, den gick inte alltid som den skulle, men den var en alldeles perfekt och underbar linje att resa med. 59:an kan man dock göra sig av med, åtminstone längs Sveavägen...

Kungsholmen i allmänhet och Pontonjärparken i synnerhet har ju saknat sin 52:a. Nu kommer den åter i höst, dock får den inte sträcka ut på Sveavägen, fastmer glida Hamngatan ner till Nybroplan, som blir ny terminus.

/Ted

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2010, 20:42:24 PM
Kungsholmen i allmänhet och Pontonjärparken i synnerhet har ju saknat sin 52:a. Nu kommer den åter i höst, dock får den inte sträcka ut på Sveavägen, fastmer glida Hamngatan ner till Nybroplan, som blir ny terminus.

/Ted
Så Nybroplan är bestämd nu, men hur har man tänkt att kunna vända där? Blir det till att åka fram till rundellen vid Djurgårdsbron, eller använder man 62:ans hållplats, vilket ju också kräver en rejäl omväg för att vända? Visserligen går det förstås att göra en u-sväng, men det blir ju lika knepigt var hållplatserna skall ligga och linjen kan ju knappast ha tidsreglering vid spårvägshållplatsen? Verkar ju nästan lika knepigt som för linje 70 vid Odenplan...

Jacob

Citat från: AO skrivet 31 maj 2010, 18:48:34 PM
Och vad gick den för sträcka då?  :)

Norra Årsta -Salabacke - City (Stora Torget, bytte sedan till Dragarbrunn) - Rickomberga -  Flogsta - Stenhagen

Jag saknar denna linje, och 55an. har ett väldigt fint minne från 53an när jag åkte med nån ur 260-265 8) (minns inte vilken)
Jag saknar även linje 12, Stabby - City - Östra Gottsunda

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!