Miljövänligt i Årsta 1964

Startat av Gunnar D, 30 mars 2010, 15:38:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ännu några veckor skall man kunna åka riktigt miljövänligt i Årsta.

En F3 trådbuss på linje 90 startar från en hållplats på Sköntorpsvägen mot Brunkebergstorg mars 1964.

Mvh Gunnar
(testar nytt mobilt internet)

Ersa

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 30 mars 2010, 15:38:12 PM
En F3 trådbuss på linje 90 startar från en hållplats på Sköntorpsvägen mot Brunkebergstorg mars 1964.

Hej!

Trevliga bilder som vanligt, Gunnar D!

Bilden ser ut att vara tagen vid hpl Sköntorpsplan, noga räknat belägen på Gullmarsvägen.
Hållplatsläget finns fortfarande kvar om än givetvis i högertrafik.
Jag vill emellertid minnas att läget någon gång under -70/-80-talet flyttades fram till andra sidan rondellen
där Sköntorpsvägen börjar. Detta gav dock problem under vintrarna när bussarna skulle lämna hållplatsen
i uppförsbacke och flyttades sedermera tillbaka till bildens läge, då man härifrån kunde "ta bättre sats" inför backen.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 31 mars 2010, 19:50:07 PM
Bilden ser ut att vara tagen vid hpl Sköntorpsplan, noga räknat belägen på Gullmarsvägen.

Tack för info!
Jag hade faktiskt antecknat Sköntorpsplan men tvivlade på det nu 46 år senare vilket jag då inte borde gjort!

Mvh Gunnar

LYR

Ja denna bild var en kär återblick. Under de åren jag bodde i Årsta 1958-1966 klev jag oftast på uppe vid hållplatsen innan, vid Ymsenvägen, men missade man bussen kunde man springa ned till Huddingevägen och ta linje 91 vid Bolidenplan och snabbt vara nere i city på ca 10 min under lågtrafik.
/ LYR

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 mars 2010, 15:38:12 PM
Ännu några veckor skall man kunna åka riktigt miljövänligt i Årsta.

Mvh Gunnar
(testar nytt mobilt internet)
Tack för den bilden!
Synd att trådbussarna försvann.

HJP

Nils-Bertil

Välkommen till Landskrona för en upplevelse, vi har 3 trådbussar och till sensommaren har vi 4 st trådbussar.

Bengt Jönsson

Citat från: HJP skrivet 15 april 2010, 17:09:55 PM
Tack för den bilden!
Synd att trådbussarna försvann.

HJP

Har för mig att det fortfarande står några stolpar kvar för kontaktledningen nere vid Årsta Torg.

/B

HJP

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 april 2010, 21:18:57 PM

Har för mig att det fortfarande står några stolpar kvar för kontaktledningen nere vid Årsta Torg.

/B
Möjligen, men vid den gamla vändslingan nere vid Åmänningevägen, pågår något bygge, så där är stolparna nu borta.

HJP