Sänkt bussförarålder kommer i maj…

Startat av Bjarne-W, 21 april 2010, 17:20:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Sänkt ålder för alla? Artikeln nämner tyvärr ingenting om den treåriga bussförarutbildningen på gymnasienivå som var kravet för att få ta D-kortet före 21 års ålder. Att jämföra med dagens lastbilsförarutbildning på samma gymnasienivå.

lil-sis

Jag hoppas verkligen att det blir med krav på utbildning från fordonsgymnasium i så fall.

Den genomsnittlige artonåringen är inte mogen att i trafik framföra 120 passagerare. Den genomsnittlige artonåringen har ju inte ens hunnit lära sig trafiken bakom ratten på en vanlig bil.

Kommer de från ett fordonsprogram där de kört under hela utbildningen, ja då kan jag tro på det. Men inte annars.

Der_löwe

Jag är kluven, 21 är en lagom ålder för att ta ett busskort men samtidigt finns det ju alltid mogna personer under 21 som säkert kan köra buss. Kraven måste ju naturligtvis vara mycket höga, risken är ju dock alltid att skolorna med dessa utbildningar lättar på kraven i praktiken för att fylla elevkvoten.

Blue

Jag tog mitt C när jag var 18, CE vid 19års ålder och DE hade jag i handen nio dagar efter att jag hade fyllt 20 och för min del så hade det inte spelat sås tor roll om jag hade fått börja köra buss redan vid 18. Inte körtekninskt iaf. problemet är nog att man som 18 åring inte har någon pondus och kan ha det lite kämpigare med jobbiga passagerare. Även i "vuxen" ålder så kan det ibland vara svårt att ha med folk att göra men det är lättare att bita ihop nu än det var för 17 år sedan.
Dom som väljer att ta busskort redan vid 18 har nog intresse för branschen och förstår att man inte kan köra buss på samma vis som man kör en dekaltrimmad Toyota Celica.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: lil-sis skrivet 24 april 2010, 11:13:55 AM
Jag hoppas verkligen att det blir med krav på utbildning från fordonsgymnasium i så fall.

Den genomsnittlige artonåringen är inte mogen att i trafik framföra 120 passagerare. Den genomsnittlige artonåringen har ju inte ens hunnit lära sig trafiken bakom ratten på en vanlig bil.

Kommer de från ett fordonsprogram där de kört under hela utbildningen, ja då kan jag tro på det. Men inte annars.

Ja, det är lugnt.
http://www.busstidningen.se/2010/04/23/regeringsforslag-idag-om-sankt-bussforaralder/

Jacob

Hur får man körkort om man inte går gymnasieutbildning då? Jag planerar att ta busskort när jag slutat gymnasiet, måste jag som är under 21 gå en längre kurs än de över 21`?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Citat från: Jacob Almgren skrivet 26 april 2010, 22:51:55 PM
Hur får man körkort om man inte går gymnasieutbildning då? Jag planerar att ta busskort när jag slutat gymnasiet, måste jag som är under 21 gå en längre kurs än de över 21`?

//Jacob

Ja då får du gå en mer omfattande utbildning än om du hade varit 21.

Zella

Vad jag har förstått så är det en hel del som gått på Bräcke Gymn som har sökt till Bl.a Busslink och Veolia

1896

Då ligger det väl nära tillhands med sänkt ålder för B behörigheten, man behöver ju träning innan man kör yrkesmässigt.... :-\