Bussar i Göteborg i december 1988 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 april 2010, 18:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först några van Hool Alizéer från Linjebuss

Och så får att glädja Yngrot: Kålleredsbussarna!

1896

Måste vara tråkigt att bo i Väst Sverige numera, när allt är blått.... ::)

yngrot

Ja det är tråkigt värre allt är blått och inte mkt variation på vagnsparken heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Tack Staffan tyvärr har jag inte kört nån av dessa bussar dock en syster till 19 nämligen 18 . De köpte 3 Säffle 18 19 20 men den enda som användes första året var nr 18 19 och 20 ställde upp i garaget i Inseros och stod där i 1 år tror jag och när de skulle börja köra med dem så hade det mesta beckat ihop så det blev en del jobb för att få dem att funka,, Detta var sista leveransen från Säffle för Kålleredsbussarna de köpte Wiima ända till det bittra slutet och tack var detta blev det även till Borås Wiima :D

Sen tycker jag nog att det inte var så himla snyggt när de valde blått till överdelen den var ju brun innan och det passade bättre till det orangea. Däremot G-L lacken var ju snygg
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Det har hänt en del på et tag. GL färg ja-vad är detta? Jo vit. Sedan en kombination av plastdekaler. Joda,när det gick att plasta bussar så kom det en buss från LB som hade samma färg som tåget. Dvs hade bl överdel.

Lade någon märke till bussarnas  Id -nr ? Bilderna är fotade dagen efter annandag jul och det är lite sand på trottoarerna. Men det är också vattenpölar. Vädret kan ändras.
Det kom även en 379 lite senare än de andra vH. Under 1989 försvann dessa nummer och blev i 700 serien,702-709,MZC076 blev 702.711 och 712 kom också till Göteborg och Partille. Men det var 1989.

Jonas Gustafsson

Dina historiska bilder är alltid trevliga, Staffan, men de senaste inslagen har som du förstår varit ovanligt trevliga för mig!

Linjebuss van Hooler i Partille, i synnerhet 239-259 eftersom jag då bodde i Sävedalen där ledbussarna sällan gick, åkte jag ständigt med under 15 års tid...

I juni försvinner Linjebuss - eller Veolia som det sägs heta idag   ;) - från Partille kommun. Man har då kört mer eller mindre av Partilletrafiken i över 60 år om jag inte är alldeles ute och cyklar.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 24 april 2010, 20:14:31 PM
Joda,när det gick att plasta bussar så kom det en buss från LB som hade samma färg som tåget. Dvs hade bl överdel.

Det var LB 2512 som hade denna provlack ett tag.

Citat från: S Svensson skrivet 24 april 2010, 20:14:31 PM
Det kom även en 379 lite senare än de andra vH. Under 1989 försvann dessa nummer och blev i 700 serien,702-709,MZC076 blev 702.711 och 712 kom också till Göteborg och Partille. Men det var 1989.

372-378 kom 1986. 379 kom 1988 (registreringen är f.ö. NSN 505).

711-712 var Scania/Jonckheere från Kalmar Omnibusförening.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 april 2010, 23:38:59 PM
I juni försvinner Linjebuss - eller Veolia som det sägs heta idag   ;) - från Partille kommun. Man har då kört mer eller mindre av Partilletrafiken i över 60 år om jag inte är alldeles ute och cyklar.

//Jonas G

Swebus tog över juni 1997 och Connex (senare Veolia) tog över i juni 2001. Jag vill minnas att jag var ute själv dagen före och åkte med Swebus en sista gång. Övertagandet skedde mitt i veckan för övrigt.LB/Connex övertog linje 21 1997 som kombinerad med fd linje 511 gick Torslanda till Jonsered.Jag kommer inte ihåg att LB körde något mer dessa år. Möjligen 58 och den kortare varianten vissa dagar 56.

Men Partille Trafik AB med Annie Brusk som sålde till Linjebuss. Partille TAB var driftbolag till 1974.Depån vet jag inte när den byggdes i Partille.
Sedan så såg Heden ut som i äldre tider fram till cirka 1972-73 med en bensinstation. Senare en ombyggnad en gång till på 70 talet och en ca 1990. Tiderna cirka .

711 och 712 lämnade Kalmar pga problem. Dessa blev inte mindre i Partille. Dessa gick inte många dagar men de var bra att ha som reserv.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 25 april 2010, 00:05:16 AM
Swebus tog över juni 1997 och Connex (senare Veolia) tog över i juni 2001. Jag vill minnas att jag var ute själv dagen före och åkte med Swebus en sista gång. Övertagandet skedde mitt i veckan för övrigt.LB/Connex övertog linje 21 1997 som kombinerad med fd linje 511 gick Torslanda till Jonsered.Jag kommer inte ihåg att LB körde något mer dessa år. Möjligen 58 och den kortare varianten vissa dagar 56.

Men Partille Trafik AB med Annie Brusk som sålde till Linjebuss. Partille TAB var driftbolag till 1974.Depån vet jag inte när den byggdes i Partille.
Sedan så såg Heden ut som i äldre tider fram till cirka 1972-73 med en bensinstation. Senare en ombyggnad en gång till på 70 talet och en ca 1990. Tiderna cirka .

711 och 712 lämnade Kalmar pga problem. Dessa blev inte mindre i Partille. Dessa gick inte många dagar men de var bra att ha som reserv.

Linje 210 (Partille -Vallhamra - Göteborg- Mölndal) som sedan delades upp - Partilledelen blev 512 -kördes även perioden 1997-2001 av Linjebuss.

Heden är f. ö. alldeles nyss ombyggt igen. Nu finns bara två avgångshållplatser närmast Pressbyrån/rastlokalen, planen bort mot exercishuset är uppställningsplats för bussar som tidsreglerar.

//Jonas G

Fredrik Mattsson

bilomnibussen

Här en bild från Heden 1970. Mölnlyckebuss.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Ytterligare en Heden-bild, mycket dålig men ändå.
Mvh Jan G