Tvåvåningståg och andra tåg

Startat av Stefan P, 10 april 2010, 11:47:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

De finns tex. mellan Uppasala och Stockholm. Vad många tåg sätt finns idag?

Hur många Y1 finns kvar i trafik?

Hur många X1 finns kvar i trafik?

mvh Stefan P

Andreas

Får man lov o fråga vilka tåg det är som du önskar ha svar om? Jag ser att du har nämnt X1:or och Y1:or i frågorna i tråden, men du kommer hela vägen upp till X40-tågen (dubbeldäckarna) i rubriken.  :P

Y1:or kan jag tyvärr inte direkt svara så mycket på, i och med att jag knappt har sett de direkt överhuvudtaget under mina 19 år, vilket jag tycker själv är rätt konstigt, dvs. att jag just har missat dem så mycket. ^^ Vad jag dock vet, är att en del av dem iaf rullar på vidare på Inlandsbanan, något eller ett par tåg finns väl också på Västerdalsbanan (Borlänge-Vansbro-Malung), fastän de iofs väl håller på att helt ersättas med Itinomotorvagnarna. Situationen är väl lite lika även i exempelvis Värmland på Frykenbanan eller liknande, Kinnekullebanan, Tjustbanan samt den största gruppen i Småland för Krösatågen. Någon vagn har väl även byggts om till personalvagn eller liknande för Banverket och den brukar man ibland kunna se nere vid rangerbangården vid Tomteboda Postterminal (syns oftast bäst där om man åker med exempelvis pendeltåget mot Sundbyberg och Bålsta och att du sitter placerad så att du har rangerbangården närmast dig.) En del har väl även exporterats om jag inte minns fel.

X1 sjunger absolut på den sista versen. Vad jag har lyckats se, så rör det sig kanske bara om ett fåtal tåg kvar och jag kan inte svära på att ens alla dessa rullar i trafik idag. Av vad jag har förstått, så kan man ha tur om man lyckas se ett tåg på exempelvis en insatståglinje mellan Älvsjö-Upplands Väsby eller något i den stilen. Vid Älvsjö tror jag det kanske kan stå ett tåg, vid Centralstationens rangerbangård troligen ett tåg, eventuellt längs vändspåren ut med linjerna, samt att ganska många brukar gå att finna vid Hagalunds depå. Jag upplever det som att X1:orna har fått ännu färre uppgifter i trafiken nu, än vad de hade för en kort tid sedan. Då tyckte jag mig ofta kunna se X1:or i insatstågen mellan t.ex. Tumba-Upplands Väsby, samt Tumba-Jakobsberg mfl., tror att de går något sådant iaf. Idag verkar dock de flesta eller alla turerna av dessa vara trafikerade med X10:or och ibland även tillsammans med X60-tåg.

Om du frågar efter X40-tågen också, så kan jag berätta att de ju nästan bara trafikerar TiMs linjer (TiM= Tåg i Mälardalen), med vissa undantag, både av kortare slag och av helt klart längre slag. Om vi talar om X40-tåg mellan Stockholm och Uppsala, så är det med stor säkerhet framförallt tåg på sträckan Gävle-Stockholm-Linköping som rullar där. Tåg på Stockholm - Gävle - Ljusdal, dvs. av den lite längre sträckan, förekommer då o då också och körs då också ofta med X40-tåg, om inte endast med denna typ av tåg. Jag har sett att det förekommer tåg som avgår från Sandviken också, så där har du en linje till som passerar Uppsala. Annars tror jag väl att Stockholm C i detta fall är det bästa stället att få se dessa tåg på, då väl egentligen alla X40-tåg normalt sett åker hit på ett eller andra sättet. Västerås, Eskilstuna, Södertälje, Flemingsberg (Stockholm Syd) är också fler ställen där du borde kunna se dem.

Om någon vet mer, så får de gärna uppdatera.  ;D  ;D  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 10 april 2010, 11:47:00 AM
Hej

De finns tex. mellan Uppasala och Stockholm. Vad många tåg sätt finns idag?

Hur många Y1 finns kvar i trafik?

Hur många X1 finns kvar i trafik?

mvh Stefan P

Den 1 januari 2010 var läget följande enligt Svenska Motorvagnsklubbens tidning Motorvagnen:
15 st X40-2 (dubbeldäckare utan mellanvagn)
27 st X40-3 (dubbeldäckare med mellanvagn)
43 st Y1, varav 2 avställda och 1 ägs av Banverket (i dag Trafikverket)
20 st X1
Antalet Y1 och X1 minskar successivt alleftersom fler Itino (Y31) respektive X60 kommer i trafik.