SJ Buss i Norrköping i september 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 april 2010, 15:50:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ett antal SJ-bussar i Norrköping i olika färger. Dels olika egna, dels Östgötatrafikens.














Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det var roligare förr....var 1124 den äldsta som fick östgötamålning?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 april 2010, 16:00:22 PM
Det var roligare förr....var 1124 den äldsta som fick östgötamålning?


Sannolikt var det så. Man kan ju undra varför. Året efter tog Linjebuss över i varje fall det mesta av SJ:s busstrafik i Norrköping så den här bussen lär väl ha gått i pension senast då. Att den skulle varit med över till Linjebuss faller på sin egen orimlighet. Detta var den första större upphandling som SJ förlorade och till och med de lösa destinationsskyltarna erbjöds Linjebuss till ett ohemult pris (enligt Linjebuss) respektive ett marknadsmässigt pris (enligt SJ). Att man då skulle ha kommit överens om priset för en 20 år gammal buss låter osannolikt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

#3
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 april 2010, 16:00:22 PM
Det var roligare förr....var 1124 den äldsta som fick östgötamålning?



Ja, det var den äldsta som fick Ötraf-lack.
Det berodde på att den skulle lackas om ändå efter en reparation.
Att Ötraf-lack valdes var enligt utsago pga allmänheten inte riktigt uppfattade att det var entreprenörerna och inte huvudmannen som hade länslackade bussar. I folkmun sades att Östgötatrafiken bara hade nya bussar och att SJ hade bara äldre, vilket fick SJ att lacka 1124 i Ötraf-lack.
Och vips så fanns det även äldre Ötraf-bussar.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2010, 16:15:32 PM
Sannolikt var det så. Man kan ju undra varför. Året efter tog Linjebuss över i varje fall det mesta av SJ:s busstrafik i Norrköping så den här bussen lär väl ha gått i pension senast då. Att den skulle varit med över till Linjebuss faller på sin egen orimlighet. Detta var den första större upphandling som SJ förlorade och till och med de lösa destinationsskyltarna erbjöds Linjebuss till ett ohemult pris (enligt Linjebuss) respektive ett marknadsmässigt pris (enligt SJ). Att man då skulle ha kommit överens om priset för en 20 år gammal buss låter osannolikt.


Inga av SJ Norrköpings-regions bussar såldes till Linjebuss vid denna
upphandling, däremot såldes ett antal till LITA, men det är en annan historia.

F ö ett tack för intressanta bilder på fordon, som man har rattat.
SJ 1715 var f ö den första SJ-buss, som jag körde.

/Christian

Christian Ljunggren

#5
Kan ju passa på att berätta historien om SJ 1343:s bakdörr.
Bussen levererades som 1-1-0 och låga säten.
Under tidigt 70-tal, så havererade SJ 1180 totalt i en avkörning och skrotades. Linjeturist-inredningen med höga ryggstöd plockades då in i 1343 och bakdörren togs bort och igensattes. Även gardiner monterades.
Barnvagnsplatsen igensattes.
Den beige randen under fönstren målades dit, dock ej takranden, utan där påminndes hela tiden om det fd linjeutförandet.
Bussen gick på div körningar som Snabbuss, Veckoslutsbuss, Militär veckoslutsbuss och beställningar.
Så småningom blev den degraderad till linjekörning och hamnade i slutet av 70-talet i Västervik och gick då mest på dåvarande linje 32 Västervik-Överum. Under 1980 så erhöll Västervik en ny Vo B58/VBK SJ 1760, som Staffan tidigare visat bild på.
1343 togs då till Nr och byggdes om igen. Nu med återupptagen bakdörr av bladdörrs-typ. Barnvagnsplatsen återupptogs dock inte.
Bussen rullade sedan i Nr-regioen ända till SJ miste trafiken 1989, då den skrotades.

Mina första minnen av 1343 var under min gymnasietid i Västervik, då man åkte mellan Gamleby o Västervik.
Att sedan köra den, då man själv började som chaffis vid SJ gjorde ju inte det hela sämre.
Man riktigt längtar till den 4-växlade Wilson lådan med norrlandsväxeln.
Tur att minnena lever.



Foto vid Slagget, Vånga 1984-09.

Mvh

Christian

Ingwar Åfeldt

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2010, 17:05:18 PM
Kan ju passa på att berätta historien om SJ 1343:s bakdörr.
Bussen levererades som 1-1-0 och låga säten.
Under tidigt 70-tal, så havererade SJ 1180 totalt i en avkörning och skrotades. Linjeturist-inredningen med höga ryggstöd plockades då in i 1343 och bakdörren togs bort och igensattes. Även gardiner monterades.
Barnvagnsplatsen igensattes.

Mvh

Christian

Jag kommer ihåg kraschen när 1180 åkte av vägen mellan Skänninge och Vadstena. Måste ha varit vintern 71-72. Bussen såg för bedrövlig ut efteråt och att den skrotades förvånade mig inte alls. 1180 var annars en trevlig buss att köra även om den inte var den bästa i linjetrafik med endast en dörr.

M v h
Ingwar

Tommy H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 april 2010, 22:10:27 PM
Jag kommer ihåg kraschen när 1180 åkte av vägen mellan Skänninge och Vadstena. Måste ha varit vintern 71-72. Bussen såg för bedrövlig ut efteråt och att den skrotades förvånade mig inte alls. 1180 var annars en trevlig buss att köra även om den inte var den bästa i linjetrafik med endast en dörr.

Var det den som åkte av i höjd med Risberga, dvs cirka två km innan Fivelstad kyrka om man kommer från Skänninge-hållet? Eller hände det någon mer olycka där något/några år senare?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2010, 15:50:07 PM


Jag kom precis hem från just Norrköpings gamla busstation, och det är kul att mötas av jämförelsebilder. Jag känner igen byggnader och väderstreck på varenda bild, utom den ovan. Vad är det där för nån byggnad? Låg denna byggnad vid dagens resecentrum på andra sidan Norra Promenaden, dvs ovanför den felaktiga E4-skylten på denna karta:



Ingwar Åfeldt

Citat från: T. Petersson skrivet 06 april 2010, 22:43:05 PM
Var det den som åkte av i höjd med Risberga, dvs cirka två km innan Fivelstad kyrka om man kommer från Skänninge-hållet? Eller hände det någon mer olycka där något/några år senare?

Det stämmer bra, det var där olyckan hände.

M v h
Ingwar

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2010, 02:02:21 AM
Jag kom precis hem från just Norrköpings gamla busstation, och det är kul att mötas av jämförelsebilder. Jag känner igen byggnader och väderstreck på varenda bild, utom den ovan. Vad är det där för nån byggnad? Låg denna byggnad vid dagens resecentrum på andra sidan Norra Promenaden, dvs ovanför den felaktiga E4-skylten på denna karta:





Om du menar byggnaden bakom 1896, så är SJ:s gamla godsmagasin, där även Svelast höll till. Det revs ju senare inför byggandet av nuvarande
busstationsdel vid Resecentrum.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 14:05:30 PM
Om du menar byggnaden bakom 1896, så är SJ:s gamla godsmagasin, där även Svelast höll till. Det revs ju senare inför byggandet av nuvarande
busstationsdel vid Resecentrum.

Det var som jag trodde då. Tack. :)

SJ Buss

Det var riktigt roligt att se 1124. Den har jag åkt mycket med då den var stationerad i Hallstahammar (min far körde där) från den var ny och fram till dess att SJ buss Västerås försvann 1979. Jag han med att köra den 1976-1979 sedan blev det loken för mig. ;)

Ola Almquist

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 14:05:30 PM

Om du menar byggnaden bakom 1896, så är SJ:s gamla godsmagasin, där även Svelast höll till. Det revs ju senare inför byggandet av nuvarande
busstationsdel vid Resecentrum.

/Christian

Var det inte t.o.m. så att det brann ned? Det brukar sluta så för gamla godsmagasin.  :(

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 07 april 2010, 21:03:51 PM
Var det inte t.o.m. så att det brann ned? Det brukar sluta så för gamla godsmagasin.  :(

M.v.h.
Ola


Ja, det har du nog rätt i.
Det hade jag glömt.

/Christian