Huvudmeny

Fordon Norrlandskusten

Startat av Jan, 09 april 2010, 13:03:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Har Veolia ofentliggjort vilka fordon de avser köra med på linjerna 12-100. Dubbeldäckare vet jag men vilket märke.
I branschen i 40 år

Ersa

Numera finns ju ett större urval än förr. Förutom VanHool och Helmark finns ju dessutom Ayats och säkerligen några till tänkbara.

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 09 april 2010, 13:07:23 PM
Numera finns ju ett större urval än förr. Förutom VanHool och Helmark finns ju dessutom Ayats och säkerligen några till tänkbara.

Ayats har väl ingen svensk generalagent längre? Knorrbus slutade ju med dem när Beulas kom med sin DD, sedan vet jag inte om det var just därför eller av någon annan anlednong som man valde att sluta sälja Ayats.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 09 april 2010, 17:38:26 PM
Ayats har väl ingen svensk generalagent längre? Knorrbus slutade ju med dem när Beulas kom med sin DD, sedan vet jag inte om det var just därför eller av någon annan anlednong som man valde att sluta sälja Ayats.

Ayats saknar mycket riktigt generalagent i Sverige. Rex Knorr tyckte det var bättre att koncentrera sig på ett märke och när Beulas började bygga dubbeldäckare fanns det ingen anledning att hålla kvar vid Ayats. Ayats är alltså knappast tänkbar men väl Beulas.

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2010, 17:47:05 PM
Ayats saknar mycket riktigt generalagent i Sverige. Rex Knorr tyckte det var bättre att koncentrera sig på ett märke och när Beulas började bygga dubbeldäckare fanns det ingen anledning att hålla kvar vid Ayats. Ayats är alltså knappast tänkbar men väl Beulas.

   Det var väl så att det var vissa kvaliteproblem med Ayats som gjorde att Rex slutade att sälja Ayats.

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 april 2010, 19:52:04 PM
   Det var väl så att det var vissa kvaliteproblem med Ayats som gjorde att Rex slutade att sälja Ayats.

   //Niclas

Det också. Framför allt var det eftermarknaden på Ayats som var sämre än på Beulas. De senare ansåg inte affären avslutad på samma sätt bara för att bussen var såld.

Bussnissen

Underbara nyheter med fortsättning på DD-eran. Hoppas det blir VanHool, bara med bättre vinteranpassning den här
gången. Så blir det riktigt bra. Får ta och söka jobb på Veolia då!

paoberg

Hörde att dom skulle köpa bussar från Spanien, nån kanske vet vad det är.

Niclas Rosenius

Citat från: Öberg skrivet 10 april 2010, 13:32:55 PM
Hörde att dom skulle köpa bussar från Spanien, nån kanske vet vad det är.

   Om det är Spanskt som kommer är det största sannolikhet Beulas Jewel som är aktuell.

   Efterom man har varit uppe och visat bussen i norr.

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2010, 17:47:05 PM
Ayats saknar mycket riktigt generalagent i Sverige. Rex Knorr tyckte det var bättre att koncentrera sig på ett märke och när Beulas började bygga dubbeldäckare fanns det ingen anledning att hålla kvar vid Ayats. Ayats är alltså knappast tänkbar men väl Beulas.

Får korrigera mig själv. Ayats har ny generalagent i Sverige i form av Bussdoktorn/Nordbus i Odensbacken. En kryptisk annons i senaste numret av Bussbranschen kan tolkas som att Strömma har köpt fler Ayats dubbeldäckare för sin jump on/jump off-trafik i Stockholm.