Huvudmeny

Flygtrafiken "grounded"

Startat av Bengt Jönsson, 15 april 2010, 16:09:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

När nu flygtrafiken i hela Sverige och stora delar av Västeuropa är "grounded" pga vulkanutbrottet på Island så kommer med största sannolikhet tågen att bli "crowded".  Åtminstone så länge askmolnet hindrar flygtrafiken.

Hur ser det ut med "beredskapen" hos de stora svenska tågoperatörerna?  Kommer det att bli "extratåg" mellan exv. Stockholm - Göteborg?  Finns det möjlighet att "allt som kan rulla kommer att rulla"? 

/Bengt

Björn Ax

Taget från aftonbladet:

Citat
SJ meddelar att man kommer att förstärka trafiken med extra avgångar senare under kvällen, men att möjligheterna att sätta in extra tåg är mycket begränsade.

Staffan Sävenfjord

Den här debatten pågår just nu i Postvagnen. Finns ingen anledning att driva den parallellt här.


Stefan Lindberg

Jag tycker mest synd om kungaparet som skulle till Danmark för att fira drottning Margerethe.
Det stod på Aftonbladet.se att dom inte kan komma dit nu när flyget är inställt ...
Går det inga tåg dit längre eller passar det inte blåblodig adel att sänka sig till den nivån ?

Jag har varit i Danmark ett oräkneligt antal gånger trots att jag aldrig suttit i ett flygplan  ;D

Bengt Jönsson

I somras var nattåget från Luleå till Göteborg 14 vagnar, dvs MAX långt.  Lika långt var tåget Luleå - Stockholm och det var två separata tåg.  I vanliga fall är tåget Luleå - Göteborg/Stockholm ett tåg som delas i Gävle

Sedan så har vi ju tåget Kiruna - Stockholm och också det var långt.

Var finns dessa vagnar (ligg- och sovvagnar) nu?
Vintersporttrafiken är ju överstånden...

/B

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 17:32:48 PM
Den här debatten pågår just nu i Postvagnen. Finns ingen anledning att driva den parallellt här.




Håller inte med dig Staffan jag är inte heller på postvagnen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 17:32:48 PM
Den här debatten pågår just nu i Postvagnen. Finns ingen anledning att driva den parallellt här.



I sådant fall kan man stänga ner större delen av alla forum ute på nätet eftersom det ofta diskuteras samma eller liknande saker på flera forum samtidigt!

Cityliner

Det lär ju iaf gå en hel del extrabussar på Swebus linjer köpenhamn-Malmö-Stockholm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 16 april 2010, 12:47:44 PM
Det lär ju iaf gå en hel del extrabussar på Swebus linjer köpenhamn-Malmö-Stockholm.

En tredubbling totalt av Swebus utbud enligt Bussbranschens hemsida. GoByBus och Y-Buss lär förstärka ungefär lika mycket.
http://www.busstidningen.se/2010/04/16/swebus-tredubblar-%E2%80%93%C2%A0fullt-till-tyskland-och-tjeckien/

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2010, 16:29:03 PM
En tredubbling totalt av Swebus utbud enligt Bussbranschens hemsida. GoByBus och Y-Buss lär förstärka ungefär lika mycket.
http://www.busstidningen.se/2010/04/16/swebus-tredubblar-%E2%80%93%C2%A0fullt-till-tyskland-och-tjeckien/

Finns det verkligen så många bussar och förare bara stående och väntandes... stand by ...
?????

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 april 2010, 16:31:40 PM
Finns det verkligen så många bussar och förare bara stående och väntandes... stand by ...
?????

Bussbranschen är mycket varierande med säsong. Just nu befinner sig beställningsverksamheten i skarven mellan fjällresor och skolresor och därmed finns det en del resurser över. Förare är ofta timanställda, t ex studenter, lärarvikarier eller lantbrukare, som brukar kunna ställa upp med kort varsel. Hade detta inträffat för en månad sedan eller en månad senare så hade det säkert varit mycket svårare att få tag i bussar.