Bilder från spårvägsbygget i Hageby, Norrköping

Startat av Leif D, 21 april 2010, 23:51:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Bilder från spårvägsbygget i Hageby.....     samtliga från 2010-04-20.

Kontaktledningsjobben har påbörjats med gjutning av stolpfundament vid Trumpetargatan. Sträckan mot Hageby Centrum  färdigställs med makadam och stoppning av spår. Vid Hageby Centrum är hållplatslägen klara och ska snart tas i bruk av bussar, Hageby Centrum invigs och öppnar 2010-04-22 kl. 17.  Norr om Hageby Centrum pågår arbeten med spårbedd och längre norr ut läggs spår mot Söderledsbron. Ljuragatan är nyss stängd, för ombyggnad och flyttning.
;-)

Jona

Tack för intressant bildsvep. Några frågor på det här?

Ja jag har, vad kan man hålla för hastighet på dessa spår när trafiken är igång. Hur fort skulle rent hypotetiskt en buss kunna köra, laglig och trafiksäkert alltså motsvarande sträcka.

Alltså vad vinner man, bortsett bättre komfort och så på att bygga denna spårvägssträcka, alltså vad vinner den enskilde resenärer.
Anledningen till jag frågar är inte för jag är emot detta bygge, utan tvärtom, jag skulle vilja se fler spårvägsstäder i landet, och undrar därför av ren nyfikenhet vad en spårvägsförespråkare kan använda för argument bortsett dom självklara. För egen banvall borde ge högre medelhastighet och dylikt.

Nu är detta väl svårt och jämföra, men vad tar en resa med linje 113 idag ändpunkt till i alla fall Öster Tull som jag antar ärr den centrala punkten flest resande ska till. Vilken restid behöver spårvagnen samma sträcka.
Samma fråga men med annan linje gäller då Hageby...

/J

MVH Filosofen Jona

Leif D

Citat från: Jona skrivet 22 april 2010, 23:28:34 PM
Tack för intressant bildsvep. Några frågor på det här?

Ja jag har, vad kan man hålla för hastighet på dessa spår när trafiken är igång. Hur fort skulle rent hypotetiskt en buss kunna köra, laglig och trafiksäkert alltså motsvarande sträcka.

Alltså vad vinner man, bortsett bättre komfort och så på att bygga denna spårvägssträcka, alltså vad vinner den enskilde resenärer.
Anledningen till jag frågar är inte för jag är emot detta bygge, utan tvärtom, jag skulle vilja se fler spårvägsstäder i landet, och undrar därför av ren nyfikenhet vad en spårvägsförespråkare kan använda för argument bortsett dom självklara. För egen banvall borde ge högre medelhastighet och dylikt.

Nu är detta väl svårt och jämföra, men vad tar en resa med linje 113 idag ändpunkt till i alla fall Öster Tull som jag antar ärr den centrala punkten flest resande ska till. Vilken restid behöver spårvagnen samma sträcka.
Samma fråga men med annan linje gäller då Hageby...

/J

En av de stora rent ekonomiska faktorerna, är att man kunde räkna hem vinst på denna utbyggnad.
Man får ett trafikeringseffektivare nät, då tidigare linjer bl.a. krävde en del regleringstid, som nu kommer falla bort. Detta gör att man kan räkna hem utbyggnaden som samhällsekonomiskt lönsam på bara några år.
De konkreta körtiderna blir nog inte så väldigt stor skillnad på. dock blir ju körvägen en annan, varför man inte kan jämföra helt. Det som man kan vinna på, är ju att man nu får kortare hållplatsstopp, då biljettviseringen helt bortfaller, trotts att man kan ta mer folk i varje vagn.
I Norrköping är dessutom spårfaktorn påtaglig, dvs folk föredrar att åka spårvagn, i vart fall om man kan välja.
;-)

Stefan P

Hej

När skall att vara klart för invigning?
Jag vet om jag har rätt har hört talas om att spårvägen i Norrköping skall byggas ut mer ändå, stämmer detta?

mvh Stefan P

Leif D

Citat från: Stefan P skrivet 23 april 2010, 11:32:30 AM
Hej

När skall att vara klart för invigning?
Jag vet om jag har rätt har hört talas om att spårvägen i Norrköping skall byggas ut mer ändå, stämmer detta?

mvh Stefan P

Svaret på första frågan kan du se här... http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34581.0

Och JA, nästa etapp startas omedelbart efter de ovan nämnda invigningen.
;-)