Huvudmeny

SJ buss i Malmö 1975

Startat av Ingwar Åfeldt, 03 september 2007, 06:02:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt



"Hittade" denna bild i ett diamagasin för någon dag sedan. Bilden är tagen vid Malmö C vårvintern 1975 och bussen ser ut att vara SJ 0958. Men numret är svårläst. Reg nr ser ut att vara BOJ 752. Någon som vet vilken buss det är?

M v h
Ingwar

Esbjörn

En liten koll på Svensk busshistoria visar att du har alldeles rätt.
SJ 0958, B622 > M1352 > BOJ752, en Volvo B58-55 Hägglund 1968.

En riktigt trevlig gammal bild förresten!

Ingwar Åfeldt

Tack för hjälpen!! Alltid kul att veta exakt vilken individ det är. Jag körde en systervagn till 0958 i Linköping många gånger i början av 70-talet. Det var 0975. Trevlig vagn att köra utom i halt väglag.



Jag vill minnas att jag visat denna bild för några år sedan i Bussnack.

M v h
Ingwar

BussaLasse

Hejsan, faktiskt en buss jag kört. Den är skyltad som 150 det var så innan linjen blev till nr 100, bägge slutstation Falsterbo. 150 körde gamla vägen över Tygelsjö Hököpinge, mvh BussaLasse

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 september 2007, 06:55:24 AM
Tack för hjälpen!! Alltid kul att veta exakt vilken individ det är. Jag körde en systervagn till 0958 i Linköping många gånger i början av 70-talet. Det var 0975. Trevlig vagn att köra utom i halt väglag.



Jag vill minnas att jag visat denna bild för några år sedan i Bussnack.

M v h
Ingwar



Är bussen som skymtar till vänster en gammal SKV? Det ser nästan ut som om den skulle vara högerstyrd. Kan det stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickardo

Trevlig bild!
Kul att se Malmö C för 32år sedan och måste säga att  det är ganska likt hur det ser ut som idag  :)
/Rickardo

Jan

Citat från: Rickardo skrivet 06 september 2007, 15:35:52 PM
Trevlig bild!
Kul att se Malmö C för 32år sedan och måste säga att  det är ganska likt hur det ser ut som idag  :)
/Rickardo

Likt och likt, jag skulle vilja se om dagens förare skulle köra tunga linjer med Halvautomat som denna buss hade typ Wilson.
I branschen i 40 år

Martin Maltkvist

Citat från: Jan skrivet 06 september 2007, 16:16:46 PM
Likt och likt, jag skulle vilja se om dagens förare skulle köra tunga linjer med Halvautomat som denna buss hade typ Wilson.
Hur fungerar en Wilsonlåda och är Pyswilson en benämning på samma sak?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Ja du Lars Wilsonlåda tyckte jag var väldigt trevlig att köra. I alla fall när lådan var rätt inställd. I början på min karriär som förare på Kålleredsbussarna fanns där 2 bussar med Wilsonlåda buss nr 16 och 17. Tyvärr var nr 16 svårkörd den ryckte nästan vid varje växling. Där fanns bara en som kunde köra den mjukt. Wilsonlåda kallades för "frökenväxel" de flesta tyckte det skulle vara manuell så nästa inköp vart med manuella nr 18-20.  Jag börja köra i Borås 1978 där var det bara Wilson en del med pysvarianten. Men visst kunde man köra mycket mjukare än med automat. Men det är väl inte många som kört med Wilsonlåda av er förare som är här på buss snack??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2007, 20:37:11 PM
Det vore spännande, men visst skulle det gå om det fanns utbildade och erfarna förare att tillgå, lite långsammare går det men inte så mycket, däremot bekvämare med en van förare.

Sista året jag körde Wilson var 2000, Swebus 2358-59.
Första gången 1983, SL 4917

//Lars

Var det möjligtvis du som körde just 4917 på linje 401 sista kvällen innan Swebus tog över Tyresö?
Apropå erfarenhet och Wilson lärde jag mig tekniken som 14-åring på bilparkeringen vid Havslinge grisbad, vagnen var H20 5359 om jag minns rätt. Den kunskapen satt i drygt 10 år senare och de fyra första växlingarna med H80 6911 blev i det närmaste helt ryckfria. Efter det skulle jag självklart prova andra tekniker men med mindre komfortabla resultat, så jag återgick till det jag lärt mig som tonåring och har hittills inte fått klagomål på just komforten med den bussen. :P 

Ingwar Åfeldt

Jag gillade de bussar med Wilson-låda som vi hade i Linköping (SJ) i början av 70-talet. 0975 ovan var en och den gick utmärkt bra att växla mjukt. 0975 hade också Norrlands-växel. Likaså 1121 (B58) hade en bra låda som gick att växla mycket snabbt utan ryck. 1123 däremot hade en kinkig låda och det tog viss tid innan jag lärt mig tricksen att växla den mjukt. 1123 gick mest på dåvarande linje 14 Linköping - Finspång.

M v h
Ingwar

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2007, 20:37:11 PM
Det vore spännande, men visst skulle det gå om det fanns utbildade och erfarna förare att tillgå, lite långsammare går det men inte så mycket, däremot bekvämare med en van förare.

Sista året jag körde Wilson var 2000, Swebus 2358-59.
Första gången 1983, SL 4917

//Lars


Det är väl i stort sett bara vi som är i 40 års-åldern och däröver (med några enstaka undantag),
som skulle kunna hantera dessa idag. Vi fick de facto lära oss att växla olika typer.
Wilson med norrlandsväxel, det var grejor det.
Ärligt talat längtar man tillbaka till den tiden.

/Christian

Sundås

Citat från: Rickardo skrivet 06 september 2007, 15:35:52 PM
Trevlig bild!
Kul att se Malmö C för 32år sedan och måste säga att  det är ganska likt hur det ser ut som idag  :)
/Rickardo

De har ju ännu inte satt upp det särskrivna ordet "CENTRAL STATION" på huset ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Björn Forslund

Det går att återuppleva. SvOf:s ledvagn har precis de grejer du gillar....Wilson o Norrlänning!
De som gillar pysvarianten går också att tillfredsställa!

Göran Westman

Den vagn som syns intill 975 i Linköping var en av de två högerstyrda pärlorna som vi hade i Linköping utrustade med muskelservo. Fö så hade vi i Hornsberg en Ikarus med Wilsonlåda och Norrlandsväxel.