Kiruna Trafik 36, 60, Hörvalls 40, Kiruna Buss, Ofotens extraknäck...

Startat av Patrik, 02 september 2007, 14:14:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Då har jag den sköna värmen på söder och begett mig uppåt i landet.

Först den här gamlingen som extraknäckte som flygbuss i Kiruna.

Denna lilla minibuss kommer från Ellénius i Märsta, fler nya bilder från Hörvalls kan ni hitta på min hemsida.

blubb

Fina bilder! kul att du hittade en gammal Wiima K202, kan inte finna många sånna kvar i landet.

Ersa

Citat från: blubb skrivet 02 september 2007, 17:48:26 PM
Fina bilder! kul att du hittade en gammal Wiima K202, kan inte finna många sånna kvar i landet.

Underbart! Hoppas denna bevaras i landet och inte skickas till Finland.
Den såg dessutom rejält fin ut. Vad kan den se ut att vara i för ålder (om man enbart ser till skick)?
5-10 år gammal? Inte ser då denna 86:a ut att vara 21 år gammal.

Magnus

Bussen som det står LKAB på, är det den som kör gruvarbetar-pendeln mellan Gällivare-Kiruna?

Patrik

Citat från: Magnus skrivet 02 september 2007, 21:04:13 PM
Bussen som det står LKAB på, är det den som kör gruvarbetar-pendeln mellan Gällivare-Kiruna?

Precis!

Greger Larsson

Citat från: Patrik skrivet 02 september 2007, 14:14:28 PM
Då har jag den sköna värmen på söder och begett mig uppåt i landet.

Denna lilla minibuss kommer från Ellénius i Märsta, fler nya bilder från Hörvalls kan ni hitta på min hemsida.

Mycket fina bilder och bussar. Även OAM319 och BEE662 är väl i högsta grad "gamlingar".
En i forumet allför vanlig fråga sedan: vilken är bussen(Hägglundaren?) som syns i bakgrunden på bilden ovan?

Patrik

Jag ska gå emot strömmen och säga; Jag vet faktiskt inte! Tyvärr  :P

Bussmicke

Patrik, du får akta dig för att få med nå´t intressant i bakgrunden som drar bort blicken från huvudobjektet.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 02 september 2007, 21:19:19 PM
Patrik, du får akta dig för att få med nå´t intressant i bakgrunden som drar bort blicken från huvudobjektet.. ;)

Man får väl åka dit om man vill veta vad det är för något, den står säkert kvar för den stod där i maj också  ;D

bjorn_k

Wiiman är ju bara för snygg!  :o Så ska en slipsten dras! (läs: en buss skötas) Vissa andra "storbolag" (läs V....a) borde kanske göra studiebesök...  ::)

Esbjörn

Trevligt att du fick Wiiman på bild i trafik, jag fångade den bara vid garaget. Den rullar idag som reserv hos Kiruna Trafik.
Inne i garaget fick jag dessutom en ännu äldre av Kiruna Trafiks bussar på bild; invnr 22, KZF009 - en Scania BR116S Ajokki 5000D från 1981 som sporadiskt används som "reserv till reserven".

Angående bussen i bakgrunden får jag väl gå in och täcka upp lite för Patrik och dessutom bespara Bussmicke tågbiljetten till Kiruna...

Bussen är med all säkerhet denna: fd Kiruna Trafik AUP616, en ScV BF7659 Hägglund från 1966.

AUP616 i Kiruna den 10/10 2004.

/Esbjörn

bjorn_k

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 september 2007, 21:36:48 PM
Flera av de stora företagen har/har haft liknande synnerligen välskötta fordon på mindre depåer i landet, ju färre fordon/förare som finns på depån desto bättre brukar skötseln vara, ta Gotland fram till 2003-2004 tex då största delen av förarna hade personliga bussar.

//Lars
Jo det är helt klart, ju mindre desto lättare att hålla koll... (det finns ju annan tråd om detta...) Jag tänkte på de STORA garagen/depåerna likt Råsta eller så... (detta är ingen offence mot just Råsta, det var det första jag kom på)

Greger Larsson

Tack för bilden, Esbjörn. Misstänkte nästan att det var den. Undras varför den blev blå, iofs tillhörde den Linjebuss(..) en kort period efter att Kiruna Trafik övertagits.
Kan tillägga att även MXU826, OAM319 och BEE662 tillhörde Linjebuss under den period företaget fanns representerat i Kiruna.

/GL