En busstur till Kårsta Station med 6748

Startat av Optimal, 21 april 2010, 14:44:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Skön vagn att köra, Varvar vid den nedre delen av grönt vid 90 km/h. Mycket pigg vagn, Lite trög servo, men annars toppen vagn  :)

Fotad med mobilkamera.

Robert Brink

Trevligt! Jo dom varvar inte så mycket i 90, kan ju skvallra om att dom går rätt fort oxå utan spärr! Råstagaraget hade 6767-6774 under en period!

//R

Optimal

Citat från: Robert Brink skrivet 21 april 2010, 15:50:29 PM
Trevligt! Jo dom varvar inte så mycket i 90, kan ju skvallra om att dom går rätt fort oxå utan spärr! Råstagaraget hade 6767-6774 under en period!

//R

Jag märkte det, eftersom jag är van med att fullgas är 90 km/h  :P

Karsten

Haha, den där körde jag på ett abonnemang Stockholm-Görväln-Stockholm när SSS Capitol helt plötsligt inte var trafikduglig. Jag vill minnas att jag inte var så väldigt imponerad av 6748, jag tyckte den växlade konstigt.

Fast det är klart, har man ställt in sig på att köra Capitol är det mesta annat ett nedköp... ;)

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 april 2010, 20:07:30 PM
Swebus 1284 1993--1997.

Går den fortfarande som en stövare?  Hälsade på i stenmuren vid Millesgården 1996 och blev aldrig bra efter det.

Hur går en stövare?  :)

Karsten

På fyra ben, och inte riktigt dit man vill. ;)

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 21 april 2010, 20:02:32 PM
Haha, den där körde jag på ett abonnemang Stockholm-Görväln-Stockholm när SSS Capitol helt plötsligt inte var trafikduglig. Jag vill minnas att jag inte var så väldigt imponerad av 6748, jag tyckte den växlade konstigt.

Fast det är klart, har man ställt in sig på att köra Capitol är det mesta annat ett nedköp... ;)

Beror på hur man ser växlingen. När jag körde så var den tämligen nyservad med byte av växellådsolja. Men tryckte man fullt så växlade den vid ca 2100 rpm, körde man "normalt så växlade den vid 1500-1600, växlingarna ryckte lite, men vad ska man begära efter ca 102.000 mil.

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 21 april 2010, 20:51:07 PM
På fyra ben, och inte riktigt dit man vill. ;)

Om det betyder att den vinglade fram, och man fick vara med å parera med ratten, och Hornsbergsverkstaden hittar inget fel, så är svaret JA  ;)

Ulf Berlin

Trevligt att den lever fortfarande och uppenbart tillhör Busslinkskolan(?).
En period Lidingös"turistbuss"med höga sköna säten,men inte omtyckt av förarna
p g av bristen av barnvagnsplatser./Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 april 2010, 16:11:42 PM
Trevligt att den lever fortfarande och uppenbart tillhör Busslinkskolan(?).
En period Lidingös"turistbuss"med höga sköna säten,men inte omtyckt av förarna
p g av bristen av barnvagnsplatser./Ulf

Det var väl 6702 som var Lidingös "turistare" innan den flyttades till Björknäs?

Niclas Wennerlid

Det stämmer, 6702 var abonneringsvagn på Lidingö innan Björknäs fick pärlan!

// Niclas

Ulf Berlin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 22 april 2010, 19:57:57 PM
Det stämmer, 6702 var abonneringsvagn på Lidingö innan Björknäs fick pärlan!

// Niclas

Den kommer inte jag ihåg,men den jag blandade ihop med var 6742(1-1-1,turistsäten)
som gick på Lidingö 1998-1999./Ulf