Kraftbuss i Västervik i september 1988, del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 april 2010, 15:18:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter och avslutar miniserien med Kraftbuss bussar i september 1988. Redan året efter skulle jag dock återvända eftersom den första Rasken-bussen då satts i trafik och Kraftbuss har också bytt design på ett par bussar.

Först en liten Mercedes. Vad den gjorde ute på stan vet jag inte men Kraftbuss hade också hand om en del andra kommunala verksamheter som transporter.

Och så några Kraftbussar som får komma lite längre ut i världen på Västerviks busstation, som är sig tämligen lik än i dag med fängelset i bakgrunden.

Här har den senare bussen just startat resan mot Hjorted.

En van Hool går som skolbuss och står i väntan på uppdrag på garagegården.

Kraftbuss hade just tagit hem trafik för en buss i Åtvidaberg också och den är följaktligen målad i Östgötatrafikens (gamla) färger.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Trevligt!
Fast busstationen är ju inte sig lik idag. Det är ju KLT-Resecentrum på andra sidan det numera fd fängelset, där en del av gamla smalspåren gick samt där fd godsmagasinet låg.

/Christian

Ola Almquist

Suveränt!

Och fängelse är det inte heller, men för att vara från 1871 fick det hänga med länge.
43:an sågs oftast på linje 33 (ev. 31). Bodde den på landet i norra kommundelen? Jag minns inte var det fanns garage förutom Getterum och Fridhem. Det fanns också en liten Mercedes/Delta, nr 34, som man sällan såg i Ankarsrum. Från Blackstad? 54:an hade rullstolslift i bakgaveln.

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 05 april 2010, 20:51:28 PM
Suveränt!

Och fängelse är det inte heller, men för att vara från 1871 fick det hänga med länge.
43:an sågs oftast på linje 33 (ev. 31). Bodde den på landet i norra kommundelen? Jag minns inte var det fanns garage förutom Getterum och Fridhem. Det fanns också en liten Mercedes/Delta, nr 34, som man sällan såg i Ankarsrum. Från Blackstad? 54:an hade rullstolslift i bakgaveln.

M.v.h.
Ola

Jo, det kan vara så att 43:an var i Grönhult utanför Blackstad.
Föregångaren var i så fall HRN962.

HYK171 var på slutet i Karlshult utanför Överum. Minns inte om det blev någon ersättare till den, innan chauffören gick i pension.

Båda dessa stationeringar försvann när chaufförerna fick pension och de
båda är numera saliga i åminnelse.

Stationeringen i Odensvi är ju alltjämt kvar och även där fanns en Vo B58/VH, minns dock ej vilken. Chauffören har alltid varit densamma, sedan jag gick på mellanstadiet i mitten av 70-talet.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 05 april 2010, 20:51:28 PM
Suveränt!

M.v.h.
Ola

KB 34 kan ha varit den som användes för transport av högstadieelever från Almvik till Gamleby. Har för mig att den tomkördes till och från Västervik.

/Christian