Expressbussar i Jönköping 18 april

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 april 2010, 14:48:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det borde ha varit många expressbussar i Jönköping i går med tanke på flygstoppet. Men trafikledaren på Resecentrum var lite nedslående när han berättade att de flesta extrainsatta bussarna gick raka vägen och inte in till Resecentrum. Men han tröstade mig i samma andetag med att det är mycket nog här ändå en vanlig söndag.
- Kom hit klockan 16.15 så får du se.

Fast inte behövde jag vänta så länge även om den första bussen kanske är lite utanför spelreglerna och utgörs av en ordinarie anslutning till Ånedinlinjen.

Sedan dök Bus4you upp med en buss till Stockholm.

Två bussar gick som tågersättning till Vaggeryd-Växjö. Av allt att döma ett banarbete, som dock bara tycktes drabba just detta tåg.

Och så en utländsk buss, närmare bestämt från Tjeckien, på väg till Prag och Brno.

Men de dök också upp, bussarna som körde för Swebus. Förutom egna sån hel del inhyrda.

Lusan

Hörde på nyheterna att det gick 9 st Swebus Express till Malmö / Köpenhamn och 5 st till Göteborg i går em. Observera samma avgångstid.  (Inte de olika destinationerna utan samma tur) Det måste vara kul på Cityterminalen nu........ ;D
Men eftersom jag kör flygbuss har jag det extra lugnt nu, och ännu lugnare eftersom det är för PTS / Fly By Coach.......... :D  :'(

Hans Fredriksson

Staffan, hann du inte med att fotografera Swebus 6337 och Forslunds på 14.25-avgången mot Stockholm?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 19 april 2010, 14:56:46 PM
Hörde på nyheterna att det gick 9 st Swebus Express till Malmö / Köpenhamn och 5 st till Göteborg i går em. Observera samma avgångstid.  (Inte de olika destinationerna utan samma tur) Det måste vara kul på Cityterminalen nu........ ;D
Men eftersom jag kör flygbuss har jag det extra lugnt nu, och ännu lugnare eftersom det är för PTS / Fly By Coach.......... :D  :'(

Jag antar att Swebus var smarta nog att lasta diretkresenärerna till Malmö/Köpenhamn resp Göteborg i särskilda bussar som inte behövde gå in i städerna och därmed tjäna någon timme i restid. Dessa bussar gick således inte in i Jönköping utan bytte förare på lämpligare plats. I Jönköping brukar väl då bytet ske vid garaget utanför Elmia.

Lusan

Jo, dom lastade bussar direkt till Malmö / Köpenhamn samt Göteborg. De flesta förstärkningsbussar gick direkt Malmö / Köpenhamn samt Göreborg, i och med detta gick det relativt fort att lasta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 16:38:45 PM
Jag antar att Swebus var smarta nog att lasta diretkresenärerna till Malmö/Köpenhamn resp Göteborg i särskilda bussar som inte behövde gå in i städerna och därmed tjäna någon timme i restid. Dessa bussar gick således inte in i Jönköping utan bytte förare på lämpligare plats. I Jönköping brukar väl då bytet ske vid garaget utanför Elmia.

Jodå, de kom med båda två. 6337 kördes för övrigt en förare som hälsade väldigt glatt. En bussnackare? Tyvärr går det inte så bra på bilden se vem som sitter bakom ratten. Bilderna kommer i morgon i ett Bussnack nära dig. Forslunds-bussen kördes av Pelle Forslund själv.

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 16:59:04 PM
Jodå, de kom med båda två. 6337 kördes för övrigt en förare som hälsade väldigt glatt. En bussnackare? Tyvärr går det inte så bra på bilden se vem som sitter bakom ratten. Bilderna kommer i morgon i ett Bussnack nära dig. Forslunds-bussen kördes av Pelle Forslund själv.

Hm, det ska bli spännande att se vem det kan vara. Men inte för mig.
Jasså är det Forslund himself. Vi två kör så gott som varje söndag den avgången.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 19 april 2010, 17:33:24 PM
Hm, det ska bli spännande att se vem det kan vara. Men inte för mig.
Jasså är det Forslund himself. Vi två kör så gott som varje söndag den avgången.

Om jag detaljförstorar bilden och ljusar upp den så framgår något som mycket väl skulle kunna vara bussnackaren Hans Fredriksson.  :) Tyvärr reagerade jag inte på hälsningen förrän bussen redan var förbi.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:48:21 PM

Två bussar gick som tågersättning till Vaggeryd-Växjö. Av allt att döma ett banarbete, som dock bara tycktes drabba just detta tåg.

Banarbetet består i spår- och växelbyte i Hörle samt sista biten in i Värnamo norrifrån och pågår under tiden 6-30 april. Alla tåg är under denna tid inställda och ersatta med buss på sträckan Vaggeryd-Värnamo, vissa även Jönköping-Vaggeryd och Nässjö-Vaggeryd. På söndagar är det bara två södergående tåg som ersätts med buss hela vägen från Jönköping och jag misstänker att det är ersättningen för 8547 du fotograferade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 april 2010, 12:18:31 PM
Banarbetet består i spår- och växelbyte i Hörle samt sista biten in i Värnamo norrifrån och pågår under tiden 6-30 april. Alla tåg är under denna tid inställda och ersatta med buss på sträckan Vaggeryd-Värnamo, vissa även Jönköping-Vaggeryd och Nässjö-Vaggeryd. På söndagar är det bara två södergående tåg som ersätts med buss hela vägen från Jönköping och jag misstänker att det är ersättningen för 8547 du fotograferade.

Stämmer precis, det var 8547

Erol

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 16:38:45 PM

Nyfiken Staffan har de bara byten där med tanke på att jag sett bussar parkerade uppe vid Axamo för natten men det var ett år sen i och för sig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Erol skrivet 20 april 2010, 19:37:44 PM
Nyfiken Staffan har de bara byten där med tanke på att jag sett bussar parkerade uppe vid Axamo för natten men det var ett år sen i och för sig.

Jag vet bara att jag har sett och hört att byten vid Elmia förekommit. Det är dock ett par år sedan nu. Men jag kan ju inte tänka mig att man gör bytena vid Axamo. Det skulle ta längre tid att köra dit än till Resecentrum. Gäller även för bussar som går till Göteborg.

För bussar till Göteborg är det heller inte nödvändigt med förarbyte i Jönköping om sådant görs i Linköping.