7515 trillar sönder, och en fråga om mojäng i MaxCi

Startat av buskörare, 01 april 2010, 01:02:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Denna syn mötte mig när jag körde fram en 212:a idag i Ropsten. Vet inte om "lagningen" var provisorisk, men det var i alla fall ett gäng buntband som hade gått sönder  :P Ingen krock med andra ord, såg inga skador på den avfallande delen.

Sen en fråga. Körde vår gammelkråka 5075 för första gången i tisdags.

Nån som ser var bilden är tagen?  ??? Minns inte  :-[ Lidingövägen eller Valhallavägen tror jag.

Vad är detta? Hittade inget mer än denna, har den nått med skyltningen att göra? Och fattas det i så fall nått?

jocke

Angående din fråga om vad den sista bilden föreställer.

Ja det har med skyltning o göra, det är för en så kallads 7-segmentsskylt som bussar hade förr i tiden. Det där är styrenheten och styr helt enkelt siffrorna på platserna som de representerar. Brukar finnas någon form av bekräfta knapp med men jag ser ingen sådan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

buskörare

Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:15:42 AM
Angående din fråga om vad den sista bilden föreställer.

Ja det har med skyltning o göra, det är för en så kallads 7-segmentsskylt som bussar hade förr i tiden. Det där är styrenheten och styr helt enkelt siffrorna på platserna som de representerar. Brukar finnas någon form av bekräfta knapp med men jag ser ingen sådan.

Okej. Som vår Mobitec vi hade i Örebro då? Såg inga fler knappar, därför min fundering. Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp? Ska kolla närmare om jag får den igen. Annars offrades den kanske för nått annat när man frångick det systemet.

jocke

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 01:19:31 AM
Okej. Som vår Mobitec vi hade i Örebro då? Såg inga fler knappar, därför min fundering. Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp? Ska kolla närmare om jag får den igen. Annars offrades den kanske för nått annat när man frångick det systemet.

7 segments skylt har bara siffror :) Det där är sedan en svunnen tid innan bussen fick sin Mobitec flipdotskylt :)

Här är ett exempel på en 7 segmentsskylt.

buskörare

Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:25:15 AM
7 segments skylt har bara siffror :) Det där är sedan en svunnen tid innan bussen fick sin Mobitec flipdotskylt :)

Här är ett exempel på en 7 segmentsskylt.

Aldrig sett. Var satt dom? Och vad användes dom till?

jocke

Utanpå bussarna för att visa linjenummer, de lär du väl ha sett någon gång?

Jag länkar en bild från bussmickes sida för att visa

buskörare

Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 01:29:35 AM
Utanpå bussarna för att visa linjenummer, de lär du väl ha sett någon gång?

Jag länkar en bild från bussmickes sida för att visa

Nja, jag är uppväxt i en stad i princip utan busstrafik och när jag flyttade till Örebro skyltades vad jag minns alla med linje och destination. Dvs med mobitecen.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 01:19:31 AM
Hur ska man kunna skylta linje OCH destination i samma dosa utan nån mer knapp?

Om det fanns destinationer så skyltades dessa oftast separat på ett rullband av plast.
Antingen vevade man fram rätt text, eller så drevs rullbandet framåt eller bakåt med hjälp av en elmotor.

Ersa

På vissa marknader skyltades även siffrorna med tre separata rullband.
Oftast vevade man fram dem, men bussen på bilden skyltades helautomatiskt med samma typ av knappar du frågade om.
För att få till denna destination valde man sifferkombinationen 1-0-9-1-0, där de två sista siffrorna är destination nr 10 = Skellefteå:

Kvarne

Nej nej nej!

Det där är inget styrdon till sjusegments-skåp...5075(å ingen annan i 50xx-serien heller för den delen) har aldrig någonsin haft det.

Om jag inte missminner mig helt så har den där dosan att göra med trafikljusprioritering. Du väljer linje-nr på dosan och fick prio vid ljusen har jag för mig....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Zella

Njaa... någon sorts prio ser det inte ut till att vara... vill minnas att jag sett denna knappsatts i Växjös gamla Scania CN113 när dom rullade...

Jag vill påstår att det har med linje nr att göra

Karsten

Citat från: Tomas Fransson skrivet 01 april 2010, 02:38:21 AM
Njaa... någon sorts prio ser det inte ut till att vara... vill minnas att jag sett denna knappsatts i Växjös gamla Scania CN113 när dom rullade...

Jag vill påstår att det har med linje nr att göra

Kvarne har rätt! Det har med signalprioritering att göra, och finns på alla "äldre" innerstadsvagnar.

Niclas Wennerlid

Kan bekräfta att Kvarne och Karsten har rätt. Det där är knappsatsen till en transponder som användes förr i tiden till att få signalprioritering. Man knappade helt enkelt in den linje man körde, sen (förhoppningsvis) kände trafiksignalerna av detta och man fick grönt ljus.

// Niclas

buskörare

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 april 2010, 07:18:52 AM
Kan bekräfta att Kvarne och Karsten har rätt. Det där är knappsatsen till en transponder som användes förr i tiden till att få signalprioritering. Man knappade helt enkelt in den linje man körde, sen (förhoppningsvis) kände trafiksignalerna av detta och man fick grönt ljus.

// Niclas

och Kvarne och Karsten:
Tack för infon! Skulle behövas vid Norra station/Norrtull fortfarande  8) Men då vet jag det! Tack båda!

Matte

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 11:08:43 AM
och Kvarne och Karsten:
Tack för infon! Skulle behövas vid Norra station/Norrtull fortfarande  8) Men då vet jag det! Tack båda!

Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.
Som tex 5075 så tryckte man fram(tex den linje som du körde när du fotade) 73 och när man åker ut från grindarna från HBH så ser man inställt linje nr på en rund tavla vin grindarna. Syntes det inget i den lilla tavlan så fungerade den inte.