Situation Lidingö - Del 1: Bussar vid Ropsten (12 bilder)

Startat av Andreas, 10 april 2010, 00:48:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej busspolare!

Idag blev det inte så mycket åkande, p.g.a. att jag dels kom iväg sent, samt att jag hade en massa kemiplugg i Kemi B att jobba med. :-\
Jag hann iaf åka ut ett tag till Lidingö och i slutet även en kortis till Tekniska Högskolan för fotande av Roslagsbussar vid eftermiddagsrusningen.
Sist jag fotade på Lidingö, vilket var ett bra tag sedan nu, så fanns det fortfarande CN113-kortvagnar kvar i trafiken. Jag måste säga, att jag hade nog hoppats på att det skulle finnas någonting annat, än bara en drös med Omnicity och en ännu större drös med Omnilinkvagnar och som även framgått tidigare på forumet, bara kortvagnar, förutom en Omnicityledvagn, som jag gissar på är en av bussarna med ursprung i Örebros Innerstadstrafik.

Är det så att det fortfarande kommer att levereras MAN-biogasare till ön? Om så är, så blir det iaf någonting som skiljer sig från mängden och det blir trevligt isf.  ;) (Jag glömde iofs bort två närtrafikbussar, en Mercedes och en MAN, som jag också såg, men annars var det verkligen bara Omni för hela slanten.)

Busslink 6111 på linje 204 mot Elfvik

Fullt med bussar vid parkerings-och avstigningsytan vid Ropstens bussterminal. På bild syns Busslink 5264, 5269, 5263, 3115 och 5183.

Utrymmesmässigt i Busslink 5282 på linje 201 mot Kottla. För min del blev det både lågt i tak och knän i ryggstödet i stolen framför.  :-\ Det är smällar man får ta som lång resenär.  ;) (Läs fortsättningen med bl.a. denna buss i de senare trådarna!)

Efter Lidingötrippen:

3113 väntar på att få rulla fram till 201:ans hållplatsläge.

Jag fick äran att åka tillbaka till Ropsten med en av Lidingös nya Omnilinkvagnar, nämligen 6680, som var en väldigt trevlig bekantskap. :) Här har den precis skyltat om från linje 203 till att rulla vidare på linje 221. Förutom denna fick jag en halvtaskig bild på 6681 vid Larsberg och 6679 stod inne vid bussdepån vid AGA och den såg jag först när jag satt på tåget mot Larsberg.

6112 som 73:an. Denna skulle jag en om en stund åka med till Tekniska Högskolan, se sista bilden.

3115, som även medverkade på den andra bilden, har hunnit åka runt ett varv på Lidingö och kommit tillbaka för att snart rulla iväg på linje 222 som en direktbuss till Rudboda.

5291 mot på linje 206 mot Gångsätra och Lidingö Sjukhus.

3114.

I väntan på att min 73:a, 6112 (se bild 7 och sista bild i denna del), så dök MAN-kortvagnen 7440 upp i full fart. Gissar på att denna skulle tursättas som en 55:a, då den körde upp för backen mot Hjorthagen.

6112 vid Tekniska Högskolan. Tjutande framdörrar, annars tycker jag att den skramlade ovanligt lite för att vara en Omnicity och bitvis kändes det även som att den tog sig fram bra mycket bättre än exempelvis Omnilinken 5282 som jag åkte till Kottla med.

bussfan