Norge i september 1988: Oslo del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 april 2010, 15:29:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ingeniør M.O. Schøyens Bilcentraler AS bildades redan 1921 och hann bli Norges största bussbolag innan sammanslagningar av andra bussbolag gjorde att dessa gick förbi. Men Schøyens Bilcentraler (eller SBC) som man vanligen säljer lever kvar i dag i Skandinaviens största bussföretag, Nobina. Deras gula och gröna bussar var ett vanligt inslag i stadsbilden i Oslo. SBC köpte med förkärlek Mercedes och lät karossera dem på Arna Bruk utanför Bergen. Det är alltså ingen slump att samtliga bussar jag visar i dagens svep därför är av dessa fabrikat.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 april 2010, 15:29:34 PM

Fantastiskt trevliga bilder från en av mina favoritstäder ur min trafikhobbysynvinkel sett. Stort tack!

Bilden ovan föreställer dock SBC 112, inte 117, och jag antar att året skall vara 1988 även här.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 april 2010, 00:09:47 AM
Fantastiskt trevliga bilder från en av mina favoritstäder ur min trafikhobbysynvinkel sett. Stort tack!

Bilden ovan föreställer dock SBC 112, inte 117, och jag antar att året skall vara 1988 även här.

//Jonas G

Jo, det är förstås 1988 även på den bilden.
Bildtexten är korrigerad. Tack för påpekandena.

Frippe Fribas

Mycket trevliga bilder från en stad jag känner mycket för.
Dessa gul/gröna skönheter reste jag varje dag med till jobbet under mitt första år i Oslo.
Jag minns att jag såg i en av bussarna att det satt en mässingsplakett på förarbåsväggen där det stod att det var en jubileumsbuss.
På plaketten stod tillverkningsår och karossnummer från ARNA vilket var det sätt jag fick veta bussarnas ålder, jag minns att jag redan 1997 tyckte att ARNA-bussarna av denna typ såg väldigt gammalmodiga ut, ändå överlevde de ju ytterligare flera år av Marcs erfarenheter att döma.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 april 2010, 17:09:24 PM
Mycket trevliga bilder från en stad jag känner mycket för.
Dessa gul/gröna skönheter reste jag varje dag med till jobbet under mitt första år i Oslo.
Jag minns att jag såg i en av bussarna att det satt en mässingsplakett på förarbåsväggen där det stod att det var en jubileumsbuss.
På plaketten stod tillverkningsår och karossnummer från ARNA vilket var det sätt jag fick veta bussarnas ålder, jag minns att jag redan 1997 tyckte att ARNA-bussarna av denna typ såg väldigt gammalmodiga ut, ändå överlevde de ju ytterligare flera år av Marcs erfarenheter att döma.
//Fredrik

Bussarna överlevde 1997 men inte fabriken. Arna Bruk gick i konkurs 1997 även om de fortlever i lite annan form: http://www.arnabruk.no/  Undrar hur stor efterfrågan på industri- och lagerlokaler är i Arna, som ligger lite avigt i förhållande till Bergen med Ulrikken-fjellet mellan.