Buss med frontmotor på motorväg

Startat av Niklas Bygdestam, 01 september 2007, 14:57:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Natten som var nu mellan fredag och lördag körde jag en museibuss från Stockholm till Uppsala. Det var en av Spårvägssällskapets bussar som var en Scania BF med SKV-kaross från 1968. Bussen har frontmotor

Bussen är egentligen en riktigt bra motorvägsbuss. Hastigheten är det inga problem med och den är egentligen behaglig att köra på den typen av vägar trots sin ålder

Men en sak märkte jag när jag körde den här bussen på motorväg. Vilket buller den ger ifrån sig! Det blir ett kraftigt motorbuller som man hela tiden konstant har bredvid sig. För mig gjorde det inget. Jag kör ju så här bara enstaka gånger med så här gamla bussar och gör det ju dessutom mest för att det är roligt. Men jag kom att tänka på förr i tiden när bussar av den här typen faktiskt användes reguljärt. Vissa förare måste ha blivit hörselskadade av att varje dag köra på motorväg med bussar av den här typen. Till Arlanda gick det t ex Scania CF som har frontmotor och de gick på motorväg. Säkert måste det ha funnits många exempel på bussar med frontmotor som rullade mycket på motorväg varje dag. Har man hört talas om hörselskador orsakade av detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nicklas Vasa

Vet inte om jag hört talas om någon som fått hörselskador av detta, men nog lär det ha varit ett problem....   

Vill minnas att BF76:orna som GDG hade i Dalarna var fruktansvärt slöa på slutet....

Simon Bertilsson

Kan man få se en bild på nämnda buss?

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 september 2007, 15:44:29 PM
Kan man få se en bild på nämnda buss?

Har inte tagit någon egen bild på den bussen men klicka på länken så ser man en bild på den bussen som jag körde på motorvägen :)
http://web.ss.se/vagnhallen/bussbild/nb_9000.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Det är en helt underbar buss att åka med 9000 ;D Älskar motorljudet på den bussen när den accelerar iväg och den har en väldigt hög sittkomfort med tanke på sin ålder. Klår flera bussar idag med hästlänger på den fronten.

//Simon

Ingwar Åfeldt

Jag körde mycket CF och BF under en 10-årsperiod på 60- och 70-talen. På vanlig landsväg och på motorväg. Vissa bussar bullrade mer än andra (även om de var av samma typ). Jag erhöll dock inga hörselskador p g a detta.

Vad det gäller just BF av den aktuella typen så var de mycket trevliga att köra. Vi hade en i Linköping (SJ) i början av 70-talet som vi kallade "Blixten från Titfield" just för att den var stark och snabb.

M v h
Ingwar

BD

Fick intrycket att Scania-Vabis frontmotorbussar var bullrigare än Volvos.

RoTe

Simon Bertilsson

Kunde inte låta bli att bidra med en ot-bild för trådens stämning. ;)

Någonstans mellan Gävle och Storvik 060909

bjorn_k

Citat från: RoTe skrivet 02 september 2007, 16:42:06 PM
Lösningen heter Peltor... ;)
Bra förslag, undra just om det går att koppla in dom på 300ohms motståndet till buss-mikrofonen =)

Doomsday

Just sådana scanior gick som sjutton på Värmdöleden och på Nynäsvägen och det gick ingen nöd på dessa. De var trots sina bullriga frontmotorer klasser bättre än vad man har idag på rulle där. Dessa gamlngar höll bättre eftersom de var mycket välgjorda på en tid då man kunde mer om kvalitet.

Själv tyckte jag inte att det var så farligt och det hörde mest till den rätta atmosfären med en mullrande frontmotor och plysch-säten ombord på väg ut från stan eller ute i förorterna.

BD

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 september 2007, 16:47:44 PM
Skillnaden var ju även att Volvos TD67 bara vrålade utan att det hände så mycket, Scanias D11 må vara högljudd men den hade avsevärt mycket mera kraft än sin konkurrent.

Nu är en BF76/110 ingen lämplig långfärdsvagn på motorväg idag, med tanke på att det är museiföremål är det inget man vill köra mil efter mil med plattan i mattan, min egen erfarenhet från tex SVOF:s BF76:a är att 80 är en lagom marschfart.

//Lars
Det var väl inte D67 vs D11 jag jämförde med men Hagabussen i Sundsvall hade 1950 och några år en Scania-Vabis B41, eller vad den nu kan ha hetat, med Hägglundskaross. Den kördes på 1:ans växel (fyrväxlad låda) och fullt pådrag uppför en brant backe. Det hördes det.

bjorn_k

Citat från: Doomsday skrivet 02 september 2007, 17:55:08 PM
[KLIPP, KLIPP]...Dessa gamlngar höll bättre eftersom de var mycket välgjorda på en tid då man kunde mer om kvalitet....
[KLIPP, KLIPP]
Det är jungfrustålet som gör det, (alltså nytt, ej återanvänt stålmtrl) håller i en evighet, å skulle det gå sönder så tål det att svetsas i!

Ingwar Åfeldt

Citat från: BD skrivet 02 september 2007, 20:58:24 PM
Det var väl inte D67 vs D11 jag jämförde med men Hagabussen i Sundsvall hade 1950 och några år en Scania-Vabis B41, eller vad den nu kan ha hetat, med Hägglundskaross. Den kördes på 1:ans växel (fyrväxlad låda) och fullt pådrag uppför en brant backe. Det hördes det.

Kördes den på 1:ans växel? Wow! Jag har aldrig i mitt liv kört en buss på 1:ans växel, vare sig den var 4- eller 5-växlad.

M v h
Ingwar

bjorn_k

:o Här skulle jag satt in en bild på skylten "Segdra inte, växla i tid"  ;D Men den har jag inte laddat upp så det blev inget med den saken idag...