Huvudmeny

Setra S415HDH

Startat av Blue, 01 april 2010, 21:56:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Bästa påskägget på länge...

Vi har varit i Ulm och hämtat en ny buss som just nu står i Vetlanda för montering av navigator och 220volt m.m.

Den här gången blev det en S415HDH med Mercedes nya GO 240-8 Powershift och rak sexa på 456hk.





Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Clabbe

Ja det är bara att dregla pååå..... 8)

Setra Tok

Så vackert så man blir alldeles tårögd nästan! :)

groenis

Blue
Nu vill jag se en snygg bild när den är färdigrustad helst i från p-platsen
vid Italienska vägen.

/Lennart

Blue

Citat från: groenis skrivet 02 april 2010, 01:45:45 AM
Blue
Nu vill jag se en snygg bild när den är färdigrustad helst i från p-platsen
vid Italienska vägen.

/Lennart

Det kommer mer bilder på bussen när den är färdig och satt i trafik, både i miljöer och bara på bussen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ulf Rådeström

Jäkligt snygg design på inredningen ni valt!!!
Känns varm och skön i färgerna utan o va för ljus eller för mörk!

Kent T

Gratulerar till den fina vagnen!!
Tror att det är helt rätt val med den nya 456 hk raka sexan istället för V8. Om inte annat lär det säkert märkas på bränsleförbrukningen.
Jag provkörde en S416HDH med 456 hk motorn, iofs med AS-Tronic, och den kändes väldigt stark och dragvillig.
Mvh Kent T

Blue

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 april 2010, 13:50:39 PM
Jäkligt snygg design på inredningen ni valt!!!
Känns varm och skön i färgerna utan o va för ljus eller för mörk!

Tackar för det!
Att välja design och färger är inte så lätt, man sitter i Vetlanda med tygprover upp till hakan och ska bestämma sig för något som man kommer få leva med under ganska lång tid så det gäller att det blir rätt!

Citat från: Kent T skrivet 02 april 2010, 14:36:13 PM
Gratulerar till den fina vagnen!!
Tror att det är helt rätt val med den nya 456 hk raka sexan istället för V8. Om inte annat lär det säkert märkas på bränsleförbrukningen.
Jag provkörde en S416HDH med 456 hk motorn, iofs med AS-Tronic, och den kändes väldigt stark och dragvillig.
Mvh Kent T


Ja jag tror det också, den här motorn har samma vridmoment som den "gamla" V8an på 476hk. Kombinerat med lite lägre utväxling i bakaxeln och lite högre utväxling på åttans växel så blir det nog bra som tusan. Den kändes piggare i kasselbackarna än min gamla buss med V8 och manuell sexväxlad låda.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

SimonB

Citat från: groenis skrivet 02 april 2010, 01:45:45 AM
Blue
Nu vill jag se en snygg bild när den är färdigrustad helst i från p-platsen
vid Italienska vägen.

/Lennart

Word! Sveriges snyggaste rastplats?  :P

Blue

Kl 14:20 idag i Vetland hade vi generationsväxling i bussparken.
Strax därefter körde vi hem med vå nya 415HDH och min gamla trotjänare fick stanna kvar i Vetlanda.

Det skiljer sju år och 50.000mil mellan dom här bägge bussarna!




Det som fattas på bilden är extraljusrampen som förhoppningsvis kommer på posten innan helgen.
Sen lär det väl ta en dag eller två för att flytta in alla prylar som jag lyfte ur den andra bussen.

****************************************************************************

Sprang dessutom på en annan buss-snackare som hade förirrat sig till sydligare breddgrader!



Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Lövdahl

Snyggt...fast exteriört är det inte många punkters skillnad
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Blue

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 april 2010, 20:06:05 PM
Snyggt...fast exteriört är det inte många punkters skillnad

Tackar.

Nej det skiljer inte så mycket.
Fronten är annorlunda utformad pga. underkörningsbalken som sitter innanför luckan men optiskt är det mest på dim/kurvljusen man ser skillnad. I bakändan så har motorluckan gjorts om så att den nu öppnar rakt ut/upp istället för parallellt med bakstammen.
Sen är den ju 30cm längre men det syns inte på mina bilder.

Här kan man se hur underkörningsskyddet fungerar.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Lövdahl

Alltid trevligt att se nyinvesteringar:D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se