Huvudmeny

Busstätt i Malmö

Startat av Stefan Lindberg, 24 april 2010, 12:10:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

En dagstripp till Malmö igår för att fota en husflytt gav även tid till lite turistande i byn.
Jag blev lite förvånad över att även på dom minsta kullerstensgatorna verkar det gå bussar ideligen

Cyklisten

Just gatan i förgrunden hade ingen busstrafik förran man började bygga om runt Centralen och det blev omöjligt att svänga direkt från N. Vallgatan.

Ulf Rådeström

Citat från: Cyklisten skrivet 24 april 2010, 14:01:51 PM
Just gatan i förgrunden hade ingen busstrafik förran man började bygga om runt Centralen och det blev omöjligt att svänga direkt från N. Vallgatan.

Nja...nu blev det lite fel tror jag.
1990 när jag började köra i Malmö så gick busstrafiken till och med dubbelriktad på gatstumpen i förgrunden och ner i en sväng mot centralen. Främst var det bussar som kom från andra änden av bilden - alltså från Caroli City-hållet som körde rakt fram. Några linjer (15 & 21) körde däremot rakt fram från höger till vänster och tvärtom i korsningen i bilden - medan resten svängde runt hörnet som linje 11 tex.

Men däremot har du till viss del rätt - för busstrafiken var väl borta ett par år från gatan innan man införde den igen.