Huvudmeny

tågbilder (zoom bilder)

Startat av the0fiskis, 26 april 2010, 18:52:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

nokybanan(?)
ursäkta den dåliga kvaliteten bilderna övereponerades och jag sänkte ljuset så blev det så här  :P
(tanga med min familjs canon 40D objtiv efs 17-85mm)
kommentarer motages med stor glädje

Optimal

Lidingöbanan annars. Tog en stund innan man hittade tåget :P.
85mm, kan man inte direkt kalla för zoom bilder. du ska över 150mm innan det blir zoom enligt mig.
Den ena bilden är överexponerad å den andra är för mörk, och den tredje lika så, Så det är bara ut och öva.

JDS

Citat från: the0fiskis skrivet 26 april 2010, 18:52:40 PM
kommentarer motages med stor glädje

Bilderna lutar, håll kameran rakt! Det finns antagligen små hjälplinjer i sökaren, jämför dem med någonting som du vet är vågrätt (t ex havsytan) eller lodrätt (t ex kanten på ett hus) så vet du när du håller kameran rätt.

M224

Det finns tyvärr inga hjälplinjer på EOS 40D.

På din kamera så motsvarar 85mm ca 136 mm. Zoom kan man kalla precis vad som helst, 10-22 är en vidvinkelzoom.
Om det är telezoom du menar så börjar de oftast runt 70mm och brukar gå till 200-300mm.

Kort tele (fast) börjar vid 85mm.

JDS

Citat från: M224 skrivet 26 april 2010, 19:04:25 PM
Det finns tyvärr inga hjälplinjer på EOS 40D.

Egendomligt, men sökarbilden är väl i alla fall fyrkantig så att man har något att gå på?

M224

Citat från: JDS skrivet 26 april 2010, 19:16:56 PM
Egendomligt, men sökarbilden är väl i alla fall fyrkantig så att man har något att gå på?

Vill man ha stödlinjer så får man byta mattskiva. Sökarbilden är i formatet 3:2 precis som bilderna blir.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2377B001

Leif D

Nu går det ju inte att trolla med bilder i låg upplösning, men 5 min fix i programmet ACDSee (bildbehandling) gav detta resultat.....

Autoinställning för kontrast, ljus och färg, vridning/upprätning, beskärning, skärpa och sedan för att åter få den i 800 pixlar, uppsampling, vilket inte är bra, eftersom grundmaterialet är allt för lågupplöst.
;-)

JDS

Men nu innebär å andra sidan oskärpan att man kan tillåta sig att tycka att det är ett A24-tåg man ser, vilket inte är så dumt!  :)