SL H3:or från Björknäsgaraget

Startat av Hasse L, 08 april 2010, 13:03:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Ovanligt med kortvagn på 440, men det räckte gott denna Första Maj.


Ett omväxlande Björknäsomlopp som omfattade linjerna 170 - 188 - 180 - 806 och avslutades med 824, som gick Handen - Nacka sjukhus då. 6342 hade varit placerad i Kallhäll (1984 t.ex.) och sedan i Märsta.

Bussmicke

Mumma, mer sånt här.
Det är sånt här jag är "uppväxt" med i hobbyn. De första åren på 90-talet det den här typen av kaross som var vardagsmat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Så här ska en buss se ut. Rejäl kaross i metall, stryktåliga kofångare och framför allt stora runda strålkastare. Scalan är nog den enda buss som görs idag, som påminner en liten aning om samma tema.

Omnilasse

#3
Citat från: Hobgoblin skrivet 08 april 2010, 13:03:50 PM

Ett omväxlande Björknäsomlopp som omfattade linjerna 170 - 188 - 180 - 806 och avslutades med 824, som gick Handen - Nacka sjukhus då. 6342 hade varit placerad i Kallhäll (1984 t.ex.) och sedan i Märsta.

Trevliga bilder! Ja 6342 var ju en ovanlig fågel i Kallhäll. På den tiden fanns ju i huvuddepån (Bro hade väl hunnit få några Scannior), bara H80:s bland normalbussarna. När sedan 112-orna började anlända så förvann den  som du skriver till Märsta som fick blir ett volvo-land, medan Kallhäll blev ett rent Scaniafäste för ett antal år.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 08 april 2010, 13:36:46 PM
Så här ska en buss se ut. Rejäl kaross i metall, stryktåliga kofångare och framför allt stora runda strålkastare. Scalan är nog den enda buss som görs idag, som påminner en liten aning om samma tema.


Tyvärr är Scalan väldigt ömtålig i karosseriet plasten spricker som på alla andra nya bussar... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 08 april 2010, 13:57:24 PM
Tyvärr är Scalan väldigt ömtålig i karosseriet plasten spricker som på alla andra nya bussar... :P

Tyvärr är det ju så, men den har iaf rejäla strålkastare. Alltid en början. :)

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2010, 13:51:30 PM
Räcker väl att citera 6342
Så riktigt var bara lite slarvig - nu åtgärdat  - räcker ju faktiskt med att citera texten, så länge man är på samma sida i tråden...

Jan

Citat från: yngrot skrivet 08 april 2010, 13:57:24 PM

Tyvärr är Scalan väldigt ömtålig i karosseriet plasten spricker som på alla andra nya bussar... :P

Scalan är en budgetbuss som kostar när man satt den i trafik. Den är dock billig i inköp därav populäriteten i Sverige.
I branschen i 40 år