Bussar i Göteborg i december 1988, del 4

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 april 2010, 15:50:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med SJ-Bussar på Nisse-platsen. Ännu skulle det dröja mer än tio år innan det blivit Nisse-terminalen.













Edit: rubriken rättad
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896





Vad hade SJ-buss för körningar åt GDG ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 26 april 2010, 18:32:08 PM



Vad hade SJ-buss för körningar åt GDG ?  ???

Svaret ligger i dekalen under SJ Buss. GDG-Continentbus utnyttjade E6-Expressen för anslutning till bussarna ut i Europa. Jag antar att det var till de bussar som startade i Stockholm och gick E4-an till Helsingborg. Om anslutningen sedan skedde i Helsingborg eller Köpenhamn låter jag vara osagt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 18:50:54 PM
Svaret ligger i dekalen under SJ Buss. GDG-Continentbus utnyttjade E6-Expressen för anslutning till bussarna ut i Europa. Jag antar att det var till de bussar som startade i Stockholm och gick E4-an till Helsingborg. Om anslutningen sedan skedde i Helsingborg eller Köpenhamn låter jag vara osagt.

För resenärer till och från Norge med anslutning i Gbg till våra utlandslinjer från nisse-platsen, ev. bussbyte i Åstorp beroende vilken destination och avresedag. Det var ju också för att slippa köra till Oslo med en buss parallellt med E6-expressen och sedan tom från Oslo

S Svensson

Linjen 820 till bestod av tre delar. 1. Regional linje till Strömstad. GL är med
2. Resenärer till Norge
3. anslutning till Continentbus

Tidigare hade JVB anslutning i Göteborg. Man började i Fagernes och tog upp folk i Norge.
Om jag minns rätt så var det inte alla turer som var avsedda för Continentresenärer. Den tur som avgick 12.30 eller om det var 13 var öronmärkt för detta. Det var troligen så att JVB fortsatte med någon tur till Göteborg. JVB körde till en början med bussar med kaross Vest för att senare övergå till Ajokki 5000C.
Vad som är kvar fn är att linjen är delad juni 1998 i Strömstadsdel och en del till Norge. Norge körs fn av Swebus.
Tidigare körde också Östfolds Bilruter och SSW Sarpsborg. Dessa företag bildade senare Nettbus Östfold. Detta fortsatte köra ihop med Swebus Express. Sedan Orusttrafiken köpts av Nettbuss så körde även detta några turer. Senare så delades så att Nettbuss körde egna turer och Swebus sina. Vissa bussar gick över till Swebus (tidigare reg på Nettbuss). Sedan så återkom Continetbuskörningen i E6 expressen. Nettbus svarade för båda. Till slut samordnades trafiken så attSwebus kör och  GoBYBUS (nytt namn för Nettbus och samordnad övertagna Säfflebussen/Säffle Resetjänst) Ursprungliga Säfflebussen körde urspungligen med en underentreprenör från Färgelanda. Men när det blev expansion så började Säffle Resetjänst köra själv.
Troligen kommer det att ske förändringar. Vi får se.

Kommentarer ?

Vissa bussar mer bekanta än andra. 2436 är en buss som gick som Smögenexpress under ett antal år. Den målades inte om. Det gjorde däremot 2437 till "blå-sippa" redan någon månad efter leverans påsken 85. Det regnar fortfarande på bilden. Var är snön?
2619 står inne vilket troligen innebär att Staffan fotat mellan 16. och 16.30 eller vid 11 tiden på förmiddagen. 2619 började köra på linje 833 och ibland på 831  (alltså Jö-Helsingborg och Jö-Göteborg) Därefter kom den att bli inventarie på linjen Värnamo-Gislaved (834) efter 2432. Den ersattes av en nyare buss 3085 (Säffle halvhög,egentligen GL expressutförande).2619 flyttades till Sandviken. Den hade dock ett tag varit i Jönköping innan liksom den varit utlånad till Göteborg. Efter Sandviken så bar det till Alingsås 1998 men den sattes inte i trafik i Göteborg.
Nostalgin är en märklig drivkraft. Var det bättre förr? I varje fall jag lärde känna bussar och tåg vid denna tid. Senare känns det som om vissa saker inte har betydelse. Ibland bryr jag mig inte om vilken buss eller vagn jag åker med. Jag åkte med vagn 5483 nyligen.Denna åkte jag i 1994 emellan Gällivare och Luleå. Där såg jag en ny bussoch åkte B10M(12?) led Linjebuss till Umeå. Nu känns det omöjligt för mig att åka så långt norrut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 april 2010, 20:06:32 PM

> 2619 står inne vilket troligen innebär att Staffan fotat mellan 16. och 16.30 eller vid 11 tiden på förmiddagen.


Mellan 16.00 och 16.30 kan uteslutas eftersom det då var för mörkt. Möjligen kan det ha varit vid 11-tiden. Eftersom bakdörren är öppen är Tore tydligen kvar i bussen. Tore körde den här bussen varje trafikdag i mer än 20 år. Det var bara när han hade semester eller var på utbildning som någon annan hoppade in. Bussen gick tre eller fyra dagar i veckan så det var lagom för en man.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 20:18:30 PM
Mellan 16.00 och 16.30 kan uteslutas eftersom det då var för mörkt. Möjligen kan det ha varit vid 11-tiden. Eftersom bakdörren är öppen är Tore tydligen kvar i bussen. Tore körde den här bussen varje trafikdag i mer än 20 år. Det var bara när han hade semester eller var på utbildning som någon annan hoppade in. Bussen gick tre eller fyra dagar i veckan så det var lagom för en man.

Är bilderna tagna efter varandra i tidsföljd så är klockan omkring 13.00, bilden ovanför den med Lysekilsexpressen går att tidsbetämma till 13.05 - 13.25, båda expressarna är kvar (Örebro avg. 13.25 samt Falun 13.30) dagen är för övrigt en tisdag

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 20:18:30 PM
Mellan 16.00 och 16.30 kan uteslutas eftersom det då var för mörkt. Möjligen kan det ha varit vid 11-tiden. Eftersom bakdörren är öppen är Tore tydligen kvar i bussen. Tore körde den här bussen varje trafikdag i mer än 20 år. Det var bara när han hade semester eller var på utbildning som någon annan hoppade in. Bussen gick tre eller fyra dagar i veckan så det var lagom för en man.

Det var sedan maj 88 till juni 90 två dubbelturer varav Gislaved körde den tidigare dubbelturen. (Värnamo-Göteborg-Gislaved-Göteborg-Värnamo.
Från 1968 var det en tvåmannalista, sedan 1985 ev 86 4 mannalista. TA började köra linje 1956 och slutade i juni 90. Fick sedan köra tillbaka bussen en måndag till Göteborg.
Några av förarna de sista åren kanske själva kan skriva här.

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 26 april 2010, 20:54:21 PM
Är bilderna tagna efter varandra i tidsföljd så är klockan omkring 13.00, bilden ovanför den med Lysekilsexpressen går att tidsbetämma till 13.05 - 13.25, båda expressarna är kvar (Örebro avg. 13.25 samt Falun 13.30) dagen är för övrigt en tisdag

Bilderna kan inte vara tagna i följd.  2619 och några till är tagna tidigare. Sedan följer 13 -gruppen.
I den här miljön lärde jag mig det mesta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 26 april 2010, 20:54:21 PM
Är bilderna tagna efter varandra i tidsföljd så är klockan omkring 13.00, bilden ovanför den med Lysekilsexpressen går att tidsbetämma till 13.05 - 13.25, båda expressarna är kvar (Örebro avg. 13.25 samt Falun 13.30) dagen är för övrigt en tisdag

Nej, bilderna är ordnade efter bussbolag och inventarienummer. De är dock tagna samma dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent T

2619 körde jag en hel del i början av min busskarriär i Gislaved. Bussen var lite konstigt specad med fasta, ej fällbara, turiststolar och den hade läslampor som inte passagerarna själva kunde tända och släcka. Föraren tände och släckte alla läslampor med en knapp på sidopanelen vid förarplatsen. Minns jag rätt fanns ej heller några friskluftsdysor vid läslamporna som passagerarna själva kunde reglera. Annars tyckte jag om att köra bussen den kändes bra ihopskruvad jämfört med Säfflevagnarna vi hade.
För övrigt stämmer det som Sören skriver, bussen utgick vardagar från Värnamo kl 0700 mot Göteborg med Tore eller någon annan av Värnamoförarna. Vid 0810 bytte vi Gislavedsförare av i Gislaved och körde till Göteborg. Efter en kort rast i Göteborg gick bussen tillbaka till Gislaved och vändes där för att gå tillbaka till Göteborg med Värnamoförare. Jag har för mig att fredagar körde vi från Gislavedsgaraget bägge turerna.
Bussen rullade drygt 80 mil per dag. Sedan fick vi 3085 på detta omlopp och jag tyckte att det var ett riktigt nerköp jämfört med 2619. 3085 som var en boggiesäffle var en mindre katastrof när vi fick den ny till Gislaved. AC´n fungerade inte och jag minns att de flesta läslampor var trasiga när bussen kom från fabriken i Säffle. (Säffle=svensk kvalitet, jojo, det kan vi ju diskutera....). 1993 när jag flyttade till Halmstad hände det att 3085 gick på Swebus Expresslinjen 862 till Stockholm. Jag minns en varm sommardag när jag fick 3085 vid Östgötarasta och innetempen visade 38 grader AC´n fungerade som vanligt inte på denna vagn. Passagerarna var måttligt imponerade!!
Hälsningar Kent

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 26 april 2010, 18:32:08 PM



Vad hade SJ-buss för körningar åt GDG ?  ???
SE E6 express inslag om..

Här ser vi 2420 som var i SJ Turistfärg. 2419 var likadan och denna målades om till E6 express. Det var en tävling som bla gällde namnförslag som gav namnet E 6 expressen. Samarbete SJ och Östfolds Bilruter och SSW.
I samband med att Orusttrafiken köptes av NSB-Nettbuss så började Orusttrafiken köra E6 express. Då Swebus Express och Nettbus delade på sig behöll Nettbuss namnet E6 expressen. Några bussar som gick Göteborg-Oslo kom att övergå till Swebus Express.