Expressbussar i Jönköping 18 april del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 april 2010, 10:32:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Bildsvepet fortsätter med först en buss från Nilsbuss, som körde för Svenska Buss. Dessa turer utgör också Tallink-anslutning.

Så lite blandat Swebus och förstärkningar för Swebus.

Den här bussen kom inte så långt. Efter ett par meter blev det stopp och föraren hade tydligen problem med att få upp trycket. Efter 12 minuter kom den dock i väg med ett kraftigt pysande.

Knut

6054 og 6059 er absolut blandt de beste bussene som besøker oss i Oslo avd.

Hans Fredriksson

Den här bussen kom inte så långt. Efter ett par meter blev det stopp och föraren hade tydligen problem med att få upp trycket. Efter 12 minuter kom den dock i väg med ett kraftigt pysande.

[/quote]

Jag hörde när jag var i Linköping att det aviserades inlåning av buss från Nobina för byte av 5603.
Om det blev så vet jag inte. Felet skulle vara varningssummer för dörren/dörrarna.
Kanske off topic men jag måste nämna de personer som går bakom en backande buss. En förares mardröm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 21 april 2010, 13:49:03 PM

Jag hörde när jag var i Linköping att det aviserades inlåning av buss från Nobina för byte av 5603.
Om det blev så vet jag inte. Felet skulle vara varningssummer för dörren/dörrarna.
Kanske off topic men jag måste nämna de personer som går bakom en backande buss. En förares mardröm.

Ja, jag såg ju bara det hela på avstånd och helt klart är att det var svårt att få upp trycket. Men det kanske inte var det som var det fel som gjorde att bussen inte kom i väg direkt.

Beträffande de båda som går bakom bussen har vi ju redan en tråd "Döden lurar" i Ordet är fritt på samma tema. Men de här två är naturligtvis nästa lika illa ute, i synnerhet som bussen ögonblicket innan stod med motorn i gång och backlampan tänd. Jag tycker mig ha märkt i Jönköping att ingen reagerar om någon går på bussplanen. Till skillnad från Nils Ericsonsterminalen i Göteborg, där åtminstone förr det hördes i högtalarna över hela planen att man inte fick gå där om någon försökt. Högtalarna var dock felinställda på något sätt för alla inom 500 meters radio hörde det utom den eller de som gick på planen.

Hur är det: monitorerna visar väl området bakom bussen när en förare skall backa ut. Men ser man vad som händer precis bakom bussen? Och hur fungerar det när solen lyser rätt på dem, som den gjorde i söndags. En backkamera på bussen skulle naturligtvis underlätta att se dem men skall man verkligen behöva det för att det finns folk som struntar i sitt eget liv och att en bussförare samt vittnen drabbas av en olycka.