Broschyren om Hamngatan - Så här påverkas din bussresa

Startat av Jimmy, 11 april 2010, 10:54:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
På grund av alla tillfälliga ändringar av busslinjer i samband med bygget av Spårväg City så har SL gett ut en broschyr kallad "Begränsad framkomlighet på Hamngatan till och med 25 april. Så här påverkas din bussresa."

Jag har med utgångspunkt från denna försökt sammanställa hur linjerna trafikeras dag för dag, för att senare skriva in detta i mina busslinjehistoriker.

Det blev dock en del frågetecken som jag undrar om någon av er därute kanske har svaret på.
Alla datum och klockslag har jag hämtat ut broschyren.

Linje 2
18/3    
Mot Sofia över Norrlandsgatan; Mot Norrtull ordinarie körväg

2/4 kl 02 - 6/4 kl 05
Mot Sofia över Sergels torg; Mot Norrtull över Stallgatan

6/4 kl 05 – resten av dygnet
Fråga: Hur kör den då?

7/4

Linje 55
18/3
Mot Sofia över Sergels torg; Mot Hjorthagen ordinarie körväg

2/4 kl 02 - 6/4 kl 05
Mot Sofia över Sergels torg (dvs oförändrat jämfört med 18/3); Mot Hjorthagen över Stallgatan

Fråga: Hur kör den då?

7/4
Mot Sofia över Sergels torg (dvs oförändrat jämfört med 18/3); Mot Hjorthagen ordinarie körväg

Linje 76, 91 och 96.
I broschyren står det "Hamngatan helt stängd natten 30 – 31 mars."
Det tolkar jag som en enda natt.

Sedan står det också "Hamngatan stängs av i båda riktningarna mellan Nybroplan och Kungsträdgårdsgatan natten den 30 mars och natten den 31 mars kl 18.30 – 06.30 efterföljande dag."
Nu börjar man ana oråd, är det två kvällar och nätter som det stängs av???

På hpl Räntmästartrappan kunde man dock läsa 10/4 (trots att händelsen skedde 10 dagar tidigare) att linje 76 inte trafikerar denna hpl 30 mars kl 18.30 – 31 mars kl 06.30.
Alltså verkar det åter som om det bara rör sig om en enda natt.

Fråga: Är det ändringar en eller två nätter?

Linje 91
Det står i broschyren "Från söndag natt den 29 mars kör buss 91 en annan väg". Det tolkar jag som natt mot måndag 29 mars, det är väl ok.
Det står också i broschyren att sista dag för annan väg är 12 april och det måste väl betyda natt mot måndag 12 april.
Men varför inte använda det solklara uttrycket "natt mot 29 mars" resp "natt mot 12 april"?

Fråga: Gäller ändringen natt mot måndag 29 mars t.o.m. natt mot måndag 12 april?

Sedan så förekommer det felaktigt inritade busslinjesträckningar på sidan 7 och sidan 15. Hitta dom om ni kan! Någon kanske har hittat fler?

Syftet med broschyren är lovvärt men var tog korrekturläsningen vägen?

Och varför har man slutat att ange årtal på de flesta av SLs publikationer?
Jag ställde frågan till redaktionen för SL-sidan i Metro, som också slutat ange årtal, och de svarade att man tar bort allt som anses som överflödig information!
Väldigt imponerande svar till oss lokaltrafikforskare.

På Krukmakargatan nära Torkel Knutssonsgatan finns en hpl utan topptavla.
Det är linje 74 ordinarie ändhållplats som just nu inte används.
På en skylt på stolpen så står det: Den 15 april flyttar denna hpl till Torkel Knutssonsgatan.
- Men vadå, den är ju redan flyttad.
- Jaha, var det förra årets 15 april som avsågs.

Som sagt, ange gärna årtal.
Ja, ja...

Mvh Jimmy

Ted Selander

Citat från: Jimmy skrivet 11 april 2010, 10:54:14 AM
Hej.
På grund av alla tillfälliga ändringar av busslinjer i samband med bygget av Spårväg City så har SL gett ut en broschyr kallad "Begränsad framkomlighet på Hamngatan till och med 25 april. Så här påverkas din bussresa."

Jag har med utgångspunkt från denna försökt sammanställa hur linjerna trafikeras dag för dag, för att senare skriva in detta i mina busslinjehistoriker.

Det blev dock en del frågetecken som jag undrar om någon av er därute kanske har svaret på.
Alla datum och klockslag har jag hämtat ut broschyren.

Linje 2
18/3    

2/4 kl 02 - 6/4 kl 05
Mot Sofia över Sergels torg; Mot Norrtull över Stallgatan

Fråga: Hur kör den då? Som ovan, ett dygn till, enligt vad jag kan få fram

7/4

Linje 55
18/3
Mot Sofia över Sergels torg; Mot Hjorthagen ordinarie körväg

2/4 kl 02 - 6/4 kl 05
Mot Sofia över Sergels torg (dvs oförändrat jämfört med 18/3); Mot Hjorthagen över Stallgatan

Fråga: Hur kör den då? Som ovan ett dygn till, enligt vad jag kan få fram

7/4
Mot Sofia över Sergels torg (dvs oförändrat jämfört med 18/3); Mot Hjorthagen ordinarie körväg

Linje 76, 91 och 96.
I broschyren står det "Hamngatan helt stängd natten 30 – 31 mars."
Det tolkar jag som en enda natt.

Sedan står det också "Hamngatan stängs av i båda riktningarna mellan Nybroplan och Kungsträdgårdsgatan natten den 30 mars och natten den 31 mars kl 18.30 – 06.30 efterföljande dag."
Nu börjar man ana oråd, är det två kvällar och nätter som det stängs av???

På hpl Räntmästartrappan kunde man dock läsa 10/4 (trots att händelsen skedde 10 dagar tidigare) att linje 76 inte trafikerar denna hpl 30 mars kl 18.30 – 31 mars kl 06.30.
Alltså verkar det åter som om det bara rör sig om en enda natt.

Fråga: Är det ändringar en eller två nätter? Två nätter, för linje 76 anges kvällar i broschyren

Linje 91
Det står i broschyren "Från söndag natt den 29 mars kör buss 91 en annan väg". Det tolkar jag som natt mot måndag 29 mars, det är väl ok.
Det står också i broschyren att sista dag för annan väg är 12 april och det måste väl betyda natt mot måndag 12 april.
Men varför inte använda det solklara uttrycket "natt mot 29 mars" resp "natt mot 12 april"?

Fråga: Gäller ändringen natt mot måndag 29 mars t.o.m. natt mot måndag 12 april? Ja

Sedan så förekommer det felaktigt inritade busslinjesträckningar på sidan 7 och sidan 15. Hitta dom om ni kan! Någon kanske har hittat fler?

Syftet med broschyren är lovvärt men var tog korrekturläsningen vägen?

Och varför har man slutat att ange årtal på de flesta av SLs publikationer?
Jag ställde frågan till redaktionen för SL-sidan i Metro, som också slutat ange årtal, och de svarade att man tar bort allt som anses som överflödig information!
Väldigt imponerande svar till oss lokaltrafikforskare.

På Krukmakargatan nära Torkel Knutssonsgatan finns en hpl utan topptavla.
Det är linje 74 ordinarie ändhållplats som just nu inte används.
På en skylt på stolpen så står det: Den 15 april flyttar denna hpl till Torkel Knutssonsgatan.
- Men vadå, den är ju redan flyttad.
- Jaha, var det förra årets 15 april som avsågs.

Som sagt, ange gärna årtal.
Ja, ja...

Mvh Jimmy

Tror mig ha hittat svaren, inflätade ovan. SL har dock missat sin egen princip och anger "Mars 2010." på bakre omslaget på broschyren!

/Ted

Jimmy

Hej.
Som vanligt är det Ted som orkar med mina detaljfrågor om SL-bussar och deras körvägar, och det tackar man för!
Och jag köper Teds påpekanden om linje 91, men sedan blir det klurigare.

Till mina nya frågor.

Fråga 1:
Finns det någon busschaufför på SL som körde linje 2 eller 55 tisdag 6 april (dvs drygt en vecka sedan) som kan berätta om de mot Norrtull resp Hjorthagen körde via Norrmalmstorg eller Stallgatan samt linje 2 mot Sofia över Norrlandsgatan – Kungsgatan – Sveavägen – Sergels torg eller Norrlandsgatan – Kungsträdgårdsgatan?

Fråga 2:
Sedan så var det detta med Hamngatans totala avstängning i slutet av mars.
Jag undrade ju om det var två kvällar/nätter eller bara en kväll/natt.
Teds påpekande om "kvällar" i broschyren tyder ju på två tillfällen.

Så här står det (fortfarande) i busskuren på hpl Räntmästartrappan:

Då kan man ju spekulera.
Här verkar linje 76 indragen bara en enda kväll och natt.
Man sätter ju inte upp ett anslag gällande för en natt och sedan ett nytt gällande för nästa natt.
Det tyder ju också påpekandet angående 3 april om.  Ett anslag för hela perioden.
Svaret är givet – en enda natt!

Men - så tar man sig till den tillfälliga hållplatsen vid Strömkajen, den som ersätter Karl XII:s torg.
Vad står det då där?

Nu börjar det bli mer mystiskt.
Om man tolkar texten in absurdum så trafikeras inte denna hållplats alls den 30 mars, eftersom det står "till" och inte "till och med".  Troligen menar man tom den 30/3, och dessutom till kl 18:30 men tänker inte på att linjen trafikeras på vardagar fram till ca kl 22. Men vad hände dagtid den 31 mars, då ska ju hållplatsen trafikeras kl 06:30-18:30, eller???

Ack ja, bara förare av linjen kan väl svara på hur man egentligen körde.

Och när jag använde förstoringsglas så såg även jag att broschyren på baksidan faktiskt var daterad Mars 2010.

Jimmy B

Robert Brink

CitatFinns det någon busschaufför på SL som körde linje 2 eller 55 tisdag 6 april (dvs drygt en vecka sedan) som kan berätta om de mot Norrtull resp Hjorthagen körde via Norrmalmstorg eller Stallgatan samt linje 2 mot Sofia över Norrlandsgatan – Kungsgatan – Sveavägen – Sergels torg eller Norrlandsgatan – Kungsträdgårdsgatan?

Oj, det är ju jag det! Körde 2:an en sväng på em 6/4! Mot Norrtull körde vi via Norrmalmstorg, men enligt det infoblad som vi förare har, så skulle vi kört Stallgatan även denna dag! Men misstänkte att det inte var så, eftersom 6/4 var första vardagen efter Påsk!
Mot Sofia körde vi Norrlandsgatan över mot Kungsträdgårdsgatan! Men även här var det väldigt rörig info i vårat infoblad om datumen, det stod nämligen 2/4-6/4! Men uppenbarligen så var det den 5/4 Annandag Påsk som var sista dag för påskens extra omledningar av trafiken!
Så antingen fick jag ett gammalt exemplar av trafikomledningar, eller så har det kommit ändringstryck som jag missat! ???

//R

Jimmy

Det ligger något i vad Robert säger, att det troligen bara var under själva påskdagarna som Kungsträdgårdsgatan skulle vara avstängd, men det är märkligt om förarna har fått andra instruktioner.

Och när det gäller Hamngats-avstängningen så slår jag nog till på att det var avstängt två kvällar och nätter i följd.

Tack Ted och Robert för hjälpen hittills, och kommer ni eller någon annan på något mer så är jag alltid tacksam för mer fakta.

Jimmy