reportage om högerbussar i aktuellt år 1962

Startat av Mustman, 03 april 2010, 22:59:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."


Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 april 2010, 23:03:23 PM
En rolig sak är att Hägglundaren lever kvar än idag, men nu som husbuss!

12-15 års livsålder i genomsnitt anges för en buss på 60-talet. Inte helt olikt idag då vi inte tycker att det är speciellt märkvärdigt att t.ex se en 15 år gammal MaxCi, Carrus eller Säffle av 1995 års modell i linjetrafik ute på gatorna.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2010, 00:33:57 AM
12-15 års livsålder i genomsnitt anges för en buss på 60-talet. Inte helt olikt idag då vi inte tycker att det är speciellt märkvärdigt att t.ex se en 15 år gammal MaxCi, Carrus eller Säffle av 1995 års modell i linjetrafik ute på gatorna.

Bussarna av den första högergenerationen levde ofta väldigt länge, över 20 år var inte direkt ovanligt. T ex SJ:s BF76:or från 65-66, tror en del av dem gick 23 år i trafik. Likaså t ex B58:orna som SL tog över från SJ här i Stockholm, en del rullade väldigt länge. De sista frontmotorbussar vid SL slopades -84 efter fackkrav. Även bland dem hann en del bli över 20 år.
I princip kan väl en buss bli hur gammal som helst, om man reviderar den, men det finns ju något som heter ekonomisk livslängd också. Samt krav på låggolv och andra tillkommande krav, maxålder, miljözoner mm som gör det omöjligt att använda äldre bussar.

Mats Karlsson

Citat från: Mustman skrivet 03 april 2010, 23:01:50 PM
ett till reportage detta från 1965 om en skolbuss
Ja, denna buss minns jag. Det var en Mercedes O319D med reg.nr O496 som ägdes av taxiägare Rune Andersson i Lane 1964-69. Det är Runes fru som intervjuas. Bussen hamnade 1969 hos bussägare Bertil Forsberg i Ljungskile och fortsatte sedan till Henån, Vara, Göteborg, Herrljunga och åter igen till Vara innan den ställdes av 1976 och avregistrerades 1988. När den kom till Vara första gången (1972) fick den nytt reg.nr FHL946.

Denna O319 var Runes andra buss. Sedan skulle det bli ytterligare 27 innan han sålde företaget 1988, som då hette Lane Buss & Resetjänst.