Var ska sen tunnelbana väntas in?

Startat av buskörare, 01 april 2010, 13:56:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vissa av linjerna i Ropsten ska vänta in sen tunnelbana max 5 min. Detta fanns inte vid Gullmarsplan och inte Slussen vad jag har sett. Men mer? Vi är inte dom enda som har så inom SL vet jag.

JDS

Hässelby strand och Fruängen är väl två andra bra exempel?

buskörare

Citat från: JDS skrivet 01 april 2010, 13:59:29 PM
Hässelby strand och Fruängen är väl två andra bra exempel?

Okej. Är det samma där att det bara gäller vissa linjer?

Ted Selander

Telefonplan och Hökarängen har också samtrafiksignal. Här gäller den för just anslutningslinjer, enligt Spårvägens gamla terminologi.

I Ropsten är det ju linjerna till Lidingö, i Fruängen har förutom 144 tillkommit 700-linjer.

/Ted

buskörare

Citat från: Ted S skrivet 01 april 2010, 14:24:14 PM
Telefonplan och Hökarängen har också samtrafiksignal. Här gäller den för just anslutningslinjer, enligt Spårvägens gamla terminologi.

I Ropsten är det ju linjerna till Lidingö, i Fruängen har förutom 144 tillkommit 700-linjer.

/Ted

Tanken är god, problemet är att det bara gäller vissa linjer och att resenärerna inte vet vilka. Dom blir inte glada när vissa bussar åker och andra står kvar och väntar.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 14:52:28 PM
Tanken är god, problemet är att det bara gäller vissa linjer och att resenärerna inte vet vilka. Dom blir inte glada när vissa bussar åker och andra står kvar och väntar.

Trafikanterna behöver inte fundera så mycket på det där, allt är uttänkt och klart. De linjer som inte väntar är väl antingen sådana där det inte är lämpligt att försena avgången, eller sådana som inte går till unika destinationer. (Eller sådana där någon har glömt bort att ange anslutningen...)

Med samtrafiksignalerna minskar man antalet bussar som åker iväg när de är inom synhåll för trafikanterna. Syftet är att minimera trafikanternas obehag, inte att de ska ha garanterad anslutning för det har de ju inte ändå. (Om tåget t ex är för mycket försenat hinner ju aldrig signalen tändas innan bussen har åkt.)

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 14:52:28 PM
Tanken är god, problemet är att det bara gäller vissa linjer och att resenärerna inte vet vilka. Dom blir inte glada när vissa bussar åker och andra står kvar och väntar.
Tyvärr är ju informationen till kund rätt otydlig här. Särskilt Lidingö där man har kvar t-baneavgångstiden i tidtabellen. Detta ger ju intrycket att bussen ska invänta tunnelbanan, vilket lätt leder till missförstånd. Särskilt som det inte står något om passning i tidtabellerna. Det borde stå att passning finns men att försenat tåg inte inväntas och så undantagen när så sker. Hela systemet med ett signalsystem som ju idag känns rätt gammalmodigt. Ett problem är ju också att föraren knappast vet om det är rätt tåg som kommer in, eller om det är ett tidigare tåg som är försenat. Och passagerarna har ju ingen aning om hur lång tid bussen skall vänta och inte heller om de sitter på rätt tåg.  Dessutom är ju de flesta tidtabeller så tighta idag att det knappast fungerar att vänta mer än någon minut efter avgångstid - då bussen därmed blir försenad. Egentligen är det ju lika illa på pendeltågen. Dessutom är det rätt otydligt formulerat i kundtidtabellerna när det väl står. Hur ska en trafikant veta vad som menas med att tåget skall invänta "högst 5 minuter"? Att bussen alltid inväntar upp till 5 minuter, eller att den inväntar 5 minuter om det finns "luft" i tidtabellerna, så att den kan avgår i rätt tid från andra ändhållplatsen? (som det brukade stå förr i tiden). Sedan kan man ju diskutera detta med t-bane- och passningstider. att ha övergångstider på 3 minuter som man har på vissa ställen är ju helt orealistiskt. Tunnelbanetidtabellerna är ju konstruerad så att tågen nästan inte kan komma in i tid till flera av slutstationerna. I tidtabellen för 119 skriver man nu att tunnelbanan "inväntas i möjligaste mån"?? Som kund säger det inte någonting alls. Och framförallt inte hur länge "möjligaste mån" är.  

Vällingby har också en samtrafiksignal, men som jag förstår det är det däremot inte längre några bussar som har passning till tågen där. Sedan finns det ju på flera håll lite mer oannonserad passning när det är kvartstrafike eller halvtimmestrafik.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 01 april 2010, 15:47:42 PM
Trafikanterna behöver inte fundera så mycket på det där, allt är uttänkt och klart. De linjer som inte väntar är väl antingen sådana där det inte är lämpligt att försena avgången, eller sådana som inte går till unika destinationer. (Eller sådana där någon har glömt bort att ange anslutningen...)

Med samtrafiksignalerna minskar man antalet bussar som åker iväg när de är inom synhåll för trafikanterna. Syftet är att minimera trafikanternas obehag, inte att de ska ha garanterad anslutning för det har de ju inte ändå. (Om tåget t ex är för mycket försenat hinner ju aldrig signalen tändas innan bussen har åkt.)

Jag förstår inte så mycket av ditt inlägg måste erkännas. Trafikanterna funderar mycket eftersom det flera gånger dagligen händer att tunnelbanan är sen och att dom missar sina bussar och får vänta upp till 30 min på nästa. Dessa kan oftast ta Lidingöbanan, men det betyder en promenad på upp till 20 min för en del. Det händer också ofta att bussen står inne när tunnelbanan kommer och att den är borta när dom kommer ner från perrongen. Vilket tas ut över dom bussar som står kvar. Kan endast avhjälpas med för tidig avgång. Det är också problem med att om man står som ensam buss ut på ön så blir det väldigt många som ska med. Eftersom alla tror att man ska vänta på alla så tar många det lugnt och man får en lång, jämn ström av resenärer som kliver på en linje som annars har ruskigt bråttom. Majoriteten ska nämligen bara 1-3 hållplatser.
De flesta resenärerna lär sig fort att bussen ska vänta, men får inte reda på att det inte gäller alla linjer och att det bara gäller en viss tid. Det tar dom inte in.
Du är välkommen till Ropsten en kväll får du se. Förslagsvis är 201 och 203 mest intressant.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 01 april 2010, 16:09:33 PM
Tyvärr är ju informationen till kund rätt otydlig här. Särskilt Lidingö där man har kvar t-baneavgångstiden i tidtabellen. Detta ger ju intrycket att bussen ska invänta tunnelbanan, vilket lätt leder till missförstånd. Särskilt som det inte står något om passning i tidtabellerna. Det borde stå att passning finns men att försenat tåg inte inväntas och så undantagen när så sker. Hela systemet med ett signalsystem som ju idag känns rätt gammalmodigt. Ett problem är ju också att föraren knappast vet om det är rätt tåg som kommer in, eller om det är ett tidigare tåg som är försenat. Och passagerarna har ju ingen aning om hur lång tid bussen skall vänta och inte heller om de sitter på rätt tåg.  Dessutom är ju de flesta tidtabeller så tighta idag att det knappast fungerar att vänta mer än någon minut efter avgångstid - då bussen därmed blir försenad. Egentligen är det ju lika illa på pendeltågen. Dessutom är det rätt otydligt formulerat i kundtidtabellerna när det väl står. Hur ska en trafikant veta vad som menas med att tåget skall invänta "högst 5 minuter"? Att bussen alltid inväntar upp till 5 minuter, eller att den inväntar 5 minuter om det finns "luft" i tidtabellerna, så att den kan avgår i rätt tid från andra ändhållplatsen? (som det brukade stå förr i tiden). Sedan kan man ju diskutera detta med t-bane- och passningstider. att ha övergångstider på 3 minuter som man har på vissa ställen är ju helt orealistiskt. Tunnelbanetidtabellerna är ju konstruerad så att tågen nästan inte kan komma in i tid till flera av slutstationerna. I tidtabellen för 119 skriver man nu att tunnelbanan "inväntas i möjligaste mån"?? Som kund säger det inte någonting alls. Och framförallt inte hur länge "möjligaste mån" är.  

Vällingby har också en samtrafiksignal, men som jag förstår det är det däremot inte längre några bussar som har passning till tågen där. Sedan finns det ju på flera håll lite mer oannonserad passning när det är kvartstrafike eller halvtimmestrafik.

Precis. Informationen är usel och när resenärerna väl kommer till oss är dom för upprörda för att ta in den info dom får av oss. Antingen borde alla bussar vänta, eller inga alls. Samt nån form av info som visar på tavlan inne i vänthallen att bussen ska ha avgått. Den försvinner från tavlan när avgångstiden är passerad och då tror resenärerna att man åkt. Sen ser dom att man står kvar och då börjar dom springa. Då har man förlorat ännu mer tid. Från jul och till nu har det stått Nu på hållplatsskyltarna sista minuter. Jättebra! Det togs bort nu för nån vecka sen och nu står det 1 min ända fram till avgångstid. Underlättar inte heller.
2 av våra linjer har ju dessutom pass med Lidingöbanan, vilket är lagd med 1-2 min marginal relativt ofta. Totalt omöjligt när tunnelbanan är sen att lösa detta på bästa sätt.
Skulle vara kul att veta hur det är på andra ställen med inväntning.

HB

Jag törs inte svara på hur samtrafiken i Ropsten fungerar (eller ska fungera idag) men tidigare var det så att när samtrafiklampan blinkade (tåg på väg in i Ropsten) så skulle bussar under lågtrafik vänta. Det tog då cirka 2-3 minuter innan de flesta kunderna hunnit ner. När samtrafiklampan lyste fast (tåg hade stannat vid plattformen) så skulle även bussar i rusningstrafik invänta. Tanken med denna praxis var att inga kunder skulle se "sin" buss rulla upp på bron medan man var på väg ner/fram till hållplatsen.

buskörare

Citat från: HB skrivet 01 april 2010, 18:40:25 PM
Jag törs inte svara på hur samtrafiken i Ropsten fungerar (eller ska fungera idag) men tidigare var det så att när samtrafiklampan blinkade (tåg på väg in i Ropsten) så skulle bussar under lågtrafik vänta. Det tog då cirka 2-3 minuter innan de flesta kunderna hunnit ner. När samtrafiklampan lyste fast (tåg hade stannat vid plattformen) så skulle även bussar i rusningstrafik invänta. Tanken med denna praxis var att inga kunder skulle se "sin" buss rulla upp på bron medan man var på väg ner/fram till hållplatsen.

I teorin är det typ så fortfarande. I praktiken funkar det inte så. Och det gäller som sagt inte alla linjer, utan bara vissa.
När tunnelbanan lämnar Gärdet blinkar en vit lampa. Då tar det 2,5 min innan tunnelbanan rullar in på perrongen i Ropsten och då blinkar det istället en gul lampa. Sen tar det 1-3 min innan alla är på bussen. Under högtrafik ska bussarna invänta gul lampa i lågtrafik vit lampa. Det gäller bussar som har sin ändhållplats på norra delen av ön. Inte dom som slutar på södra delen. De som ska vänta har också 5 min extra reglertid i änden för att kompensera detta.
Men självklart händer det att man lämnar precis när tunnelbanan rullar in, eller strax innan. Det går inte att undvika utan att åka minst 1 min för tidigt. Kommer tunnelbanan inrullande när man har avgångstid med en buss som inte ska vänta så är det svårt att undgå att synas.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 17:36:03 PM
De flesta resenärerna lär sig fort att bussen ska vänta, men får inte reda på att det inte gäller alla linjer och att det bara gäller en viss tid. Det tar dom inte in.
Du är välkommen till Ropsten en kväll får du se. Förslagsvis är 201 och 203 mest intressant.

Jodå, jag har jobbat på lidingötåget så jag är hyfsat införstådd med systemet. Se även HB:s inlägg. Men det ligger förstås även något i det du skriver. Hur som helst: konstruktionen är en kompromiss, och ibland blir man tvungen att köra mitt i en ström av passagerare för att inte sabba tidtabellen helt. Så är det för alla anslutningslinjer, även vissa till pendeltågen. Det är bättre (= bättre rykte för SL) att vänta på folk i så stor utsträckning som möjligt, än att inte vänta alls. Att det blir lite klagomål då och då är sånt man får ta i ett samhälle - 98 nöjda och 2 arga människor tycker jag är mycket bättre än 50 småsura och 50 likgiltiga!

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 11:47:39 AM
Även jag har ju jobbat i Lidingötrafiken :-)  Lamporna måste ju följas med förstånd, i tätturstrafik står man inte och väntar med bussen full med folk oavsett lampans sken, i lågtrafik med tom buss är det däremot självklart att man inväntar omstigande från Tunnelbanan och det är just under lågtrafiken som det kommer klagomål på förare som kört precis när tåget stannat, ofta med tom buss också.

Under högtrafiken kan man alltså se lamporna som en information, förutom på mkt glestrafikerade linjer.

Om jag minns rätt så är det minst 12 min mellan tunnelbanans avgång Tce och bussens avg Ros förutom 201:an i högtrafik som i a f tidigare kunde ha bara 10-11 minuter.
Enligt linjebeskrivningarnas trafikeringsplan för Lidingölinjerna (som ju förvisso inte alltid uppdateras) gäller ju röd signal för 10-15 minuterstrafik och röd & gul signal vid glesare trafik. Problemet är ju att man har kvar tunnelbanans avgångstider från Centralen i busstidtabellen, utan att det anges att buss inte inväntar. Borde stå i tidtabellen att försenat tåg inte inväntas - för det gör man ju inte med detta samtrafiksystem - som ju egentligen bara säger att buss skall invänta passagerare från tåg som ankommer Ropsten (och i nattrafiken håller på att ankomma). För att klara av riktig anslutning måste man ju annars ha ett digitalt system där föraren får tunnelbanans realtider direkt i buss-pc:n (eller motsvarande).