Klirr i kassan för taxichaufförer

Startat av Fredde, 19 april 2010, 00:12:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det är goda tider för taxichaufförer.
Zeeshan Ali har kört nästan 400 mil genom Europa med kunder som inte kunnat flyga på grund av askan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6976311.ab

Ja det är då inte billigt att åka taxi genom Europa.... :P

Nico

Nu måttar jag grovt mellan tumme och pekfinger, men frågan är egentligen om det ligger någon direkt vinst i det hela i alla fall?

De hade visserligen lass åt ena hållet, men fick tomma ända till Köpenhamn innan de fick en ny styrning. 40.000 med 6 % i moms ger 42.400 + ytterligare en tomkörning samt 15.000 borde alltså blir runt 57.400 i bruttoinkört vilket ger ca. 54.000 i nettoinkört. Räknar man bort sådant som bilkostnader, bränsle, uppehälle mm. så får man kanske dra runt 10.000 och då är man nere på 44.000. En förare brukar landa på i runda slängar 25 % av inkört netto vilket då får beräknas på 22.000 (de var ju två förare) vilket blir ungefär 5.500 per skalle för tre dagar. Nu ser jag inte heller vad bilen tillhör för bolag, men Ericsson-dekalen på bakrutan skvallrar om Taxi Kurir och växlarna numera brukar även de plocka en viss procent på inkört så nettobeloppet kanske är ännu lägre...

Då man efter en sejour som denna nog sedan är lite sliten så är det även tveksamt om de bör köra på några dagar, men ställer man bilen i säg två dagar efter hemkomst så innebär det nog att man hade gjort i stort sett samma pengar på hemmaplan. Däremot så var det nog lite av ett äventyr som bryter mot vanlig slentrian. Själv har jag åkt akut med flygdelar till Norge två ggr och visst var det skönt att göra något lite mera ovanligt, men inte f-n gav det något större avtryck i månadsredovisningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christer K

Det kan väl inte stämma att förarna ska betala växeln för körningar, det sista jag har hört från taxi (Örebro). Är att de har 35 - 33% på inkört belopp och detta före någon avdrag för moms och annat. Men jag kan ha fattat fel helt och hållet, jag körde taxi under en tid och min åkare ville gå över till procentlön. Vilket gjorde att det blev arbetsbrist så då fick man bli arbetslös. Fick arbete hos en annan åkare som körde på vanlig timlön och fortsatte därför i taxi en stund till.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico

Citat från: Christer K skrivet 19 april 2010, 06:10:54 AM
Det kan väl inte stämma att förarna ska betala växeln för körningar, det sista jag har hört från taxi (Örebro). Är att de har 35 - 33% på inkört belopp och detta före någon avdrag för moms och annat. Men jag kan ha fattat fel helt och hållet, jag körde taxi under en tid och min åkare ville gå över till procentlön. Vilket gjorde att det blev arbetsbrist så då fick man bli arbetslös. Fick arbete hos en annan åkare som körde på vanlig timlön och fortsatte därför i taxi en stund till.

Det skiljer visserligen en del mellan att köra landsbygd och stad, i synnerhet storstad, men ofta finns det en låg garantilön i botten även om det i princip ändå blir så att de flesta kör på någon sorts rak procentlön. Hur man sedan lägger upp det är i de flesta fall ett avtal mellan berörda personer även om riktlinjer finns. Få betalt på inkört brutto fungerar inte riktigt då man först måste plocka en del omkostnader som t.ex. drivmedel. Likaså måste momsen räknas av från det inkörda då den inte är en inkomst för åkeriet.

Föraren får sedan en viss procent som det då ska betalas skatt och sociala avgifter på. Utifrån hur jag minns hur man brukade beräkna detta så höftar jag till med ungefär 25 % på nettoinkört då det brukar komma ganska nära slutpengen man får i näven. Summa summarum i detta fall är inte heller taxis tariffer rent generellt anpassade till något som detta utan mera till att försöka få så få tommil på hemmaplan.  I det här fallet har t.ex. gossarna i AB-artikeln (som jag ser det) fått okej betalt, men samtidigt så kan man ändå inte säga att det sammantaget varit frågan om några lysande affärer. 

Vad gäller växelkostnader sedan så är det något som åkeriet (inte föraren) fått betala för i många år även om summorna ofta var bra mycket lägre innan allt blev datoriserat. Kostnaderna för växeldrift, teknikhyra mm. tas då från den summa som tillfaller åkeriet/åkaren och syftar i princip till att betala för för att få använda varumärket och för att få körningar. Beroende på hur växlarna är ägda så är åkarna i de flesta fall [små]aktieägare i växelbolagen eller i vissa fåtal fall medlemmar i en ekonomisk förening där sådana finns kvar. Även dessa kostnader är då sådant som i slutänden avgör ifall något var lukrativt eller inte.

Nu är det som sagt en del år sedan jag lämnade in min sista plåt (t.ex. Grönis borde annars ha lite bättre koll på detta än jag då han körde kvar fram tills ganska nyligen om jag minns rätt) på Taxi Stockholm, men runt 2001 så fick man då betala i runda slängar 10.000 per bil/månad i växelkostnad. Sedan tillkom även en viss avgift på en 3-4 % på de krediter (kontokort, färdtjänst etc.) som man körde in, detta då för hanteringen av dessa. De flesta kunder som åkt nu under flygstoppet lär ha betalat med någon form av kredit så bara där lär direkt några buck försvinna för åkerierna.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Det stämmer som Nico skrev att jag blev en lyckigare människa -09 då jag lämnade Taxi
satt och räknade lite och la även till semesterersättning som en del procentförare vill ha varje månad.
Åkeriets vinst innan skatt skulle bli knappt 5000:- när alla kostnader är avräknade,
Om det är en Taxi Kurir så har åkeriet en procentdel som jag inte vet hur hög den är och jag tror inte killarna sov i bilen heller utan på hotell då minskar vinsten ännu mer.

Summa sumarum
En kul grej för killarna att berätta vid fikabordet men totalt olönsamt för åkeriet.

/Lennart

frigge

Citat från: Nico skrivet 19 april 2010, 02:49:08 AM
40.000 med 6 % i moms ger 42.400 + ytterligare en tomkörning samt 15.000 borde alltså blir runt 57.400 i bruttoinkört vilket ger ca. 54.000 i nettoinkört.

Fast resor utomlands är väl momsfria? Åtminstone är det så i de andra resebranscherna

Nico

Jo, den typen av resor ska vara momsfria men taxametersystemen hos hos många bolag har troligen inte någon sådan funktion inlagd. Taxi Stockholm hade t.ex. tidigare en fastprisfunktion med noll kr i moms, men den försvann vid en uppdatering för ett par år sedan.

Att funktionen sedan inte är så vanlig har troligen att göra med att utlandskörningarna är försvinnande sällsynta för del flesta. I Malmö förekommer det väl en å annan styrning över bron till till Danmark och i gränstrakterna mot Norge och Finland kan det nog bli en del, men för de flesta andra så är det i stort sett aldrig det inträffar. I de här fallen går det nog att komma till rätta med felaktig momssats genom att skriva ett tillägg när man gör sin momsdeklaration. Sen är som sagt momsen inte så hög i sig och andra omkostnader svider nog värre. På det hela taget så handlar det dock alltså inte om några lysande affärer utan mera om att några säkert fått lite bra historier till fikasnacket.

Alfred E. Neuman

Clabbe

På Trancometer är/var det enkelt. Trycka F, pila till funktion ändra moms osv.
Även bårtransporter är momsbefriade.

Dock är att tänka på, att kostnader i samband med dessa trp, är inte momsen avdragsgill. De skall göras inkl moms, ex bränsle mm.

Mölle-Mats

Citat från: Clabbe skrivet 20 april 2010, 11:18:51 AM
På Trancometer är/var det enkelt. Trycka F, pila till funktion ändra moms osv.
Även bårtransporter är momsbefriade.

Dock är att tänka på, att kostnader i samband med dessa trp, är inte momsen avdragsgill. De skall göras inkl moms, ex bränsle mm.
Men där kan man ju "utnyttja systemet" vid utlandskörningar - om man tankar utomlands så blir den utländska momsen "återvinningsbar". Jobbade en hel del med momsåtervinning via en momsagentur för tankningar som svenska åkerier hade gjort utomlands när jag konsultade för ett oljebolag för några år sedan. Vi gjorde så att vi fakturerade åkerierna exklusive utländsk moms redan från start, och låg ute med momsbeloppet under tiden som det tog att återvinna den från respektive lands skattemyndigheter (givetvis kostade denna "service" en liten slant).

Men om det ska vara lönt så måste man nog upp i lite större volymer än en enstaka tank i en personbil ...  :)