ny börjar tips (canon 40D)

Startat av the0fiskis, 17 april 2010, 16:31:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

vad är era tips när man använder kamran
små tips och sånt  ;) enkla saker som gör bilder bra 
jag fotar mycket så det behövs ej nämnas  :D

En buss brummar

* Lär dig tekniken samt relationer mellan dom olika funktionerna på kameran

* Var extremt självkritisk

* Titta på andra bilder

* Öva

Bussmicke

www.fotosidan.se gratis att bli medlem, mycket att läsa, forum att diskutera foto i.
Ett tips
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2010, 22:25:21 PM
www.fotosidan.se gratis att bli medlem, mycket att läsa, forum att diskutera foto i.
Ett tips
är redan medlem  :)

JB

Citat från: the0fiskis skrivet 17 april 2010, 16:31:03 PM
vad är era tips när man använder kamran
små tips och sånt  ;) enkla saker som gör bilder bra 
jag fotar mycket så det behövs ej nämnas  :D

Det är fotografen som gör bilden, inte kameran.

Louis Armstrong lär på frågan om hur man blir en bra musiker ha svarat "First learn to master yout instrument. Then forget all that rubbish and just play". Om det är sant eller inte kan man fundera på, men det gäller även fotograferande. Övning ger färdighet, så enkelt är det. Och fokusera inte för mycket på kameran. Det går att ta bra bilder även med "enkla" kameror. Henri Cartier-Bresson hade en Leica med ett normalobjektiv, i enstaka fall en vidvinkel. Och inte blev det dåliga bilder för det.

/Jonas

Stefan Lindberg

Jag tar fortfarande dom flesta av mina bilder med kit objektivet 18-55 mm som enligt fotonördar är uselt.
Trots det blir jag i dom flesta fall ganska nöjd med mina bilder  ;)

the0fiskis

sen är frågan om hur mycket man redigerar bilderna  :-X

Hans Fredriksson

Citat från: JB skrivet 21 april 2010, 10:49:33 AM
Det är fotografen som gör bilden, inte kameran.

Henri Cartier-Bresson hade en Leica med ett normalobjektiv, i enstaka fall en vidvinkel. Och inte blev det dåliga bilder för det.

/Jonas

Henri Cartier-Bresson tillhör mina favoriter med sitt "Fånga ögonblicket".

Ej heller bli man en bra författare om man köper en dyr och exklusiv skrivmaskin.

the0fiskis

Citat från: scaniav8 skrivet 21 april 2010, 18:17:12 PM

Det är ju en smaksak.

Vissa redigerar inget alls.

Vissa över redigerar i HDR till oigenkännlighet.

Redigera så att DU tycker om bilderna.
jag är en person som nästan redigerad aldrig redigerar bilderna
så nästan alla mina bilder är o redigerade  ;)

M224

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 21 april 2010, 13:46:02 PM
Jag tar fortfarande dom flesta av mina bilder med kit objektivet 18-55 mm som enligt fotonördar är uselt.
Trots det blir jag i dom flesta fall ganska nöjd med mina bilder  ;)

Den nya EF-S 18-55 med IS är faktiskt riktigt trevlig. Men den äldre varianten utan IS tycker jag inte var lika bra. Men som sagt, om man lär sig varje gluggs svaga och starka sidor så kan man ta riktigt bra bilder med de flesta objektiv.

Jag brukar läsa recensioner på Fred Miranda och där får 18-55 IS 8,3 i snitt vilket är otroligt högt för ett så billigt objektiv.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=335&sort=7&cat=27&page=3

JB

Vad det gäller redigering av bilderna så finns det inget rätt eller fel. Vissa vill pilla med bilderna efteråt, andra inte. Henri Cartier-Bresson som jag nämnde tidigare (en av mina fotografiska förebilder) ville komponera bilden helt i sökaren och beskar inte ens bilderna efteråt.

Vad det gäller objektiv så är bra objektiv viktigare än bra hus för bilderna. Hellre ett billigt hus med bra objektiv än tvärtom. Det 18-55-objektiv som nämns har jag ingen erfarenhet av (använder bara objektiv som tecknar ut 24*36). Men ljusstyrkan var inte mycket att hänga i julgranen. Jag skulle rekommendera ett bättre objektiv att börja med. Varför inte Canons 50 f/1,4?

Bussmicke

Jag försöker bara redigera så det liknar så nära verkligheten som möjligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

tackar jag håller på och läsa andra delen  :D