Sveavägen

Startat av Mr G, 03 april 2010, 22:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Här har rivits och gjorts om för att skapa plats för den nya staden, men än är det inte riktigt klart.
吉先生

Nico

Härliga bilder... även om det inte känns som så länge sedan så börjar det ju nu faktiskt bli så.

Vid Själva Sveavägen känner man igen sig. Även om 52:an inte finns kvar (och nuvarande 59:an stannar lite längre fram) så används fortfarande hållplatslägena på platsen. Sandelius tvärs äver gatan är väl kvar även de? Kulturhuset var onekligen ett ingrepp i miljön och själv hör jag väl inte direkt till dess fan club, men, men... Taxihållplatsen på den nedre bilden försvann väl först i början av 90-talet, minns att jag häckat där en å annan gång. Likaså gjorde farsan på sin tid, en av hans åkare hade bl.a. en sådan Ford Taunus 17M (P5) som den på bilden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: Nico skrivet 04 april 2010, 09:57:53 AM
Vid Själva Sveavägen känner man igen sig. ... Taxihållplatsen på den nedre bilden försvann väl först i början av 90-talet, minns att jag häckat där en å annan gång. Likaså gjorde farsan på sin tid, en av hans åkare hade bl.a. en sådan Ford Taunus 17M (P5) som den på bilden.

Sveavägens bebyggelse är väl densamma, men själva Sveavägen är det inte mycket kvar av. Idag förvandlad till närmast en rännil, där det lätt uppstår trafikstockningar pga nästan ingenting, speciellt i södergående riktning. Överdimensionerade trottoarer, refuger som hindrar framkomligheten, alla tänkbara skäl tas till vara för att ta bort utrymme från biltrafiken. Mardrömmen här är i skolavslutningstider då det är poppis för studentflaken att snurra runt vid Sergels torg, det räcker med ett flak i snigelfart för att effektivt lamslå trafiken.

Ang taxihållplatsen minns jag den som en bra hållplats i lågtrafik där jag gärna gick in. En av mina favorithållplatser under min taxiförarkarriär faktiskt. Var det stor efterfrågan på bilar var det förstås Centralplan som gällde, där blev det alltid kö, bara att åka in och hämta en kund och hoppas att han/hon ville åka längre än till Carlton Hotell. Om det var lugnt blev det hållplatsen på Sergels torg istället. Här ringde telefonen rätt snart, antar att den hållplatsen var förstaval för rätt många adresser på Nedre Norrmalm när taxiväxeln skulle fördela körningar på den tiden.
吉先生

Peter Rost