Huvudmeny

SV: Pausregeln

Startat av Optimal, 02 april 2010, 10:01:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: lil-sis skrivet 02 april 2010, 07:57:38 AM
Varför en lång utläggning när du då ändå inte förstår poängen?

Jag kör inte i aktuellt trafikområde och har således inte provat aktuella bussar. Men kombinationen känns fel bara i tanken. Där jag kör har vi bara stående pedaler samt stående gas och hängande broms och det fungerar bra. Däremot finns det några bussar där de monterat förarstolen på ett annat sätt än i resten av bussarna vilket för mig resulterar i en väldigt konstig körställning för att jag ens ska nå till pedalerna.

Om alla våra bussar var sådana skulle även jag protestera å det bestämdaste, för om jag ska hålla i några decennier till så måste jag ha möjligheten att sitta hyffsat väl.

Alltså har jag teoretiskt sympatier med de som vägrar köra aktuella bussar, för att sitta kanske 4.5h i sträck i stadstrafik med en buss som har helt knasig ställning på pedalerna sliter. Och det sliter fort.

Nu har dom ju det bra, eftersom man bara sitter max 2.5h bakom ratten innan paus. Det ät något Busslink är bra på =)

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 10:20:13 AM
Så är ju regelverket i hela länet oavsett operatör :-)

En i mitt tycke helt vansinnig regel då det inte medges några avsteg till förarnas fördel vilket innebär sämre och mer sönderhackade tjänster (märks nog mindre i innerstaden med sin täta trafik)

Alternativet till att hacka sönder tjänsterna om omloppen hamnar (mellan avlösningsbara platser/pausplatser)på 2h,31m-2,32-2,33-2,34 är att knapra tid i tidtabellen så man klarar sig på 2h30 min men den diskussionen behöver vi ju inte ta här

Visst är det vansinnigt att man som bussförare vill gå på toa  ::)
Denna regel ställer inte alls till det, pausen måste vara minst 10 min och både i Örebro och där jag kör nu hade/har vi sådana ståtider i nån av ändhållplatserna utan att för den delen behöva byta buss. Innan denna regeln kom kunde vi sitta 4-5 h utan tillgång till toalett. DET är vansinnigt om nått.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 13:23:04 PM

Jag har aldrig nånsin varit med om arbetspass på 4-5 timmar utan att man passerat någon ändhpl eller annan plats med toamöjlighet, så många spetsvändningar kan man knappast få till.

Precis innan pausreglerna infördes kördes t.ex. 4,5-timmars kvällspass på linje 56 i Stockholm i timmesvarv. 0 minuter på Essingen och 1 minut i Hakberget...