Ny märkning av stadsbussarna i Skövde (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 06 april 2010, 19:05:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

I påskas besökte jag Skövde och noterade att man har märkt upp stadsbussarna med nya dekaler. Senast jag var i Skövde (hösten 2009) fanns inte denna märkning.

I fronten är bussarna märkta "Nobina" och "Stadsbussen".

Samma sak på sidan, samt Skövdes kommunvapen.

Volvobussen Nobina 6749 har ett förflutet som stadsbuss i Lidköping.

F.d. Brommabussen 5929.

Har man infört denna typ av märkning "Stadsbussen" + kommunvapen på stadsbussarna i övriga Skaraborgsorter, t ex Skara, Lidköping, Falköping och Mariestad?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Gustafsson

Har inget svar på din fråga men noterar att man också fått ensiffriga linjenummer - senast jag besökte Skövde hette linjerna 60-någonting.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 06 april 2010, 22:56:36 PM
Har inget svar på din fråga men noterar att man också fått ensiffriga linjenummer - senast jag besökte Skövde hette linjerna 60-någonting.

//Jonas G

Öh? - Du tänker inte på Trollhättan nu? Snart 4 år sen då jag fotade i Skövde för första gången så var det ensiffriga linjenummer!

M224

Snyggt! Tänk om det kunde vara prydligt och enhetligt i SL-trafiken...

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2010, 19:24:27 PM
Öh? - Du tänker inte på Trollhättan nu? Snart 4 år sen då jag fotade i Skövde för första gången så var det ensiffriga linjenummer!

Det är rätt länge sedan nu det ändrades, men tätortstrafiken i Skövde hade mycket riktigt linjenummer i 60-serien förut.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2010, 19:36:32 PM
Det är rätt länge sedan nu det ändrades, men tätortstrafiken i Skövde hade mycket riktigt linjenummer i 60-serien förut.

Inte så farligt länge sedan..

i Lidköping..

Hur det är i Lidköping idag vet jag inte på rak arm. Talbrant kanske har koll?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2010, 19:50:04 PM
Inte så farligt länge sedan..

Hur det är i Lidköping idag vet jag inte på rak arm. Talbrant kanske har koll?

Då var det nog i juni 2006 som linjenumren i Skövde ändrades.
I Lidköping har man i dag också ensiffriga linjenummer på tätortstrafiken. Linje 10 heter således i dag 1. När exakt de ändrade vet jag inte men i september 2008 var det i alla fall ensiffriga nummer.

Anton i Axvall

Jag som bor alldeles i närheten och åker med stadstrafiken i Skövde varje dag kan upplysa om att märkningen "Stadsbussen" kom någon gång i november-december.
Detta tror jag, men vet ej, har att göra med till exempel linje 1EXPRESS, RONDEN1, RONDEN2 mfl som går i området, och man inte ska blanda ihop stadstrafiken med dessa linjer.
Annat nytt i stadstrafiken i Skövde är att bussarna under förra veckan fick Västtrafiks Itid och därmed hållplatsutrop.

Svar på frågan om andra "stadstrafiker" inom Västtrafik har fått märkningen "Stadsbussen" är nej.

Skövde fick sin nya stadstrafik i januari 2007, med nya linjer i ental i stället för 6X, 7X och 9X som innan det.

Lidköping fick ny stadstrafik i augusti 2008 då man slog ihop linje 10 och 11 till linje 1 samt linje 12 och 13 till linje 2.

Mikael T Nilsson

Citat från: M224 skrivet 07 april 2010, 19:25:37 PM
Snyggt! Tänk om det kunde vara prydligt och enhetligt i SL-trafiken...

Kul att du uppskattade bilderna!

Citat från: Anton i Axvall skrivet 07 april 2010, 23:07:35 PM
Jag som bor alldeles i närheten och åker med stadstrafiken i Skövde varje dag kan upplysa om att märkningen "Stadsbussen" kom någon gång i november-december.
Detta tror jag, men vet ej, har att göra med till exempel linje 1EXPRESS, RONDEN1, RONDEN2 mfl som går i området, och man inte ska blanda ihop stadstrafiken med dessa linjer.
Annat nytt i stadstrafiken i Skövde är att bussarna under förra veckan fick Västtrafiks Itid och därmed hållplatsutrop.

Svar på frågan om andra "stadstrafiker" inom Västtrafik har fått märkningen "Stadsbussen" är nej.

Skövde fick sin nya stadstrafik i januari 2007, med nya linjer i ental i stället för 6X, 7X och 9X som innan det.

Lidköping fick ny stadstrafik i augusti 2008 då man slog ihop linje 10 och 11 till linje 1 samt linje 12 och 13 till linje 2.

Intressant! Tack för alla uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

carpenter

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 april 2010, 19:05:19 PM

I påskas besökte jag Skövde och noterade att man har märkt upp stadsbussarna med nya dekaler. Senast jag var i Skövde (hösten 2009) fanns inte denna märkning.

I fronten är bussarna märkta "Nobina" och "Stadsbussen".

Har man infört denna typ av märkning "Stadsbussen" + kommunvapen på stadsbussarna i övriga Skaraborgsorter, t ex Skara, Lidköping, Falköping och Mariestad?

Råka snubbla över detta forumet och denna tråden av en ren händelse och kände att ja ville lägga in ett svar på detta. 

Att bussarna är märkta Nobina är ju för att Swebus gick ihop med Concordia Bus och då bildat ett nytt företags namn, vilket då säger sig själv att dom märks med "Nobina". Att Skövde kommunvapen samt att det står stadsbussen på bussarna, har att göra med det pilotprojekt som startade 2006, som ska göra att fler väljer att åka kollektivt i Skövde och målet är att antal resande ska öka med 1,5 miljoner resor fram till 2025. (Märkningen kan inte ha tillkommit under november december då jag flyttade ner till Skövde tidigare och även då fanns denna märkning.)

Citerar även lite information som finns hos Nobina

"Under hösten 2008 tog Nobina och Västtrafik
gemensamt initiativet till en avtalsjustering för Stadsbussen i Skövde. Ansvarsfördelningenmellan operatör och trafikhuvudman gjordes om och Nobina får nu en högre rörlig ersättning och möjlighet att påverka resandet. Projektetär också utvalt som ett av tre pilotprojekt som Svensk Kollektivtrafik följer inom ramenför Fördubblingsprojektet."