Norge september 1988: Otta

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 april 2010, 12:13:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Med Atle Jørgensen vid ratten kom vi i väg från Oslo och det var nästan fullsatt. En skolklass bidrog till att öka beläggningen men de uppträdde inte på något sätt störande. Så småningom kan vi in i Gudbrandsdalen och vid Otta var det dags att lämna den. Här blev det en kortare paus för en bensträckare. 

När jag såg den här bussföraren övervägde jag ett tag att åka med den här bussen i stället vart den nu skulle.

Två regionbussar med Repstad-kaross:

I Otta mötte vi NorWay Bussekspress på väg mot Oslo.

Många hade åkt tåg till Otta och bytte nu till buss för att komma till Nordfjord. Eftersom vår buss redan var så gott som fullsatt sattes en extrabuss in enligt det gamla klassiska systemet: vår förare gick ut och vinkade upp mot Ottadalens Billags trafikledning, som satt i närheten. Två minuter senare var en förare på plats och redo att köra fram en förstärkningsbuss. 

Så vår buss då, där så gott som alla resenärer passat på att gå ut i det vackra vädret.

Vid Pollfoss, som är Norges äldsta gästgiveri, tog vi en rast och det gick att få något i magen. Det var efterlängtat. Om jag förstod det rätt körde Atle hela vägen till Måløy (åtta och en halv timme) så även han behövde en rast. Den måste varit ganska lång för förutom att äta blev det också tid att besöka den synnerligen vackra forsen.