Farväl Linje 47 mellan Tomteboda och Waldermarsudde

Startat av Bou, 23 april 2010, 04:00:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bou

Jag är nästan lite förvånad över att jag inte hittar nåt inlägg här om att Spårväg City brutalt kommer MÖÖÖÖRDA linje 47 (min favoritlinje!)  >:(

Tidigare har jag bara skrattat åt Spårväg city, som enligt mitt tycke är ett enda stort frågetecken, men nu är jag bara arg.

Jag har en viss förståelse för att en spårvagn tar fler folk och att alternativet "fler bussar" för att fånga upp det ökande antalet passagerare endast skulle resultera i ett större kaos med busskö (gissar jag på), men som busschaufför svider det till lite extra när en sån skön linje som 47:an ska begravas  :'(

En annan aspekt i det hela är ju att behovet av busschaufförer kommer minska, då en hel del tjänster försvinner med 47:an.

JAG VILL INTE BÖRJA KÖRA SPÅRVAGN!  >:( för det kommer väl behövas förare till dem där a32 eller vad det nu blir för vagntyp (vet inte ens om a32 är en spårvagnstyp, men jag menar den typen som rullar, sorry arbetsskada, gliiiiiiider på tvärbanan)

Så vad tror ni, vad kommer hända? hur kommer situationen för oss bussförare att se ut? kommer många att få sluta? "skapar" SL en ny linje för att kompensera?

/Smått orolig, Bou

Omnilasse

Citat från: Bou skrivet 23 april 2010, 04:00:40 AM
Jag är nästan lite förvånad över att jag inte hittar nåt inlägg här om att Spårväg City brutalt kommer MÖÖÖÖRDA linje 47 (min favoritlinje!)  >:(
Tidigare har jag bara skrattat åt Spårväg city, som enligt mitt tycke är ett enda stort frågetecken, men nu är jag bara arg.
Jag har en viss förståelse för att en spårvagn tar fler folk och att alternativet "fler bussar" för att fånga upp det ökande antalet passagerare endast skulle resultera i ett större kaos med busskö (gissar jag på), men som busschaufför svider det till lite extra när en sån skön linje som 47:an ska begravas  :'(
En annan aspekt i det hela är ju att behovet av busschaufförer kommer minska, då en hel del tjänster försvinner med 47:an.

JAG VILL INTE BÖRJA KÖRA SPÅRVAGN!  >:( för det kommer väl behövas förare till dem där a32 eller vad det nu blir för vagntyp (vet inte ens om a32 är en spårvagnstyp, men jag menar den typen som rullar, sorry arbetsskada, gliiiiiiider på tvärbanan)
Så vad tror ni, vad kommer hända? hur kommer situationen för oss bussförare att se ut? kommer många att få sluta? "skapar" SL en ny linje för att kompensera?
/Smått orolig, Bou
Helt kommer den nog inte försvinna. SL har ju sagt att man kommer köra busstrafik vid stora evenemang (typ allsång på Skansen). Sedan har det gått obekräftade rykten om att man skulle koppla ihop sträckan Tomteboda-Centralen med 69, och korta av den nuvarande sträckningen från Fridhemsplan till Sergels torg (som väl i sådana fall återfår sitt gamla nummer  - men det är bara rykten). Någon risk för att det försvinner förare tror jag dock inte på. Till hösten utökar man trafiken på bl. linjerna 53, 69, 70 och 74 vilket till viss del borde täcka upp för den "vanliga" trafiken på linje 47 mellan Sergels Torg och Waldermarsudde. Det rör sig alltså om en relativt liten minskning - möjligen blir väl behovet av "sommarvikarier" något mindre då det ju är mycket busstrafik till Djurgården på sommaren som försvinner. Nu slutar ju alltid förare naturligt också av olika orsaker (pension) etc som borde kompenserea för om totala förarantalet behöver minskas något, så även om förarfrågan måste besvaras av Busslink själva, är det svårt att se att det skulle finnas något sådant behov av att säga upp någon pågrund av den planerade spårvägstrafiken. Även i Busslinks andra områden ökas ju busstrafiken, så säkerligen skulle Busslink kunna erbjuda tjänst i något av sina andra garage ifall det skulle uppså någon enstaka övertalighet i innerstaden.

Andreas

Citat från: Omnilasse skrivet 23 april 2010, 07:46:47 AM
Helt kommer den nog inte försvinna. SL har ju sagt att man kommer köra busstrafik vid stora evenemang (typ allsång på Skansen). Sedan har det gått obekräftade rykten om att man skulle koppla ihop sträckan Tomteboda-Centralen med 69, och korta av den nuvarande sträckningen från Fridhemsplan till Sergels torg (som väl i sådana fall återfår sitt gamla nummer  - men det är bara rykten). Någon risk för att det försvinner förare tror jag dock inte på. Till hösten utökar man trafiken på bl. linjerna 53, 69, 70 och 74 vilket till viss del borde täcka upp för den "vanliga" trafiken på linje 47 mellan Sergels Torg och Waldermarsudde. Det rör sig alltså om en relativt liten minskning - möjligen blir väl behovet av "sommarvikarier" något mindre då det ju är mycket busstrafik till Djurgården på sommaren som försvinner. Nu slutar ju alltid förare naturligt också av olika orsaker (pension) etc som borde kompenserea för om totala förarantalet behöver minskas något, så även om förarfrågan måste besvaras av Busslink själva, är det svårt att se att det skulle finnas något sådant behov av att säga upp någon pågrund av den planerade spårvägstrafiken. Även i Busslinks andra områden ökas ju busstrafiken, så säkerligen skulle Busslink kunna erbjuda tjänst i något av sina andra garage ifall det skulle uppså någon enstaka övertalighet i innerstaden.

Om 69:an försvinner på sträckan Fridhemsplan - Sergels Torg, så kommer ju vissa sträckor, exempelvis på Kungsholmsgatan och Pontonjärsgatan, att helt bli av med sin kollektivtrafik, åtminstone med buss och jag vet av egen erfarenhet och åkt där många många gånger, att det är rätt många som väljer att åka med linjen. Kanske läge att återinföra den kära gamla 52:an?  ;) Man kan även få införa 52:an som backuplinje till 59:an på den sista sträckan Sergels Torg - Karolinska, för ledsen att behöva säga detta, men 59:an var ett rejält misstag. Ok, visst, sure, vi har ofta biogasbussar och ofta riktigt gamla MaxCi-bussar som dyker upp där, jag tror nästan att det bara är MAN boggiebussar som till exempel rullar på helgerna, men det finns ju givetvis också en hake. De rullar ju inte oftare än varje halvtimme på helgerna (om ens det ibland), medan många andra innerstadslinjer har betydligt bättre turtäthet på helgerna. Jag vet inte om det går något att göra åt saken, men vilken lättnad det vore. Som säkert alla vi kanske känner, så väljer du gärna hellre bussen än tunnelbanan, fastän sträckan jag ofta brukar åka tar ungefär 10-15 min att promenera och det brukar då ofta vara in till citykärnan. Man kan låta 69:an få fortsätta till Frösundavik, som om jag inte minns fel var 69:ans ena slutstation för flera år sedan, och då kunna låta den bli ett kompliment till linje 70. På så sätt kan 47:an leva vidare på sträckan Tomteboda - Sergels Torg och trots att jag gillar idén med att spårvägarna i innerstan kommer tillbaka, så tror jag knappast att de kommer kunna täcka upp så att alla passagerare får plats på tågen, så bussarna måste finnas kvar. Här kommer en idé jag har, en framtidsvision som jag kanske hoppas kommer att gå i uppfyllelse. Linjerna är markerade med fet stil, så att de inte går ihop med beskrivningarna. Hoppas verkligen att man har turen med sig denna gång  ::):

Linje      Sträcka                                                   Noteringar
47         Tomteboda - Sergels Torg - Skansen            Linjen går till Skansen pga spårvägen till Waldermarsudde, men 47:an kan gärna få ha turer dit också.

48         Centralen - Norra Bantorget - St. Eriksplan    Den nuvarande "högtidslinjen" återuppstår som en fast busslinje, som rullar på dess gamla sträckning, samt att   
            - Karolinska Sjukhuset - Norra Begravningsplatsen den tar Torsgatan ner till Norra Bantorget och sedan vidare till Centralen.

52         Fridhemsplan - Sergels Torg (- Karolinska Sjukhuset) Om man skulle välja att plocka bort 69:an från Fridhemsplan - Sergels Torg, så återinför man             
                                                                                            52:an igen på denna sträcka, samt att man väljer att kanske låta varannan avgång gå vidare till KS,
                                                                                            som komplement till 59:ans trafik.

57         Sickla Köpkvarter - Henriksdal - Folkungagatan - Slussen Bussnumret återinförs efter dess försvinnande i och med att 49:an ersatte denna för att skapa dagens
            - Hornsgatan - Torkel Knutsonsgatan - Söder Mälarstrand - linjesträckning mellan Fridhemsplan - Fredhäll (-St. Essingen). 57:an blir främst skapad för att täcka
            Västerbron - Fridhemsplan                                        upp nere vid Söder Mälarstrand, där kommunikationerna verkligen är bedrövligt dåliga.

67         Reimersholme - Västerbroplan - Norr Mälarstrand -        Linjens huvuduppgift blir att täcka upp bussbristen på Norr Mälarstrand och blir samtidigt en koppling
            Tegelbacken - Gustav Adolfs torg - Kungsträdgårdsgatan - mellan samtliga 4 stombusslinjer i innerstan, tillsammans med 40, 43, 53, 55 62, 65, 66 mfl.
            Norrmalmstorg - Stureplan - Ropsten   

69         Blockhusudden - Sergels Torg - Frösundavik 69:an går från Sergels Torg via Norra Bantorget, Odenplan, Norrtull, Haga Norra och till slut till Frösundavik.
                                                                                 Sträckningen Fridhemsplan - Sergels torg tas över av linje 52.

Troligtvis kommer inget egentligen av detta bli verklighet inom åtminstone de närmsta åren, men skulle det bli så, så kanske vissa områden med lite eller ingen trafik få en del förbättringar iaf.

Omnilasse

Jo, tanken var förstås i sådana fall att 69 ersätts med 52 på nämnda sträcka. Det officiella förslag är ju dock att ändra namn på 47 till 57 på sträckan Tomteboda-Sergels Torg och låta 69 fortsätta som idag. Där har jag dock hört tankar på att välja att ändra sträckningen på Kungsholmen för 69 istället - och då kan ju 52 komma tillbaka. Att forsätta köra 47 till Skansen när man har spårväg tror jag nog dock är otänkbart...

När det gäller dina egna förslag låter de förstås trevlga, sedan är det väl alltid så att det inte går att dubblera trafik utan att dra in på annat. Norr Mälarstrand kan man ju tycka skulle ha en busslinje - och tanken är väl inte ny - men frågan är om det inte räcker ganska bra med att ha trafiken på Hantverkargatan? Samma sak egentligen med Söder Mälarstrand kontra Hornsgatan. Frågan är om behovet är så stort? Däremot kan man ju tycka att Långholmen borde ha något bättre trafik. Personligen är jag dock ganska positiv till ett system med stombusslinjer och ska man ha det innebär ju detta längre gångtavstånd till hålllplatsen- men i gengäld bussar som går ofta. Vilket inte alltid är så dumt. Hur trevligt den än kan vara med linjer som går kors och tvärs genom staden...

Nico

De inlägg som kom att handla om eventuella spårvagnstyper etc. för linje 7 har delats av till en egen tråd och flyttats till 'Ordet är fritt'. Se länken nedan.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34664.msg253974#msg253974
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman