Nattaxan slopas i Umeå

Startat av Jessika, 09 april 2010, 10:05:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Ojojoj, här händer det grejer! :o :D

"Den särskilda nattaxan i Ultra-trafiken tas bort. Det har Umeå kommunföretags styrelse beslutat. I och med sommartidtabellen gäller samma taxa under hela trafikdygnet.
- Det blir en kortsiktig kostnad att ta bort nattaxan, men en långsiktig vinst för Ultra-trafiken som kommer att upplevas enklare och attraktivare av våra resenärer, sammanfattar Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande för Umeå kommunföretag, i ett pressmeddelande.
Men samtidigt har Umeå kommunföretag beslutat att taxan för Ultratrafiken höjs under det kommande trafikeringsåret. Höjningen uppgår till cirka 1,5 procent och kommer att genomföras från den 26 april."

http://www.vk.se/Article.jsp?article=342450

/Jessika

Ersa

Äntligen ska man få man åka nattbuss med sitt busskort! Vad bra att Umeå tar ett steg i rätt riktning, mot att bli mer likt övriga Sverige. :D

Muk

Då får man börja åka nattbuss igen.  :D

RoggaBoy

Ja, äntligen får man åka på årskortet. Dock en prishöjning på samtliga biljetter med 1,5%.

http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1813&nar=2010

Ersa

Att göra en generell höjning för alla biljetter är ju inte så smidigt. Hellre då dela upp det i att höja enkelbiljetterna med c:a 2%, och förköpen med bara c:a 0,5%. Men det verkar tyvärr finnas en rädsla mot att ha en rejäl differens mellan enkelbiljetter och förköp, vilket leder till att många resenärer gladeligen köper enkelbiljetter ombord dagligen, med motiveringen: "Det är ju ändå ingen större prisskillnad".

jocke

Det låter som UL med upptåget på sträckan Gävle - Uppsala.

Köper jag en enkelbiljett kostar den 120:- Köper man ett 10-resorskort kostar 1070 kr. Man spar således 13:- / resa. Något som inte jag hurrar direkt mycket över. Prishöjningarna på upptåget har varit ENORMA senaste 5 åren.

När de började gå till gävle för 4 år sedan kostade det 600:- för 20 resor. Sen blev de 650, sen 700, sen 750. Sen 650 för 10 resor. Sen 700 för 10 resor, sen 1000 för 10 resor, och nu 1070 för 10 resor.

Jag har slutat åka upptåget nu då jag kan få tag i Sj-biljetter billigare, samt att de går snabbare.
Jag förändrar era liv med detta inlägg