Ang busskorten i Västra Götaland

Startat av Bussgubben, 02 september 2007, 16:55:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussgubben

Är det någon som vet när magnetkorten kommer att försvinna helt? Gäller samma sak övriga Västra Götaland? Att deras maskiner försvinner också efter en viss tid? Hur kommer de nya 100 korten att fungera?

S Svensson

Jag skulle påstå att det fn är ingen som vet. Scanpoint havererar och kanske måste programmet i nya hajen anpassas till att läsa plastkorten.

Det fanns en gång en tanke att "hajen" skulle ersätta Scanpoint.Problemen är fn så stora att jag inte tror att det går att införa nytt värdekortshantering.
Ett problem är att när man kliver på bussen så loggar man in. Då dras det 500 kr. Sedan skall man logga ut när man går av. Då läggs pengarna på igen minus resans pris.Det hela förutsätter att anläggningen fungerar. Fn så gör den detta ytterligt sällan. Det går att få minus för korten.
Ett annat problem som politiker och andra inte berört är taxessystemet.Hur skall detta se ut. Här har politiker på gmala GL området sagt att man vill behålla sitt nuv kupongsystem. Scanpoint området vill ha avståndstaxa. Inte detta är så enkelt som det låter. En bra taxa skall vara enhetstaxa första biten,därefter proportionell och  längre bort degressiv.Alltså som funktion på avståndet.
Problem att lösa är 1. få systemet att dfungera,2.lära folk att även dra kortet när man går av (kö).Vad händer om någon vill ha kvitto ?3. Konstruera en avståndstaxa.4. Skall förare sälja biljetter ? I nufallet säljer förare kortladdning utanför GL området.I Borås tätort säljer förarena inte värdeladdning. Om förarna inte skall sälja laddning,ja vem skall då ladda korten. Korten kan fö vara negativa,dvs resenären är skyldig pengar. Korten skall kosta några kronor innan de kan  vara negativa.
Sören S

Erling.L

senaste jag hörde var att "börsen" är uppskjuten utan ny datum.

skall bli intressant o se när den väl kommer o hur man löser försäljningen i typ gamla älvsborg o liknande, för det var väl det som va bromsklossen denna gången förstog ja det som iaf.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

S Svensson

Problerm är att det blir svårt med utloggningen. Det erfordras att samtliga blå lådor är inkopplade. Vad händer om de inte är det ?
Vidare är det lite si och så med radiosambandet.Fungerar dåligt. Vad händer när resenärer vill ha kvitto.
Vad händer om resenär loggar på vid föraren och sedan baktill loggar ut och går och sätter sig.
Tyvärr anser jag systemet ha så stora brister att man måste skippa visionen om automatik.
Jag anser att det hade varit bra om det varit lite folk inblandade som förstått skillnaden emellan GL enhetstaxa och Scanpointtaxan.Den senare kan anses vara en avståndstaxa i två frihetsgrader.
Jag har förståelse för problemen. Men så är det den mänskliga. Om inte förare på t ex GSab klarar av att sätta på apparaterna hur skall resenärer  förstå det hela med in och utloggning. Sedan vad händer när folk förstår att det försvinner pengar. Hur rätta till ?Just nu vet jag inte egentligen hur det skulle gå till.