Linje 46E Blasieholmen - Slussen

Startat av Mr G, 08 april 2010, 16:39:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Runt 1969-1970 fanns det en speciell variant på linje 46E som trafikerade den udda sträckan Blasieholmen - Slussen. Trafik endast på söndagar, och endast i en riktning. Verkar ha vart Nyboda som körde, iallafall den här dan.
吉先生

Ulf Berlin

Denna linje existerade åtminstone långt in på 70-talet(eller fram till Järvabanans öppnande)och körde resenärer
från de ankommande Waxholmsbåtarna till Slussen på söndagkvällarna.
T ex NHK borde kunna berätta mera om denna(anslutnings-)trafik./Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Har trafiken gått som linje 46E hela den här tiden? Rimligtvis borde den väl ha funnits i vänstertrafik också, fast då kan det väl inte gärna ha varit 46E. Den här linjen verkar ha varit väldigt hemlig faktiskt, t ex fanns inga skyltar eller anslag vid den här tidpunkten iallafall. Kanske fanns det i Vaxholmsbolagets turlista, fast den kollar inte jag i förstås.
吉先生

Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 09 april 2010, 11:00:50 AM
Har trafiken gått som linje 46E hela den här tiden? Rimligtvis borde den väl ha funnits i vänstertrafik också, fast då kan det väl inte gärna ha varit 46E. Den här linjen verkar ha varit väldigt hemlig faktiskt, t ex fanns inga skyltar eller anslag vid den här tidpunkten iallafall. Kanske fanns det i Vaxholmsbolagets turlista, fast den kollar inte jag i förstås.
Tror inte detta förekom i vänstertrafik. Trafiken inleddes nog under 1968, till en början kördes också 46 till Roslagstull och 62 till Fredhäll. Körde själv den 8:e december 1968, så trafiken pågick inte bara under sommarsäsongen.
Hälsn/ H.

AGR

En annan udda extra linje var linje 59E Skepsbron-Centralen. Har kört den med H34. Passade någon Ålandsbåt, vilken kommer jag ej ihåg tyvärr.
Mvh AGR

Mr G

Den kommer jag ihåg. Gick från det ställe där Ånedinlinjen senare la till. Eller kan det rent utav ha varit Ånedinlinjen som den servade?
吉先生