Bussar i Eskilstuna i november 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 april 2010, 15:53:12 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I november 1988 var jag engagerad i det s k Demotåget, som kördes av ABB i samarbete med SJ för att försöka sälja motorvagnståg av X10-typ till de länsbolag som ännu inte hade sådana. Två län nappade: Uppsala och Gävleborgs. Däremot gjorde inte Sörmlands län det så besöket i Eskilstuna ledde inte till mer än några bussfoton.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Läckert så in i ****!

Tack så mkt för trevliga bilder!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ulf Broman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 15:53:12 PM


Får man fråga vad som fick dig att åka ut till Bälgviken? Speciellt som det verkar som att bussen inte vände tillbaka utan gick tom? Jag sommarjobbade en sommar på det numera nedlagda sågverket i Bälgviken, så jag vet hur litet det är.

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 15:53:12 PM
I november 1988 var jag engagerad i det s k Demotåget, som kördes av ABB i samarbete med SJ för att försöka sälja motorvagnståg av X10-typ till de länsbolag som ännu inte hade sådana. Två län nappade: Uppsala och Gävleborgs. Däremot gjorde inte Sörmlands län det så besöket i Eskilstuna ledde inte till mer än några bussfoton.






En icke bussfråga. Är det TGOJ-vagnar som står till vänster eller vad är det för vagnar?

Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 april 2010, 07:57:26 AM
En icke bussfråga. Är det TGOJ-vagnar som står till vänster eller vad är det för vagnar?

Janne

Ja, den gaveln fanns bara på sovvagnar WL3 och kombinerade gods- och sittvagnar BF1 annars. Fönsterraden ger vid handen att det inte är någon av dessa så det återstår alltså bara TGOJ-vagnarna, som vid denna tid dock var överförda till SJ. De brukade användas i tågen Stockholm-Eskilstuna.

Vid den här tiden hade SJ köpt TGOJ för en krona. Företagsnamnet levde dock kvar som namn på det som tidigare var SJ:s huvudverkstäder. I dag lever det kvar som ett godstågsbolag, ägt av statliga Green Cargo. TGOJ = Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar. TGO var det företag som drev gruvan i Grängesberg och således byggde en egen järnväg för sina malmtransporter till utskeppningshamnen i Oxelösund.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin