Huvudmeny

Bussförarvardag

Startat av Jonas Strömblad, 04 april 2010, 22:43:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Har varit ute och kört lite buss både idag och förra söndagen...

Det här känns ju helfel!!! Inte f-n kan man köra Scania på 607... Fast det gick ju ganska bra  :) OmniLink passar bra på 607 måste jag säga (både som chaffis och passagerare med och utan barnvagn på den linjen). Bilden tagen förra söndagen den 28/3. Lugnt med folk vid 8-tiden på morgonen.
Dagen fortsatte med passning, vilket innebar att jag fick lämna ifrån mig 3152 till en förare som fick stopp med en ny etanolvagn (36xx). Den bussen hade 895 km på mätaren... Var det någon som nämnde polsk plastbuss??? Resten av dagen var det full fart. När jag kommit tillbaka till garaget fick jag snabbt sticka ut och köra ännu en 607. Bussen som skulle gått (36xx) gick visst bara att köra i 20km/h... Tur att det finns H23'or som går fortare än så  ;D

Idag började jag med f.d Ösmovagnen 5649. Som synes har min co-driver tagit plats på förarplatsen!  :)

Fast det kan ju bli tröttsamt oxå! Tur man är två om ratten så den ena kan sova när den andre kör. Efter denna 607'a bar det av tomt till garaget. Där skulle bussen tvättas och tankas. Oerhört spännande om man är 3 år. Att sedan dessutom få äta matlåda tillsammans med pappa på bussgaraget gjorde inte saken sämre...

Som sagt så var 5649 en f.d Ösmovagn. Kul att se en buss helt fri från klo**er, och dessutom med alla gardiner i behåll. Till och med de i bakrutan. Tror aldrig jag sett det förut...

Så småningom var det dags att gå ut till Stockholmsvägen och lösa av på en 610.
In till Danderyd, och sedan ett varv på 607 igen. Fredrik fick sitta vid ratten ännu en gång under vändningen vid Karolinska. Kul att se folks reaktioner när det sitter en treåring bakom ratten och öppnar dörren när de skall kliva på.  :o
På returen var det dags för Fredrik och mor att kliva av och traska hem. Själv fick jag köra en 619 och en 616 innan det var slut för dagen. 616 förlängdes för några år sedan från Erikslund till Täby Kyrkby. Man åker även en sväng upp till Runslingan (där bilden är tagen) som var 611'ans ändhållpats innan den förlängdes in till Östra Byle.

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 04 april 2010, 22:43:06 PM
Fredrik fick sitta vid ratten ännu en gång under vändningen vid Karolinska. Kul att se folks reaktioner när det sitter en treåring bakom ratten och öppnar dörren när de skall kliva på.  :o

:D

Robert Brink

Trevligt repotage J! Jag känner igen mig själv i Fredde! Växte nästan upp i bussar mellan 1970-1985 med pappa Janne! Det var SJ i Hornsberg, det var SL i Råsta, och det var SHT Buss i Spånga... ;D Inte konstigt att man skulle börja köra buss sen...

//R

MrX

Det ska börjas i tid! Åh när mamma började tidigt fick jag åka med eftersom dagmamman inte var vaken före 5. Så det blev många dagar att åka buss med mamma som liten. Men jag var tvungen att ha säkerhetsbälte eftersom jag hade en tendens att ramla av stolen när jag somnade och det gjorde väldigt ont att falla hela vägen ner till det lägsta trappsteget i framdörren.

Trevliga bilder för övrigt!

Simon A

Känner också igen mig i uppväxtscenariona. Har vart mycket bussåkande från ungefär 4 års ålder med pappa runt, runt i Uppsala. Inte konstigt att man hittar så bra överallt i stan ;D

//Simon

Mikael T Nilsson

Mycket trevliga bilder!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se