En (pc)fråga om Windows

Startat av Bjarne-W, 18 april 2010, 11:56:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

I min fullständiga obegåvning om pc datorer med Windows operativprogram (kan bara mac) vänder jag mig till alla begåvade läsare på detta forum med min fråga.
På en mac-dator kan man starta datorn från installations-CDn genom att hålla ner två tangenter (äpple + bokstaven C) och kan därefter använda det "vertygsprogram" som finns på installationsCDn och så reparera den hårddisk som finns i datorn. Eller rent av installera om operativsystemet.

Jag har en kompis vars pc har flippat ur (fastnat i ett läge) och som vi inte lyckas rubba på något sätt.
Det hjälper inte att stänga av och starta om osv...
Finns det i Windows något liknande sätt att starta en pc från installationsCDn?
undrar
Bjarne på tidningen Bussbranschen

En buss brummar

I en PC så kan man givetvis starta datorn med CD skivan och här igenom laga installationen, lägga in en ny, formatera hela hårddisken eller vad du nu vill göra. Lite knepigare är det än med Macen om det är så enkelt som du förklarade.

För att boota med CD skiva i PC:

1 starta om datorn helt.
2 när vit text börjar synas på skärmen (läs på skärmen för vilken kombination som gäller) så  tryck rätt kombination. Kan vara "del" knappen, F1, ctrl+del osv osv
3 I menyn skall du välja hur datorn skall boota, i vilken ordning. Du skall alltid ha: 1 CDROM 2 Floppy 3 HDD

Deta betyder att den bootar från hårddisken i absolut sista skedet, har du en skiva i datorn försöker den alltid boota från den.
Lycka till

Bjarne-W

Hå hå jaja  "Boota"? Ha ha, vad f-n är det? Har aldrig "bootat" i hela mitt liv - men kanske botat någon från någon åkomma med hjälp av handpåläggning. Men tyvärr fungerar det in på datorer. I alla fall inte av pc-modell  :-)

Kuggfrågan (för mig) att hålla ner äpple + bokstaven C så startar datorn från CDn.
Finns det flera möjligheter i Windows? Och som jag-man tydligen snabbt som f.. ska hinna uppfatta på skärmen.
PC-ägaren är - om möjligt - mer okunnig på sin (pc)dator än vad jag är.

Att använda mac framför pc är som att köra en automatväxlad buss jämfört med en 12-växlad osynkad (pc)låda.
Vi spränger skiten och köper en mac i stället...
Tack i alla fall
Bjarne

Optimal

Hinner du inte läsa det som står, starta då om datorn å försök att hinna läsa igen. Upprepa om du inte skulle hinna läsa klart allt.

Ett annat alternativ är att lämna in den till ett proffs, eller fråga nån "granne" som är teknisk kunnig på datorer  :).

Det står inte så mycket som man missar. Pröva att starta om datorn, trycka massa gånger på F2 under uppstarten, fungerar det inte, pröva någån annan F knapp, för det är på någon F knapp som man ändrar så man startar Cdn i första hand, på alla mina Windows Pc datorar jag haft så har skivan startar automatiskt. Men nu kör jag Windows 7 å då kommer inte den rutan upp som påtalats.

groenis

Hej Bjarne-W
Din beskrivning verkar vara att en "Frysning"
Prova att ta ut eventuell ström matning och vänta ett par minuter om det inte vill prova omstart
och håll ner F8 under uppstarten kan behövas ett flertal gånger på vissa maskiner
välj hur maskinen ska starta finns fyra alternativ OBS i detta läge så fungerar inte "musen" utan
använd piltangeterna och enterknappen.
På vissa maskiner så kan det vara lite knepigt att komma åt diskläsaren välj då "felsäkert" läge
då går bara maskinens grundsystem i gång .
Start med installationsskiva mata in skivan i "felsäkert"läge välj start med CD romstöd om maskinen
startar kör igenom ett antivirus program.
Det som kan ha hänt är antingen en konflikt mellan två program eller en hårddisk som vill gå i pension
det är nog den enda "bakväg" som Microsoft (pyttemjuk) tillhanda håller övriga sätt är i den högre skolan Fungerar i från 3.1 till senaste versionen av 7:an

Lycka till

/Lennart

Bjarne-W

Aaah - det är som jag trodde. Här på Buss-snack finns sakkunskapen - inte bara om bussar och busstrafik - utan om "allt".
Stort tack
Bjarne