Göteborgs Spårvägar i akut kris

Startat av Knallhatt, 12 april 2010, 13:59:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

"Många anställda har redan lämnat GS Buss för Busslink, Veolia, Volvo och MAN samtidigt som andra förverkligar planer på att byta yrke eller börja studera."

Sedan när blev Volvo och MAN en konkurrent till GS-Buss eller syftar dom på Verkstadspersonal?

Knut

Står jo klart i texten at de mangler verstedsfolk. Så det er vel dit de forsvinner da

Wetjo

Citat från: Knut skrivet 12 april 2010, 18:03:55 PM
Står jo klart i texten at de mangler verstedsfolk. Så det er vel dit de forsvinner da

Å andra sidan är det en stor brist i hela landet på utbildade bussmekaniker. Det är lättare att få tag i Lastbilsmekar, även om inte det heller är helt enkelt.

S Svensson

Förhållandet är det att AB Volvo och Volvo PV AB åter söker folk. MAN däremot behöver nog inte folk men troligen menas inte heller MAN utan Neoplan Väst AB. Detta företag söker också ofta folk. Ibland söker man bussmekaniker men får någon som knappt vet hur en skruv ser ut.
Jag läste artikeln. Denna var bra skriven. Senare vet vi att "busschefen" sedan 6 mån nu återgår till Västtrafik AB. Jag vet inte om han  lyckats att lyfta GSAB.
Däremot skrivs i artikeln om inhyrt folk och inhyrda bussar. När man läser artikeln så kan man få intrycket att detta är något nytt. Det är det inte. Det går att se att så har det varit varje år. VL Landvetter,Buss i Väst/Leja och Claesson,Orusttrafiken har kört tidigare men nytt nu är några bussar från Halland och Bergkvarabuss.
Jag erinrar om en debatt som ibland finns om timanställning och liknande. Även på SJ.
Att GSAB bussverksamhet går med förlust är nog också riktigt. Men det var väl ingen person som räknade med att det skulle gå ihop.Upphandlingen till en början delades i tre delar. GSAB hade helt enkelt fått likvidera sin busstrafik om de inte fått Mölndal och västra Göteborg då det begav sig. Så enkelt är det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 april 2010, 20:42:20 PM
Senare vet vi att "busschefen" sedan 6 mån nu återgår till Västtrafik AB. Jag vet inte om han  lyckats att lyfta GSAB.

Mikael Olsson är chef för GS Buss och inte GSAB. Han har naturligtvis gruvligen misslyckats med att lyfta GS Buss, vilket mer beror på vintern och problem med att behålla verkstadspersonal inför förlorad upphandling än att han skulle vara oskicklig. Jag känner Mikael sedan hans tid på Swebus och därefter Västtrafik Sjuhärad och har bara gott att säga om honom. Samma sak gäller hans efterträdare Jan Glans, som jag känner från tiden på Linjebuss där han lyckades få ordning på tågbussen Göteborg-Borås-Ulricehamn, linje 100.
http://www.busstidningen.se/2010/04/13/problemtyngt-bussforetag-byter-chef/

När det gäller inhyrning av bussar har sådan förekommit i mindre omfattning även förut men inte alls i samma utsträckning som nu. I varje fall inte i "mordern tid".