Orust runt med Orusttrafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 01 september 2007, 09:23:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep från Orust. Först en liten Lahti-buss fotograferad vid Slussen (nordöstra Orust).
Det är den enda eller i alla fall en av få bussar av denna typ på Orust som är Västtrafik-lackade.

De övriga bussarna av denna typ bär denna lackering istället.

Här är en annan variant av Lahti-buss. Det lär vara den enda i sitt slag på Orust. Den påminner om bussarna på de två första bilderna, men är mer i turistbussutförande.

Här är boggie-varianten. Jag har bara sett till en av denna typ på Orust.

Här är två Volvo / Säfflebussar. Säffle-bussar verkar inte vara så vanligt på Orust.

Orusttrafiken 330 vid ändhållplats Mollösund inväntar avgång på linje 375 mot Uddevalla.
På Orust finns åtminstone 8700-vagnarna 329-331.

En av Orusttrafikens express-märkta Volvo 9700 har just ankommit Ellös från Göteborg. 9700-vagnarna 358-360 finns på Orust.

Slutligen en Scania / Irizar Century, fotograferad i bussgaraget, Henån. Har bussen något inv.nr. hos Orusttrafiken. Enligt Svensk Busshistoria är det EGE-Trafiken 100 och enligt Bilregistret är den registrerad på Orusttrafiken Halmstad.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Busstobbe

Mycket trevligt med bilder från ön man själv bor på  :D

42an är mycket riktigt den enda blåa Flyern, den fick den lacken efter en olycka för några år sen.
44an är den ende Falcon bussen som Orusttrafiken har över huvudtaget, så vitt jag vet.
46an är även den själv på Orust, och dess "syster" 47 borde finnas i Uddevalla.
Säffle är mycket riktigt inte så vanligt, men sedan Stenungsund fick nya 8700or har vi fått fler Säffle härute.
Irizaren har jag dock ingen aning om.

Fina bilder dock  ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Busstobbe skrivet 01 september 2007, 11:13:46 AM
Mycket trevligt med bilder från ön man själv bor på  :D

42an är mycket riktigt den enda blåa Flyern, den fick den lacken efter en olycka för några år sen.
44an är den ende Falcon bussen som Orusttrafiken har över huvudtaget, så vitt jag vet.
46an är även den själv på Orust, och dess "syster" 47 borde finnas i Uddevalla.
Säffle är mycket riktigt inte så vanligt, men sedan Stenungsund fick nya 8700or har vi fått fler Säffle härute.
Irizaren har jag dock ingen aning om.

Fina bilder dock  ;)

Hej,

Tack för de kompletterande uppgifterna!  Kul att du uppskattade bilderna!

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Johan B

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 september 2007, 09:23:33 AM

Imponerad av att man lyckades smyga in detta höghus i Västtrafik-flottan utan att lågentrénazisterna fick frispel. Gissar dock att den används mer som förstärkning än ordinarie? Trevligt bildsvep.

Bussmicke

Den där 600:an skulle jag vilja ta bild på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christer K

Detta var väl en av Västtrafiks orginallack som fanns i Lerum / Alingsås. Detta innan allt skulle vara blått med dekor på sidorna. Vårgårdabuss hade någon buss med denna lacken.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 02 september 2007, 20:19:15 PM
Imponerad av att man lyckades smyga in detta höghus i Västtrafik-flottan utan att lågentrénazisterna fick frispel. Gissar dock att den används mer som förstärkning än ordinarie? Trevligt bildsvep.

Den har gått i Ulricehamn, och där förekommer ju en del normalgolvat.

Patrik Henriksson

Citat från: Christer K skrivet 02 september 2007, 21:27:02 PM
Detta var väl en av Västtrafiks orginallack som fanns i Lerum / Alingsås. Detta innan allt skulle vara blått med dekor på sidorna. Vårgårdabuss hade någon buss med denna lacken.
/ Christer K

Njae. Det var GLAB:s sista design som infördes 1998. Något senare stod det klart att det skulle ritas ihop en ny Västtrafikdesign, och innan den blev klar lackades det blandat i grått och vitt.

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 02 september 2007, 22:38:58 PM

Stämmer bra - här en reprisbild från den 16 oktober förra året då den gick som förstärkning på linje 200 Borås-Ulricehamn. Den har just startat från Södra torget och kör här på Åsbogatan.

Johan B

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 02 september 2007, 22:38:58 PM

Det jag främst tänkte på är att denna måste vara närmare 4 meter hög med ett flertal trappsteg även bakom föraren. Inte faster Agdas favorit precis. Därför känns denna lite overkill även som normalgolvare. Det finns alltså inga krav på högsta tillåtna maxhöjd (om det då inte är lågentrékrav i avtalet naturligtvis) på de bussar man sätter in? Eller skiljer man på ett nyinköp och en inflyttad? Jag gissar att EGE använt denna som turistare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 02 september 2007, 22:42:19 PM
Njae. Det var GLAB:s sista design som infördes 1998. Något senare stod det klart att det skulle ritas ihop en ny Västtrafikdesign, och innan den blev klar lackades det blandat i grått och vitt.

Färgen presenterades första gången för allmänheten i samband med TUR-mässan i Göteborg i mars 1998. Den användes sedan för bussar som beställdes för GLAB-trafik under 1998 och 1999, innan man för en kort tid återgick till GLAB:s i huvudsak vita färg i väntan på slutgiltigt beslut om design.

Johan Hansson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 september 2007, 23:36:42 PM
Stämmer bra - här en reprisbild från den 16 oktober förra året då den gick som förstärkning på linje 200 Borås-Ulricehamn. Den har just startat från Södra torget och kör här på Åsbogatan.

Den går som skolbuss i halmstad! Barnen verka får åka bekvämt iallafall.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.