Huvudmeny

Prisvärd amerikanare

Startat av Bengt Jönsson, 25 april 2010, 11:04:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Finns det någon "prisvärd" amerikanare?  Helst en kombi men även en vanlig sedan går bra.

Har ju som säkert de flesta här förstått "blivit med" en Toyota Corolla Kombi och det är väl inget "fel" på den annat än att den är så präktigt tråkig och "broder-duktig". Saknar lite av "själ" om ni förstår.

Visserligen drar ju "amerikanare" lite mer bränsle men det får det vara värt med tanken på att lite lagom lugnt och lojt kunna glida omkring med lite "såsig" styrning etc.  8)  en bra låt med "Eldkvarn" på stereon, solen som skiner mm.

Jag tänker alltså inte på någon "raggarbil" från 50-70-talet utan en från 90-00-talen.  Gärna en Cadillac men en Ford eller Chevrolet går ock så bra!  ;D

Är det enkelt att importera en bil från USA?

/B

Jobergg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 april 2010, 11:04:10 AM
Finns det någon "prisvärd" amerikanare?  Helst en kombi men även en vanlig sedan går bra.

Visserligen drar ju "amerikanare" lite mer bränsle men det får det vara värt med tanken på att lite lagom lugnt och lojt kunna glida omkring med lite "såsig" styrning etc.  8)  en bra låt med "Eldkvarn" på stereon, solen som skiner mm.

Jag tänker alltså inte på någon "raggarbil" från 50-70-talet utan en från 90-00-talen.  Gärna en Cadillac men en Ford eller Chevrolet går ock så bra!  ;D

Trevligt att du har funderingar på en amerikansk bil, jag läste nånstans för länge sedan att det måste nog anses som något av en mänsklig rättighet att någon gång äga en amerikansk bil.

Jag vet inte hur mycket pengar du räknar som prisvärd är med det är ju bara att sitta och googla på lite olika modeller och se vad som faller i smaken, det finns ju en uppsjö av bilar.

Ska du ha kombi finns ju både mid-size och full-size att välja bland.

Men mellan 1990-2000 så kan du ju börja kika på de här kombibilarna, nu är det inte bara Cheva och Ford jag räknar upp men samtliga är personbilskombi, inga MPV bilar eller dyligt.

Buick Century wagon
Buick LeSabre wagon
Buick Roadmaster Wagon

Chevrolet Celebrity wagon
Chevrolet Caprice Classic Wagon

Ford LTD Country Squire
Ford Taurus LX Wagon
Ford LTD Crown Victoria wagon

Mercury Sable Wagon

Oldsmobile Ciera Wagon

Efter 2000 så har de flesta riktiga kombibilarna försvunnit och MPV börjar ta över.
Visst Cadillac kom ju sen med en kombi med det är ju en Saab 9-3 och hur kul är det!
Lika tråkigt som en Chevrolet Nubira kombi ungefär.

Sen det där med att de drar mycket bränsle är bara struntprat, iaf när de gäller de flesta modellerna efter 1990.
Kan som exempel ta min Impala SS från 1995 som har 5,7 liters V8 med automatlåda och väger nästan 2 ton. På landsväg drar den mellan 0,8-0,9 l/milen och blandad körning hamnar man runt 1-1,1 l/milen.

fontheking5

Chrysler 300C från 2005 och framåt är inte helt fel om man ska ha en ny bil . Annars finns ju äldre modeller av Chevrolet Caprice eller Buick Roadmaster att tillgå också .

Bengt Jönsson

Jag skulle nog vilja ha "Northstar" V8:an med 32 ventiler..  8)

Jobergg

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 april 2010, 16:29:40 PM
Ja det är siffror som sonens ca 200 hk Golf har svårt att komma ner i om man inte kör extremt försiktigt

Hur är det möjligt, den har ju mycket mindre motor! Eller är den trimmad på nåt sätt?
Men utväxlingen kanske skiljer?
Jag har 3,08:1 i bakaxeln och 0:70:1 på högsta växeln så den ligger nästan på tomgång för jämnan, 1700 rpm i 110 km/h finns det inte många bilar som slår...

Jobergg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 april 2010, 16:09:59 PM
Jag skulle nog vilja ha "Northstar" V8:an med 32 ventiler..  8)

Då har du bara Olds och Cad att välja på och inga kombi heller.
Northstar motorn ska vara ganska skottsäker har jag hört men tydligen dyr att fixa om nåt nu skulle gå sönder.

frigge

För att få jänkebilskänslan tycker jag att det ska vara ram, helsoffa fram, rattväxel och bakhjulsdrift. Helst bladfjädring också ;)
Och vill man då ha kombi borde ju en chevrolet caprice eller buick roadmaster vara så nära man kan komma. Helsoffan får man kanske offra på såpass nya modeller, men jag är inte säker

Ersa

Citat från: Jobergg skrivet 25 april 2010, 16:38:33 PM
Hur är det möjligt, den har ju mycket mindre motor! Eller är den trimmad på nåt sätt?
Jag har 3,08:1 i bakaxeln och 0:70:1 på högsta växeln så den ligger nästan på tomgång för jämnan, 1700 rpm i 110 km/h finns det inte många bilar som slår...

Lågt varv i bra fart på högsta växeln gör mer än vad man tror. Den 6:e växeln borde ha kommit för 20 år sedan på vanliga europeiska manuellt växlade bilar med starka motorer. Min gamla Saab 9000 2.0T -90 hade då klarat ännu en växel lätt. Eller en bättre utväxling som fått ner varvtalet på 5:an. Min nuvarande Saab 9-5 2.0t -01 varvar (och drar) betydligt mindre i 110 km/t på 5:an, trots tyngre bil och svagare motor. :)

Bengt Jönsson

Citat från: Jobergg skrivet 25 april 2010, 16:38:33 PM

Just det!  8)  Helst skall motorn "tuffa" lugnt på tomgång när man värdigt glider fram ...
Såg en Cadillac Seville STS (?) på Hönöfärjan igår!

/B