Tänk om vi hade såna här bussar på 474!

Startat av Carl Eric, 27 april 2010, 10:07:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: calken skrivet 27 april 2010, 10:07:48 AM
Finska HRT ska kanske köpa in nya "superbussar"!

Eller, håller ni inte med?

MVH Calken

Tveksamt. Det skulle aldrig gå att vända med en liknande skapelse i Hemmesta. Sen kan man ju fundera på hur den är att framföra på motorväg....

Men visst, tar den över 200 pers så räcker det ju att köra med 20-minuterstrafik.... :-X

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bjarne-W

"Men visst, tar den över 200 pers så räcker det ju att köra med 20-minuterstrafik...."

Hm - "räcker" för vem? Jag antar att passagerarna vill ha tätare trafik...
Om vi nu omvandlar detta till svenska förhållanden.
Och det är väl det som drar fler resenärer. För - kollektivtrafiken ska ju "fördubblas" (vad gäller antalet resenärer) de kommande åren - påstår BR och Svensk Kollektivtrafik.
Och hur ska det gå till om inte RESENÄRERNAS behov kommer i första hand?
Undrar
Bjarne-W

Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 27 april 2010, 10:14:24 AM
Tveksamt. Det skulle aldrig gå att vända med en liknande skapelse i Hemmesta. Sen kan man ju fundera på hur den är att framföra på motorväg....

Men visst, tar den över 200 pers så räcker det ju att köra med 20-minuterstrafik.... :-X
Nu är ju SL lite grann inne på dubbelledbussar för Värmdö och vi får väl ser var man kommer med förslag när utredningen är klar. Men 200 passagerare måste ju vara med stående, och det vill man ju inte ha på motorvägar, så maximalt kan det väl få plats med ett 80-tal sittande. Jag är dock också tveksam till om det är så bra på motorvägar - det var ju vad jag förstår en anledning till att man valde Boggibussar för Norrtälje - att även enkelledade bussar känns rätt obehagliga att åka i när farten är hög. Skulle man dock få till en "riktig" BRT-lösning, med egna fält och styrhjul, jag då är det ju en annan femma, men jag tvivlar på att man kommer tycka sig ha råd med en sådan investering. 

Andreas

Citat från: Omnilasse skrivet 27 april 2010, 15:33:50 PM
Jag är dock också tveksam till om det är så bra på motorvägar - det var ju vad jag förstår en anledning till att man valde Boggibussar för Norrtälje - att även enkelledade bussar känns rätt obehagliga att åka i när farten är hög.

Talar man om omnilinkledvagnar i Busslinks 60XX-serie, så håller jag helt o hållet med!  ::) :P

Fredde

Citat från: Bjarne-W skrivet 27 april 2010, 11:30:23 AM
Hm - "räcker" för vem? Jag antar att passagerarna vill ha tätare trafik...
Om vi nu omvandlar detta till svenska förhållanden.
Och det är väl det som drar fler resenärer. För - kollektivtrafiken ska ju "fördubblas" (vad gäller antalet resenärer) de kommande åren - påstår BR och Svensk Kollektivtrafik.
Och hur ska det gå till om inte RESENÄRERNAS behov kommer i första hand?
Undrar
Bjarne-W

Jag säger då det.... Du verkar då inte förstå dig på det där med ironi.

HB

Citat från: Fredde_J skrivet 27 april 2010, 10:14:24 AM

200 passagerare är efter tysk standard. Skulle gissa att du kan dra av minst 80 på den siffran för att få svensk standard - och då lär ändå bussen vara fylld med ståplatser. /Henrik/

Fredde

Citat från: HB skrivet 27 april 2010, 20:56:33 PM
200 passagerare är efter tysk standard. Skulle gissa att du kan dra av minst 80 på den siffran för att få svensk standard - och då lär ändå bussen vara fylld med ståplatser. /Henrik/

Ja det handlar säkert om dessa siffror, mao starkt begränsad användarbarhet i Sverige.

En buss brummar

Men i vi i Götet har ju redan sådana bussar... fast den heter Volvo och är ingen hybrid... vanlig sketen Diesel... och "bara 24" meter istället för 25. någon 20 minuters trafik är det inte heller där den busser går, tror det är 5 minuters eller liknande.

Omnilasse

Citat från: En buss brummar skrivet 27 april 2010, 22:57:47 PM
Men i vi i Götet har ju redan sådana bussar... fast den heter Volvo och är ingen hybrid... vanlig sketen Diesel... och "bara 24" meter istället för 25. någon 20 minuters trafik är det inte heller där den busser går, tror det är 5 minuters eller liknande.
Jo, det handlar ju om att ha rätt buss på rätt plats. 24-25 metersbussar passar förstås inte för motorvägar - om man som sagt inte har en styrhjulslösning, däremot fungerar de utomordentligt i innerstadstrafik om det finns separata busskörfält, som för linje 16 i Göteborg. Att köra denna busstyp på linje 4 (kräver förstås framkomlighetsanpassningar) skulle vara ypperligt. Sedan ska ju dimensioneringen vara för högtrafik, så i lågtrafik får man ju rimligen köra med viss överkapacitet för att kunna erbjuda en bra standard. För motorvägstrafik är ju dubbeldäckare klart att föredra. För samtidigt börjar det ju bli ett problem med Nacka/Värmdö. Att köra med vagnar för plats med 55 sittande är ju knappast så effektivt med det underlag som finns.

Mustman

Bussen på bilden har bara två axlar :o... hur funkar det ??? Del lär ju inte vara så stabil, eller?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Krille

"De får sin kraft från batterier som i sin tur laddas av generatorer."

Kan någon förklara hur det fungerar? I mina öron låter det som någon form av evighetsmaskin... :)

/K

Optimal

Citat från: Mustman skrivet 28 april 2010, 10:45:00 AM
Bussen på bilden har bara två axlar :o... hur funkar det ??? Del lär ju inte vara så stabil, eller?

Jag ser 4a axlar.

Mustman

ja dj***ar.... det tog ett tag att hitta de två sista  ;D
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."