Nytt på väg till Jönköping?

Startat av Bingoberra, 11 april 2010, 01:00:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Ryktena cirkulerar för fullt i Jönköpings mörka gränder att Arriva Jönköping har beställt/ska beställa en ny uppsättning ledbussar till de tre stomlinjerna.
Har även hört ryktas om att det är biogasdrivna MAN-bussar det handlar om, kommer dock ifrån en tveksam källa.

Någon här på B-S som vet mer om detta?

Jan

Om det är beställt nya bussar till Jönköping, så ska dom vara med gas. Dock så vet jag inte är beställt några.
I branschen i 40 år

dammsuga

Hej  Som ni vet så kanske kommer arriva i Jönköping att sluta nästa sommar. Och då kanske de behöver inte köpa MAN ledbussar. MVH Sead Bobar

Bingoberra

Citat från: dammsuga skrivet 06 juli 2010, 18:13:37 PM
Hej  Som ni vet så kanske kommer arriva i Jönköping att sluta nästa sommar. Och då kanske de behöver inte köpa MAN ledbussar. MVH Sead Bobar

Ja, Arriva slutar köra i Jönnet 2010 om de inte deltar i och vinner upphandlingen.
Jag tror dock att bussarna kommer i vart fall kommer, JLT har tidigare påstått att de tre stomlinjerna kommer att trafikeras med biogasledbussar i höst/vinter. Målet är att 40% av trafiken skall drivas med förnybart bränsle 2012, och med 25-30 nya ledbussar hamnar väl andelen runt 45-50%, med tanke på att det redan finns 9 gasbussar i Jönköping.
Bussarna blir ju knappast obrukbara efter att ha rullat i Jönköping ett halvår.

Med tanke på biogasdriften blir det intressant att se vilka bussar de väljer, de nya bussarna måste både kunna ta sig upp för branta backar (Vårstarondellen, Öxnehagaleden...), och kunna ta sig under en låg bro på linje 3.

Jag hoppas på Volvo eller Scania. Nya Omni vore riktigt trevligt.