Den lelle i Mark i november 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 april 2010, 16:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Egentligen hette den Servicelinjen. Eller Renault Master. Eller 2999. Men SJ Buss platschef i Skene kallade den för "den lelle". Det blev för övrigt ett trevligt återseende med honom eftersom han på 1950-talet ofta körde när jag tog bussen till farmor i Kinnarumma.

Men nu hade Älvsborgstrafiken satsat ordentligt på tätortstrafik i Marks kommun, som sägs ha tre centralorter: Kinna, Skene och Örby. Det var alltså mellan dessa som de nya servicelinjerna gick och de ersatte stora bussar som tidigare hade gått synnerligen sporadiskt. Nu blev det en betydligt tätare tidtabell. Uppenbarligen blev resultatet bra för linjerna finns i stort sett kvar än i dag, även om Renault Master-bussarna har bytts ut mot tre stycken Neoplan N4409 och en Renault Access som reserv. Det är dock inte så värst många år sedan som den sista Mastern försvann från de här linjerna. Men då hade 2999 för länge sedan pensionerats och avslutat sina dagar på Rackstadskroten i Arvika.

Bussföraren på bilden var en välkänd profil i Skene och han hann med två arbetsgivare till innan han pensionerades för ett par år sedan: Linjebuss och Borås Lokaltrafik. Dock lämnade han servicelinjen redan 1995 då Buss i Väst tog över och kör den alltjämt. Det är delägaren Horredstrafiken som kör.

Peter C

Trevliga bilder från min hemmaplan!  :)

Ola Almquist

Var detta en av efterträdarna? Den var av årsmodell 1992 (ursäkta om den är lite för ny) och avregistrerades i december 2009. Foto i Jönköping 2008-05-19 av undertecknad.

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 02 maj 2010, 23:46:54 PM
Var detta en av efterträdarna? Den var av årsmodell 1992 (ursäkta om den är lite för ny) och avregistrerades i december 2009. Foto i Jönköping 2008-05-19 av undertecknad.

M.v.h.
Ola

Ja, den här bussen gick på de här linjerna under den tid de kördes av Buss i Väst/Horredstrafiken. Jag har dock inga noteringar om vad den gjorde innan Horredstrafiken köpte den. Den kan ha kommit från Swebus.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2010, 09:05:34 AM
Ja, den här bussen gick på de här linjerna under den tid de kördes av Buss i Väst/Horredstrafiken. Jag har dock inga noteringar om vad den gjorde innan Horredstrafiken köpte den. Den kan ha kommit från Swebus.

Man använde denna och likadana ENB168, bussen på bilden ska ha varit demo-vagn innan den kom till Horredstrafiken. Sören S har skrivit lite mer om småbussarna i Mark i ett inlägg en bit ner i denna tråd.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2010, 09:05:34 AM

Bussen  sattes i trafik9 juni 1995. Med tanke på att årsmodellen var 1992 så undersökte jag med hjälp av bilregister men det gick inte att se vem som haft den. Troligen var det Volvo-handlare som kört den grönskyltad något år. Men ofta kan årsmodellen gälla när den är tillverkad i Frankrike och bilar kan sedan stå en tid innan den tas in för ombyggnad. Gårdarna i både Munkedal och Floby har ju bilar stående utanför,vilket kan ses från järnvägen.
ELP080 överläts 08-04-14 till en person som heter Fridström i Jönköping. Troligen överläts även ENB168 dit. 080610 överläts den till Herrgården Finnshyttan AB utanför Filipstad. En gång när jag åkte E45 mötte jag denna mellan Erikstad och Mellerud.Alltså åtgärdad och klarat besiktningen.
20091207 avreg ur bilregistret.
Det behövs lite fler data för att bedöma om tre år är mycket eller litet innan den sattes i trafik i Sverige. Den hade dock gått ett antal mil innan den sattes i trafik och eftersom det är Volvohandlarna som haft den tidigare så torde grön skylt gällt. Ni som granskar foton från 1993-1995 kanske kan se om det finns någon Renault med ombyggd kaross utförd i Floby.
De Swebus som gått i Kinna är 2999 (ursp demo),3017 (ursp Hallandstrafiken/Swebus Falkenberg), 3126 ny (havererad 2 kvartal 95 och sänd Kinna bil AB,senare sänd till Söderhamn utan reparation,senare såld Gislaved. Dessutom en fd Helsingborgsbuss se bild av Staffan och 2848:2 .Dessa båda sista är av annan typ och Quickbussen lär vara ombyggd i Haparanda. Den sistnämnda fd GDG/Swebus pb nr-bussnr-såld Horredstrafiken och senare via BoråsBil AB till Connex/Veolia i Alingsås som reserv. Horredstrafiken hade aug-dec 1995 en Lillehammer Renault som lånades av Borås Bil AB Efter återlämnande senare Swebus Västerås.
Tack för intresset

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 maj 2010, 22:11:47 PM
Quickbussen lär vara ombyggd i Haparanda.

15 av Kvick-bussarna (701-715) i Helsingborg hade mycket riktigt karosspåbyggnad från Habi i Haparanda. Den sextonde (716) hade påbyggnad av Durisotti och var dessutom treaxlad.

Observera att stavningen skall vara Kvick och inget annat. Namnet fick bussarna från den färja som gick mellan hamnpiren och Parapeten i Helsingborg som hette just "Kvick". Den gjorde skäl för namnet. Överfarten tog mindre än en minut. Men det var väl inte mer än 50 meter heller.

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2010, 22:24:22 PM

Observera att stavningen skall vara Kvick och inget annat. Namnet fick bussarna från den färja som gick mellan hamnpiren och Parapeten i Helsingborg som hette just "Kvick". Den gjorde skäl för namnet. Överfarten tog mindre än en minut. Men det var väl inte mer än 50 meter heller.

Kvick: http://www.skargardsbatar.se/passopp_1918/

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 04 maj 2010, 00:22:59 AM
Kvick: http://www.skargardsbatar.se/passopp_1918/

M.v.h.
Ola

Nej, det är fel Kvick. Den sattes in sommaren 1992 i ett försök att återuppta färjelinjen men dansade bara en sommar. Det är inte denna som gav bussarna deras namn. Dessa började nämligen köra redan 1990 och hade väl redan upphört 1992.

Här är den Kvick som gick fram till 1970 och som bör ha varit den sista Kvick-färjan före 1992.  http://www.skargardsbatar.se/qvick_1937/. Denna hette Qvick 1937-1939 men bussen har alltid hetat Kvick. Det finns också en ännu äldre färja Kvick och en Kvick II.

Det fanns också en Kvick-buss som gick mellan Hamntorget och Parapeten på 1980-talet som kördes i Parapetens egen regi. Parapeten är en restauranganläggning som också kallats Hamnpaviljongen. Även om avståndet tvärs över Hamnkanalen var mellan 50 och 100 meter så var det uppskattningsvis ett par kilometer om man skulle köra landvägen.

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 maj 2010, 08:18:49 AM
Nej, det är fel Kvick. Den sattes in sommaren 1992 i ett försök att återuppta färjelinjen men dansade bara en sommar. Det är inte denna som gav bussarna deras namn. Dessa började nämligen köra redan 1990 och hade väl redan upphört 1992.

Här är den Kvick som gick fram till 1970 och som bör ha varit den sista Kvick-färjan före 1992.  http://www.skargardsbatar.se/qvick_1937/. Denna hette Qvick 1937-1939 men bussen har alltid hetat Kvick. Det finns också en ännu äldre färja Kvick och en Kvick II.

Det fanns också en Kvick-buss som gick mellan Hamntorget och Parapeten på 1980-talet som kördes i Parapetens egen regi. Parapeten är en restauranganläggning som också kallats Hamnpaviljongen. Även om avståndet tvärs över Hamnkanalen var mellan 50 och 100 meter så var det uppskattningsvis ett par kilometer om man skulle köra landvägen.

Naturligtvis. Jag ska inte skriva inlägg mitt i natten...  :-X

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 05 maj 2010, 13:53:08 PM
Naturligtvis. Jag ska inte skriva inlägg mitt i natten...  :-X

M.v.h.
Ola

Var inte ledsen för det. ;) Ditt inlägg hade det goda med sig att jag botaniserade vidare på den länkade sidan och hittade mycket nytt om Kvick som jag inte visste förut. Som att trafiken upphörde redan 1970. Hade jag svarat utan att kolla hade jag nog sagt i mitten av 1970-talet i varje fall. Och jag fick också lära mig att ett försök att återuppta färjetrafiken gjordes 1992. Det hade jag ingen aaaaning om.