Stockholms Spårvägar 2010

Startat av Leif D, 24 april 2010, 16:47:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Edit - Då vissa inlägg mera kom att handla om spårvagnar så delades dessa av till en egen tråd. Ursprungstråden »Farväl Linje 47 mellan Tomteboda och Waldermarsudde« nås via länken. //

Nico

Citat från: Bou skrivet 23 april 2010, 04:00:40 AM
Jag är nästan lite förvånad över att jag inte hittar nåt inlägg här om att Spårväg City brutalt kommer MÖÖÖÖRDA linje 47 (min favoritlinje!)  >:(
Tidigare har jag bara skrattat åt Spårväg city, som enligt mitt tycke är ett enda stort frågetecken, men nu är jag bara arg.
Jag har en viss förståelse för att en spårvagn tar fler folk och att alternativet "fler bussar" för att fånga upp det ökande antalet passagerare endast skulle resultera i ett större kaos med busskö (gissar jag på), men som busschaufför svider det till lite extra när en sån skön linje som 47:an ska begravas  :'(
En annan aspekt i det hela är ju att behovet av busschaufförer kommer minska, då en hel del tjänster försvinner med 47:an.
JAG VILL INTE BÖRJA KÖRA SPÅRVAGN!  >:( för det kommer väl behövas förare till dem där a32 eller vad det nu blir för vagntyp (vet inte ens om a32 är en spårvagnstyp, men jag menar den typen som rullar, sorry arbetsskada, gliiiiiiider på tvärbanan)
Så vad tror ni, vad kommer hända? hur kommer situationen för oss bussförare att se ut? kommer många att få sluta? "skapar" SL en ny linje för att kompensera?
/Smått orolig, Bou

Man skulle kunna förledas att tycka att du har attitydproblem till spårväg och spårvagnar !!
men jag vill inte tro att det förhåller sig så, utan att du bara visa ett exempel på ren okunnighet.
Tycker mycket väl du ska söka jobb på Stockholms Spårvägar och ge dej i kast med spårvagnskörning, för bättre jobb kan du inte skaffa dej.
Du kommer alllafall att få köra fordon som fungerar, och fungerar mycket väl dessutom.
A32 tänker du....   Nej nej, helt fel, A32 är en spårvagn som är byggd för att gå på förortsbanor, kan säkert köras i innerstaden också, men nej, så blir det inte. Man kommer inledningsvis att hyra 3 st M06-vagnar från Norrköping och 3 st S-vagnar från Frankfurt. Alla dessa 6 vagnarna är byggda i samma serie och ser lika ut (sånär som på färgen och lite detaljer).
Vad det blir för vagnar långsiktigt, är inte klart ännu, men mycket talar nog för vagnar av samma typ som de som nu hyrs in, dock kanske med något avvikande utseende. A32, lär det dock aldrig bli frågan om....
Känner du dej osäker över ditt jobb nu, så ska du ju söka spårvägen, för då har du ju alltid ett försprång längre fram då det blir mer spårvagnar i Stockholms innerstad och då är du ju redan inne där. En fördel som spårvagnsförare, i de moderna vagnarna som ska användas, är ju att du sitter i din hytt och du ägnar dej åt körning. Alltså slipper du  tjat från jobbiga resenärer och även allt form av biljetthantering. Sånt sköts ju på andra sätt, av ombordpersonal eller automater.

Några av Bussmickes bilder på M06.....

Länk till bilder på vagntypen i Frankfurt...  http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html

Hoppas detta får dej att se annorlunda på saken .....    fråga gärna om du undrar något !!
Mvh  Leif D.
;-)

yngrot

Hur breda är dessa vagnar?   Det borde väl bli bättre med spårvagn om man bygger på rätt sätt så går det väl snabbare än med buss??  Norrköping satsar väl rätt mkt på spårvagnar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 24 april 2010, 17:00:26 PM
Hur breda är dessa vagnar?   Det borde väl bli bättre med spårvagn om man bygger på rätt sätt så går det väl snabbare än med buss??  Norrköping satsar väl rätt mkt på spårvagnar??

Bombardier Flexity Classic, Frankfurt typ S / Norrköping M06 är 30,0 meter lång och 2,4 meter bred. 64 sittande, 115 stående.
Om det går fortare med spårvagn än med buss, beror nog väldigt mycket på vilket sätt man bygger trafikmiljön på, men vad man vinner med moderna spårvagnar utan påstigningsvisering, är ju att hållplatsstoppen blir korta.
Jo i Norrköping satsas en hel del på spårväg, dessutom utan stadsbidrag, då staten aldrig får ändan ur vagnen, eller ger alla pengar till våra tre största städer.
På denna länken, http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=28358 , men motsvarande inlägg finns även här på Bussnack, i Ordet är fritt.
;-)

yngrot

Tack Leif för ett bra svar.  Vilket jag för övrigt oxå har som ett av mina 3 namn   ;D   Lite OT enligt min mamma så var det pappa som la till det namnet utan att hon visste det...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 25 april 2010, 09:16:30 AM
Tack Leif för ett bra svar.  Vilket jag för övrigt oxå har som ett av mina 3 namn   ;D   Lite OT enligt min mamma så var det pappa som la till det namnet utan att hon visste det...

Haha, då är vi väl rätt lika då....    ser vi jobbat i branschen lika länge dessutom, även om jag hållit till på spåren en hel del och gör de helt o hållet numera. Dock finns ju D-behörigheten kvar såklart !!
;-)